וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"צ למדינה: נמקו מדוע לא יבוטל מס דירה שלישית

28.2.2017 / 12:26

הישג לעותרים: בית המשפט דן ב-6 עתירות שהוגשו נגד מס ריבוי הדירות שאוחדו לידי עתירה אחת. השופטים התמקדו בהליך חקיקת החוק ולא בהשלכותיו על שוק הנדל"ן וקבעו בהחלטתם כי נפל בו פגם מהותי

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012/דרור עינב

בסוף דיון בבג"ץ בעתירות שהוגשו נגד מס דירה שלישית הוציאו השופטים צו על תנאי שמורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל החוק. בהחלטת השופטים נכתב עוד כי הואיל ומדובר בעניין עקרוני הנושא יידון בפני הרכב מורחב.

בהחלטת בית המשפט נכתב כי "לאחר שבחנו את טענות הצדדים בכתב ובעל פה החלטנו להוציא צו על-תנאי המורה למשיבים להתייצב וליתן טעם: מדוע לא יבוטל פרק י"ב לחוק ההתייעלות הכלכלית (חוק ההסדרים – י"ד) שעניינו מס ריבוי דירות, וזאת בשל פגם מהותי שנפל בהליך החקיקה הנוגע אליו והיורד לשורש ההליך". עוד נכתב כי על המדינה למסור את תשובתה לצו עד ליום ה-23 במרץ.

הדיון נערך בהרכב של שלושה שופטים והתייחס ל-6 עתירות שונות, שאוחדו לעתירה אחת, נגד המס החדש שאותו יזם שר האוצר משה כחלון ואושר לאחרונה בכנסת. בית המשפט ביקש מהמדינה במהלך הדיון להתייחס לפגמים שנפלו בהליך החקיקה – ונציגי פרקליטות המדינה בדיון הודו כי נפלו פגמים בהליך החקיקה – אך טענו שלא מדובר בפגמים שירדו לשורשו של ההליך ולכן ממילא אין מקום לדון בשאלת הביטול.

הדיון התקיים בפני השופטים ניל הנדל, אסתר חיות ונעם סולברג ועסק הן בחוקיותו של הליך אישור המס החדש – סוגיה שכבר זכתה לביקורת חריפה מצד היועץ המשפטי של הכנסת – והן בהשלכותיו של המס על בעלי הנכסים ועל שוק הדיור.

במכתב ששיגר לאחר אישור החוק היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני הוא קבע כי הליך אישורו של החוק לוקה באי תקינות חמורה. במכתבו כתב אז כי ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק בסביבות השעה 7:00 בבוקר, אך מבלי שחברי הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה הספיקו ללמוד כראוי את הנוסח המעודכן של אנשי האוצר וזאת על אף התראותיה החוזרות של היועצת המשפטית של הוועדה בנושא.

העתירות שנדונו כיום הוגשו מטעם מספר גורמים: אחת העתירות שהוגשו כנגד המס החדש היא מטעם קבוצה של 5 בעלי דירות מהדרום, מרביתם תושבי באר שבע ואחד מהם גמלאי בן 77 מלהבים, שטענו בעתירתם כי מדובר בפועל במס שיפקיע את קניינם ויפגע בהם באופן מפלה – בהיותם תושבי הדרום. בעתירה נטען כי השקעתם בדירות בנגב בוצעה כהשקעה לכספי פנסיה. עתירה זו הוגשה באמצעות עו"ד אלישע כהן, ממשרד עורכי הדין כהן ערב ושות', שציין כי בעלי הנכסים הללו השקיעו את כל כספם ברכישת דירות להשכרה בנגב כתחליף לקרן הפנסיה שמעולם לא הייתה להם כבעלי עסקים עצמאיים.

עתירות נוספות שהוגשו כנגד החוק, בעיקר סביב הליך אישורו, היו מטעם המחנה הציוני, יש עתיד, מרצ והרשימה המשותפת שביקשו בעתירתם כי בג"צ יפסול את החוק בשל המחדלים החמורים שלטענתן נפלו בהליך חקיקתו בוועדת הכספים של הכנסת.

צחי קווטינסקי, מומחה להשקעות נדל"ן שהגיש עתירה עם עו"ד זיוה ארנסטי ועו"ד אייל באום, ציין בשיחה עם וואלה! כי "העתירה שלנו התמקדה הן בדרך אישור החוק וגם בהשלכות של החוק על השוק. בית המשפט שם דגש היום בעיקר על הליך אישורו של החוק בכנסת ופחות להשלכותיו על שוק הדיור. השופטים הבהירו כי הם עוסקים בפרוצדורה. הדיון הזה ממשיך את עמדתו של היועץ המשפטי של הכנסת, שהתריע על הליקויים בהליך. אנחנו מצפים שבית המשפט יבטל את הפרק של חוק מס ריבוי דירות מחוק ההסדרים – ויחזירו את זה להליך חקיקה סטנדרטי שבמסגרתו ניתן יהיה לקיים דיון מסודר על כל הליכי החוק".

עו"ד אלישע כהן ועו"ד אהוד ערב מסרו לוואלה! כי "אנחנו סבורים שנפלו פגמים מהותיים באופן אישור החוק וגם פגמים מהותיים שיפגעו בזכויות הקניין הבסיסיות של אזרחים רבים, לרבות פגיעה רטרואקטיבית בתכנון היבטים כלכליים בחייהם של העותרים וכן פגיעה בשוויון בין בעלי דירות באזור הדרום לעומת בעלי נכסים במרכז, בשל גובה המס שנקבע בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully