וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הטכנולוגיה תעלים את מתווכי הנדל"ן?

25.3.2016 / 16:18

פתרון להורדת מחירי הדיור עוד לא נמצא, אך בזירה הטכנולוגית צצים לא מעט פתרונות שמייעלים את תהליך רכישת הדירה וחוסכים את הצורך בתיווך. הכירו את הסטארט-אפ הישראלי שרוצה לעשות למתווכים את מה שגט טקסי ואובר עשו לסדרני המוניות

מערכת וואלה!

אם עד לפני שנים ספורות קשה היה לדמיין נסיעה במונית ללא שיחת הטלפון הקבועה לסדרן המוניות, הרי שפעולה הוחלפה באפליקציה זה מכבר, וההערכות הן כי בתוך שנים ספורות תחליף הטכנולוגיה פונקציות נוספות, למשל את מתווכי הנדל"ן השכונתיים.

את ניצני המגמה הזו לא קשה לזהות כבר היום: לצד פלטפורמות ותיקות כמו לוחות מודעות אינטרנטיים דוגמת יד2, הולכות ותופסות כיום את מקומן פלטפורמות מתקדמות וחדשות יותר – דוגמת מדלן, המספק מידע נרחב אודות סביבת הנכס, או אתרים ממוקדי טכנולוגיה דוגמת פיסבו (fisbo), המקשר בין מוכרי ורוכשי דירות ללא תיווך, לצד רשתות חברתיות שבהן מפורסמים נכסים מכל סוג וללא הגבלה או תיווך, באמצעות מעגלי חברים.

הפלטפורמות החדשות מייצרות מציאות חדשה שבה המידע - שהיה פעם "מבצרו" המוגן והבלעדי של המתווך השכונתי – מוגש כיום בחינם לכל גולש ממוצע, באינספור דרכים. למעשה, בחיפוש בסיסי ניתן כיום לבחון כל היבט בדרך לרכישת נכס – החל משכונת המגורים, האוכלוסייה, או העסקאות שבוצעו באזור – ועד למידע מפורט באשר לנכס עצמו, כולל שיטוט תלת ממדי בין חללי הדירה שמבקשים לרכוש, דרך מסך המחשב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מייסדי פיסבו. ניב אהרונסון
מייסדי אתר פיסבו)/ניב אהרונסון

חוויית תלת מימד בתוך הבית

"היום אנשים מזמינים דירה לחופשה ב-airbnb ואין סיבה שהם לא יקנו ככה גם דירות. הנדל"ן פעל עד היום כתחום מאוד אנכרוניסטי, שבו מוכרי ורוכשי הדירות היו שבויים בידי המתווכים, אבל הרבה פעמים התחושה היא שהמתווך רק 'פתח את הדלת' והוא למעשה המרוויח הגדול מהעסקה. אין לנו ספק שהעתיד יהיה שונה. הטכנולוגיה כיום צמצמה מאוד את תפקיד המתווך במסירת מידע – ואם בודקים את נטיות הציבור רואים בבירור שמי שמשתמש בשירותי תיווך – עושה זאת בלית ברירה", מצהיר בראיון לוואלה! NEWS אייל צור, מנכ"ל אתר פיסבו (fisbo).

צור, מומחה לפיננסים ושוק ההון שעסק בעבר בפיתוח עסקי של חברות מתחום האנרגיה המתחדשת, שותף בשנה וחצי האחרונות במיזם האינטרנטי החדש שהקים עם 3 שותפיו, גיא העליון, רינת שרצר ויריב כץ. "מלבד המידע שאנחנו מציעים על שכונת המגורים, האתר שהקמנו מספק חוויה שמתמקדים בה היא קצת כמו google street view - בתוך הבית. יש באתר חוויית תלת ממד מקסימלית, אפשר לראות את הנכס גם כתוכנית הנדסית ותיאום הביקור בדירה נעשה בצורה קלה ופשוטה דרך הצ'אט הפנימי באתר", הם מסבירים.

פיסבו, סטארט אפ ישראלי צעיר שנולד, כהגדרתם, במטרה לחבר ישירות בין מוכרים וקונים פרטיים של בתים למגורים, מעריכים כי סופו של תחום התיווך המסורתי קרוב מאי פעם וגם חרטו זאת על דגלם. "המטרה היא להיפטר מהצורך במתווכים, לחסוך כסף, לקבל את כל המידע האמין והמדויק ביותר על הנכס ולעשות הכל באופן ישיר של קונה מול מוכר ללא עמלה מיותרת", הם מסבירים ממשרדיהם בשדרות רוטשילד.

35% מעסקות הנדל"ן מבוצעות על ידי מתווכים – לעומת 90% בארה"ב

סקר שבוצע לאחרונה עבורם במכון גיאוקרטוגרפיה, מאשש את המגמה שאותה הם חוזים. מהסקר עולה כי כ-70% ממוכרי ורוכשי הדירות שנשאלו בסקר השיבו כי היו מעדיפים לבצע את התהליך ללא שימוש במתווכים. הנתונים הללו תואמים לנתונים הרווחים בשוק המתווכים לפיהם כ-35% מכלל העסקאות בשוק יד שנייה בישראל מבוצעות באמצעות תיווך.

בשלב זה האתר החדש עוד חסר במידע רב ומחזיק ברשותו מידע מצומצם מבחינת היקף הנכסים או הפיזור הגיאוגרפי שלהם. ואולם אחד הדברים הבולטים בחוויית המשתמש שהם מציעים טמון בניסיון לאפשר לגולש לשוטט באופן בלתי אמצעי בשכונה. לשם כך גייסו בפיסבו בלוגרים שיכתבו את המידע השכונתי וצלמים מקצועיים שיתעדו את השכונות. "אתה לא רק קורא מידע 'יבש' על המקום, אלא גם מתרשם מתמונות עדכניות שממחישות את האווירה – וזה הבדל גדול", מדגיש צור.

לקצר את זמן העסקה מחצי שנה

"אחד הדברים שאנחנו רוצים לתת להם מענה הוא קיצור זמן העסקה. הסטטיסטיקה בישראל מצביעה על כך שהזמן הדרוש בממוצע למכירת נכס מגיע לחצי שנה, וכל מי שניסה למכור דירה יודע שמדובר בתהליך מאוד לא קל, שבו יש הרבה מאוד 'כאב ראש', הרבה מאוד טלפונים של אנשים ולעתים גם מתווכים שמבקשים לקבל בלעדיות על הנכס", מסביר גיא העליון, מנהל הפיתוח העסקי באתר.

"בארצות הברית תפקידו של המתווך מאוד מושרש, הרוב המוחלט עושה שימוש בתיווך, והם גם משלמים כ-6% על העסקה. בימים אלה אנחנו מתחילים את צעדנו בשוק האמריקאי ושם נגבה כ-1,000 דולר ממוכר דירה שיעמיד את דירתו למכירה באתר – אבל זה חיסכון של עשרות אלפי דולרים לעומת תיווך", הוא אומר.

מי ששותף באופן חלקי להערכות אלו הם אנשי אתר מדלן. גיא שטרן, מנהל השיווק של מדלן מציין כי "אתר מדלן אכן משלימה לרוכשים הרבה מאוד מידע, שבעבר היו ידוע רק למתווכים, אך מתווך איכותי עדיין מספק הרבה ערך - כך שבעצם הבעיה איננה במתווכים - אלא ברמת המקצועיות שלו. מתווך מקצועי מעניק ערך לצרכן במספר נקודות קריטיות, כגון היכרות אינטימית עם מכלול הפעילות בשכונה, ניהול זמן, קידום ושיווק הנכס בצורה מקצועית", הוא אומר. בשל כך באתר מדלן בחרו ליצור "דירוג מתווכים" הפתוח לגולשים ומאפשר להם לראות את רקורד העסקות והפעילות שלו.

מי שבאופן לא מפתיע אינו שותף להערכות הללו וסבור כי גם בעולם החדש יהיה למתווכים מקום – היא מנכ"לית אנגלו סכסון, עדינה חכם. "המתווך לא רק מפגיש בין שני צדדים. הוא עושה סקר צרכים עבור הלקוח שלו ופועל כמומחה שכונתי. המטרה היא לא רק להחתים את הלקוח על טפסים על מכסה המנוע מתחת לבניין – אלא לבצע עבורו עבודה משמעותית, לסייע לו להגיע להחלטה ולהיות מעורב גם בהיבטים של בניית תקציב".

חכם מציינת כי בארצות הברית לפחות 90% ממוכרי ורוכשי הדירות משתמשים בשירותי תיווך, אך כי בישראל מדובר על 30%-35% בלבד. "לצערי זה נובע גם מאיכות השירות ובהרבה מקומות מתווכים אינם עושים את עבודתם בצורה מקצועית מספיק, ולכן ישראלים אוהבים פחות להשתמש בתיווך. מצד שני אין תחליף לעבודת העומק שמתווך יכול לבצע – גם בסיוע בסגירת עסקה ובתהליך מו"מ - וזה לא סותר את המידע שניתן למצוא ברשת".

בפרויקטים חדשים – אין ברירה אלא להגיע לשכונה

מי שעוד סבור כי עולם התיווך אמנם נפגע מהפלטפורמות החדשות, אך לא ייעלם בקרוב מחיינו הוא רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק נדל"ן. "עולם התיווך כבר נפגע מהעולם הדיגיטלי כי אין ספק שהלקוח הממוצע כיום מגיע מצויד במידע רב, בהשוואה ללקוחות לפני עשר שנים שנאלצו ללקט מידע באמצעות הגעה פיזית לעירייה או לשכונות. היום הכל מצוי במרחק של הקלקה אחת במחשב", הוא אומר.

"מצד שני, חייבים להבחין בין שוק יד ראשונה לבין שוק יד שנייה. בשוק יד שנייה יש עסקה שנסגרת בין שני אנשים פרטיים והמתווכים המסורתיים עשויים להיפגע יותר. בשוק יד ראשונה, שבה אנחנו מתמחים, הדירות נמכרות ברוב המקרים לפני שהבנייה החלה ולכן אין תחליף להגעה למשרד המכירות ולהיכרות עם הפרויקט בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully