וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמו תאונות העבודה הקטלניות שאירעו בשיכון ובינוי?

7.11.2016 / 11:58

דוחות האחריות התאגידית שמפרסמת שיכון ובינוי אמורים לשקף נאמנה את פעילות הקבוצה, אלא שתאונות קטלניות שבהן מצאו פועלים את מותם הושמטו מהדוחות בשנים 2014-2015. בשנת 2014 למשל נהרגו שני פועלים אך בדוח נכתב: "לא היו הרוגים בתאונות עבודה"

ספק 500

בוידאו: פועל של שיכון ובינוי ללא ציוד בטיחות

ב-20 במאי 2014 אירעה תאונה קטלנית באתר של סולל בונה, מקבוצת שיכון ובינוי בשליטת שרי אריסון. בתאונה נהרג פועל בן 38 מסחנין, שנפל מגובה של כ-5 מטרים במהלך עבודות לתיקון גשר מעל נחל עמוד. דוח בדיקה פנימי של החברה מצא כי העובד לא היה מאובטח כנדרש וכי עבד ללא רתמת הגנה. בסיכום הדוח נכתב כי זהו "מקרה חמור ומיותר שיכול היה להימנע אם היה נעשה שימוש בציוד מגן אישי".

אלא שבדוח האחריות התאגידית שפרסמה החברה לסיכום שנת 2014, לא הופיע כל זכר לתאונה הקטלנית, או לתאונות קטלניות אחרות שאירעו באותה שנה - כך פורסם לראשונה על ידי אבנר הופשטיין ושילה פריד בגל"צ. למעשה, בדוח, המתפרש על פני 141 עמודים, נכתב בצורה מפורשת כי בשנת 2014 "נרשמו 31 תאונות עבודה באתרי העבודה ובמפעלים של שיכון ובינוי סולל בונה. לא היו הרוגים בתאונות עבודה".

תאונת העבודה הקטלנית בנחל עמוד כאמור לא היתה התאונה הקטלנית היחידה באותה שנה: בתאריך ה-3 ביולי 2014 נדרס שומר שעבד באתר של סולל בונה בכביש 31 בצומת ערד על ידי שופל, ומת. התאונה הוכרה על ידי משרד הכלכלה כתאונת עבודה, אך כאמור גם תאונה זו לא הוזכרה בדוח.

דוח הקיימות והאחריות התאגידית של שנת 2014 סוקר, כך על פי הנוסח שמופיע בדוח עצמו, את הפעילות של קבוצת שיכון ובינוי ומתייחס לחברות העיקריות המוחזקות על ידי הקבוצה. "הדוח מתמקד בממשקים של הקבוצה עם מחזיקי העניין שלה – עובדים, ספקים, לקוחות, רשויות, שותפים עסקיים, קהילות מקומיות והוא נוסף על הדוחות התקופתיים של הקבוצה, כפוף אליהם ואינו מחליף אותם". יצויין כי שיכון ובינוי הינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה ודו"ח האחריות התאגידית שהיא מפרסמת אמנם אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך של הקבוצה, אך אמור לשמש כמסמך המשקף נאמנה את פעילותה במגוון תחומים.

פרק 5 של הדוח שפורסם בשנת 2014, שכותרות "בונים באחריות", כולל בין השאר מגוון נושאים הנוגעים לעבודה בחברה – בהם ניהול המשאב האנושי, הקפדה על העסקה שוויונית, תנאים סוציאליים וגם סוגיית סביבת עבודה בריאה ובטוחה ותיעוד נתונים אודות בטיחות באתרי הפעילות.

אולם לא רק בשנת 2014 השמיטה החברה פרטים על תאונות קטלניות. בדוח האחריות התאגידית שפרסמה החברה בשנת 2015 מופיעה טבלה ובה נכתב כי בשנים 2014-2015 לא היו מקרי מוות באתרי הבנייה של החברה. זאת, על אף שכאמור בשנת 2014 אירעו שתי תאונות קטלניות ואילו בחודש מאי שנת 2015 מת פועל אזרח מולדבי במהלך עבודות בפרויקט של חברת סולל בונה וחברת אלקטרה בתחנת כוח הידרו אלקטרית בגלבוע. העובד נקבר תחת ערימת עפר ומת, אולם כאמור בשיכון ובינוי לא מצאו לנכון לדווח על האירוע בדוח של 2015.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

תגובת שיכון ובינוי:

שיכון ובינוי פועלת בכ-120 מוקדים ברחבי הארץ והעולם ובכולם מקפידה על רמת הבטיחות, יחסי העבודה, איכות הסביבה ואיכות תוצריה. שו"ב מחזיקה בתקני איכות ובטיחות וולונטריים למעלה מן הנדרש בחוק ובכך היא אחת החברות הבודדות בישראל ובוודאי בתחום בו היא פועלת אשר מקיימת מערך מקיף ורב תחומי להבטחת האיכות בתחומים אלה.

אין חובה לדווח על מקרי מוות/ תאונות עבודה לציבור המשקיעים אך המדיניות היא לספק שקיפות מעבר לדרישות החוק ולכן נכלל דיווח מלא על כל תאונות העבודה בהן מעורבים עובדי החברה בדוח השנתי שמפורסם לצד הדוחות הכספיים. היות והחברה מעורבת ומנהלת מגוון פרויקטים מורכבים מסוגים שונים ועם מספר רב של קבלנים, קבלני משנה וספקים הוחלט לדווח בדוחות שפורסמו עד כה על תאונות של עובדי החברה בלבד ובאתריה בלבד והמקרים שהוזכרו בפנייתכם אינם כאלה. יחד עם זאת וכחלק מרצוננו לשיפור מתמיד אנו בוחנים להרחיב בפרסום עתידי גם פירוט של תאונות עבודה אצל קבלני משנה ושותפויות להן החברה מספקת שירותים בקבלנות.

שיכון ובינוי היא החברה היחידה בישראל שמדווחת על תאונות עבודה במסגרת דוח אחריות תאגידית בשקיפות מעבר לדרישות החוק וכל ניסיון לטעון שאנחנו משמיטים תאונות עבודה הוא שקר מוחלט והשחרת החברה השקופה ביותר בישראל בתחום הנדל"ן והתשתיות.

מדי שנה מוציאה שו"ב דוח אחריות תאגידית בו מפורטים בשקיפות מלאה מגוון נושאים מתוך תפישה כי היא מחויבת בשקיפות מול מחזיקי העניין שלה.

דוח האחריות התאגידית הוא דיווח נוסף ואינו חלק מהדוחות הכספיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully