וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יגאל דמרי: "את כשלי איכות הבנייה נראה בקרוב בדירות מחיר למשתכן"

7.9.2016 / 10:47

פורום הנדל"ן השנתי של דן אנד ברדסטריט כינס לראשונה מאז אסון קריסת החניון כמה מבכירי ענף הבנייה – כולל שיכון ובינוי, י.ח דמרי וחברת אשדר. "תאונות תמיד יקרו, זה ענף מסוכן, אבל אני מעריך שהיה כאן כשל תכנוני"

עריכת וידאו: נועה לוי

(בוידאו: יגאל דמרי בעל השליטה בי.ח. דמרי)

"מי שאחראי בסופו של דבר על איכות הבנייה בענף זו מדינת ישראל – ואנחנו עוד נראה את הכשלים של איכות הבנייה בדירות של מחיר למשתכן", כך אמר היום (ד') יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח דמרי – בהתבטאות ראשונה לאחר אסון קריסת החניון בתל אביב.

דן אנד ברדסטריט. מגד גוזני
משתתפי פורום הנדל"ן בכנס של דן אנד ברדסטריט/מגד גוזני

לדברי דמרי "דניה סיבוס היא חברה טובה וייתכן שהיה פה כשל תכנוני – כלומר שהם ביצעו תוכניות לא טובות. אני לא מאמין שהיה להם כשל ביצועי, כי הם עושים עבודה טובה. יש לי את המסקנות שלי אבל אני לא אומר אותן בפורום הזה. דבר כזה לא קרה אף פעם במדינת ישראל. גם לי קרסה תקרה לפני עשר שנים – זה קורה, תמיד יקרו תאונות, זה ענף מסוכן – אבל זו טעות להכפיש ולומר שיש בעיית איכות כללית בענף". דמרי מוגדרת היום כאחת מעשר חברות הבנייה הגדולות בישראל ומשמשת גם כחברה יזמית וגם כחברה קבלנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
"כשאתה רץ ורוצה להוציא הרבה מאוד דירות ובמקביל אתה כל הזמן משנה את הכללים, אתה יוצר הרבה מאוד בלאגן. ייתכן שכל ההתנהלות הזו השפיעה על האירוע"

דמרי אמר את הדברים בפורום הנדל"ן השנתי של דן אנד ברדסטריט שהתקיים בגבעתיים, בהשתתפות בכירי ענף הבנייה, בהם ארנון פרידמן מנכ"ל חברת אשדר, תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, מיקי זיסמן, מנכ"ל קרדן נדל"ן ואוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. בפורום השנתי אמור היה לקחת חלק גם מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, החברה האם של דניה סיבוס, אורן הוד, אך הוא נעדר מהאירוע.

דניאלה פז ארז, מנכ"לית פז הנדסה וכלכלה,מתחה ביקורת על הלחץ שבו נתון ענף הבנייה. "הענף נמצא באובר-קפסיטי מטורף מבחינת ביצוע. המדינה הגדילה את כמות התחלות הבנייה מ-30 אלף בשנה, בשנים 2007-2008 להיקפים של ה-50 אלף בשנה והיעדים הממשלתיים מדברים גם על 70 אלף. המשמעות היא הכפלה של כמות המהנדסים, הכפלה של כמות הפועלים ושל הקונסטרוקטורים. אז אין ספק שבמצב כזה, כשיש עודף ביקוש מטורף - מעגלים פינות. אנחנו רואים את זה בשטח ובהצעות מחיר נמוכות שלפעמים המשמעות שלהן היא עיגול פינות, כדי למנוע פשיטת רגל".

התייחסות נוספת לנושא נשמעה מצידו של עו"ד צבי שוב: "כשחברות הבנייה מתחרות במתח רווחים כה נמוך זה עלול להביא לכך שמשהו יתבצע לא כמו שצריך. ובנוסף, במקום שבו אתה רוצה ודאות אל תשנה כל הזמן את הכללים. כשאתה רץ ורוצה להוציא הרבה מאוד דירות ובמקביל אתה כל הזמן משנה את הכללים, אתה יוצר הרבה מאוד בלאגן. ייתכן שכל ההתנהלות הזו השפיעה על האירוע".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר בהתייחס לאירוע כי "יש בישראל בעיה של פיקוח. אני מסכים שהמדינה אשמה. יש משבר דיור, הקבלנים והיזמים נמצאים בלחץ אדיר לבנות והקבלנים עובדים במתח רווחים נמוך. יש פה מעגל קסמים שהענף נתון בו והתוצאות שלו עלו בחיי אדם".

עליית מחירים דרמטית

"תוכנית מחיר למשתכן הביאה להתייקרות המחירים בשוק, ולמצב שבו אנשים שבכלל לא היו אמורים להיות במשחק, נכנסו למשחק"

חלק מהפורום הוקדש לביקורת של בכירי הענף על תוכנית מחיר למשתכן. תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, סירב להתייחס ישירות לאירוע קריסת החניון ואמר כי האירוע אינו מייצג את הנעשה בענף – אך ציין כי "תוכנית מחיר למשתכן הביאה להתייקרות המחירים בשוק, ולמצב שבו אנשים שבכלל לא היו אמורים להיות במשחק, נכנסו למשחק. אם יש לך סבתא שהיא כבר 10 שנים בדיור מוגן אתה רושם אותה למחיר למשתכן – ואני אומר את זה כי שמעתי על מקרים כאלה. כל בעלי הקרקע מעלים את המחיר כל בוקר, ובקיץ הזה היתה עלייה דרמטית במחירים – החדה ביותר שהיתה פה מזה עשר שנים".

דגן טען כי המדינה כושלת בכל הנוגע להשלמת התשתיות באזורים שבהם מוקמים מוקדי בנייה חדשה ואמר: "התחושה שלי היא שהמדינה סיימה את תפקידה אחרי שנגמר המכרז. צריך להבין שלפעמים לוקח עוד שנתיים ושלוש עד שמקבלים את הקרקע. תראו מה קורה בראש העין ומה קורה בכפר יונה. אין תשתיות וכבישים – וככה לא בונים מדינה. המטרה שלנו היא למסור דירות, לא רק לקבל קרקעות".

מי שעוד מתח ביקורת חריפה על מהלך מחיר למשתכן אותו מוביל משרד האוצר הוא ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר שאמר כי "למחיר למשתכן אין שום השפעה על המחירים בשוק ואנחנו רואים את זה בשטח. אנחנו מוכרים דירות בפרויקטים צמודים ואנחנו רואים שאין לזה שום השפעה. מבחינת ביקושים, במקום להפחית את הביקוש, אנחנו רואים אנשים שבכלל לא תכננו לקנות דירה, אבל בגלל התוכנית הזו הם חושבים שזו השקעה נהדרת ומצטרפים לחגיגה. נכון להיום, רוב הציבור לא מאמין בסיכויי הזכייה שלו – וגם לא רואה בזה פתרון מגורים אלא השקעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully