וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת השמאים: הדיור עלה ב-1.7% ברבעון האחרון של 2016

20.2.2017 / 9:13

לשכת השמאים מציגה נתונים הסותרים את ממצאי הלמ"ס: מחירי הדירות המשיכו לעלות ב-1.7% ברבעון האחרון של 2016 בהשוואה לרבעון השלישי –והשנה כולה הסתיימה על עלייה ממוצעת של 8.3%. "כשהלמ"ס מפרסמת מדד שמראה לכאורה ירידה במחירי הדיור בדצמבר היא פשוט מטעה את הציבור"

ShutterStock

המאבק סביב אמינות הנתונים המתפרסמים בנוגע לשוק הדיור ממשיך: כמה ימים בלבד לאחר שמדד מחירי הדיור של הלמ"ס הצביע על ירידה מסוימת במחירי הדירות בחודשיים האחרונים, מפרסמת לשכת שמאי המקרקעין סקירה משלה שלפיה מספר העסקות בשוק הולכת ויורדת בשיעור חד של כ-40% – אך המחירים דווקא לא: על פי הדו"ח, רק ברבעון האחרון של שנת 2016 המשיכו מחירי הדירות בישראל לעלות בשיעור של 1.7% בהשוואה לרבעון שקדם לו - ובמבט שנתי כולל, שנת 2016 מסתיימת עם עליית מחירים ממוצעת של 8.3%.

על פי הדו"ח, הערים אשקלון וחולון בלטו עם עלייה של 4% - רק ברבעון האחרון של 2016 – ולצידן הערים נתניה וחולון עם עליה של 3% ברבעון. בהרצליה ובאילת המחירים נותרו ללא עלייה ברבעון זה ובשאר 14 הערים שנסקרו נרשמו עליות מחירים מתונות יותר.

בלשכת שמאי המקרקעין מפרסמים את הסקירה זו הפעם השנייה, לאחר שבמשרד האוצר הוחלט במהלך השנה להפסיק את סקירותיו התקופתיות של השמאי הממשלתי ולהותיר בשוק רק את נתוני הלמ"ס – שלאחרונה התגלו בהם בעיות רבות.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, התייחס לנתוני הלשכה ואמר: "כשהלמ"ס מפרסמת מדד שמראה לכאורה ירידה במחירי הדיור בדצמבר, ולא מודיעה שנכללו בו גם דירות של מחיר למשתכן, היא פשוט מטעה את מרבית הציבור. הלמ"ס מתחילה לאבד את אמינותה – מה שהופך את דוח מחירי הדיור של לשכת שמאי המקרקעין לחשוב עוד יותר".

סקירת לשכת השמאים מבוצעת על פי שיטת הסקירה של השמאי הממשלתי הראשי, כלומר, בסקירה נכללות עסקות שבוצעו בדירות 4 חדרים בלבד, ב-16 ערים נבחרות.

על פי הנתונים, בעיר תל אביב המחירים עלו ברבעון האחרון של שנת 2016 ב-2%, בנתניה ובכפר סבא המחירים עלו ב-3% ואילו ברחובות, ראשון לציון ובפתח תקווה המחירים עלו ב-1% בהשוואה לרבעון שקדם לו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שמאים. לשכת השמאים, אתר רשמי
שמאים/אתר רשמי, לשכת השמאים

"פגיעה באמינות נתוני הלמ"ס"

מנהל קבוצת שיווק הנדל"ן, סן חן, יעקב ערבליך: "עליית המחירים שאנחנו ממשיכים לראות היא תוצאה ברורה לכך שההיצע עדיין גובר על הביקוש בחלקים נרחבים בארץ. להערכתי מגמת העלייה תשתנה בשנה הקרובה, גם בגלל חוק מיסוי דירה שלישית, שישחרר דירות לשוק וגם יפחית את הביקוש מצד יזמי הנדל"ן, וגם בגלל מכרזי מחיר למשתכן שלהערכתי ימשכו את השוק למטה. לגבי נתוני הלמ"ס, אם זה נכון שנכללו בהם דירות מחיר למשתכן, זה בהחלט הטעיית הציבור בכל מה שנוגע למה שקורה בשוק בפועל. הדבר יגרום לפגיעה באמינות הלשכה וחבל".

מנכ"ל א.לאפיס, העוסקת בין השאר בקידום היתרי בנייה וטפסי איכלוס, עמית נשרי: "שוב ושוב מנסים באוצר להראות לנו באופן מלאכותי איך שוק הנדל"ן לכאורה משנה כיוון, אך המציאות טופחת על הפנים. רק אתמול פורסם כי אזרחים רבים שזכו במחיר למשתכן לא יכולים לעמוד בעלות הדירות, ואלו חוזרות שוב להגרלה. גם ניסיון לשנות נתונים, וכן לספור דירות משווקות, להוריד דירות אחרות ולכלול בנתוני הלמ"ס גם את מחיר למשתכן – והכל כדי להצביע על שיפור – כל אלו מהווים פגיעה בציבור הרחב, שפועל על בסיס המידע הלא מדויק שמשתחרר חדשות לבקרים. רק הליכים רחבים יותר ועמוקים יותר בוועדות לתכנון ובנייה, לרבות הגדלת כוח אדם, העלאת שכר והקצבת משאבים יוכלו לזרז את קצב שחרור הדירות המתוכננות ואת קצב שחרור טופסי האכלוס לבניינים גמורים. הרפורמה לפי תקנה 101 לחוק, לפיה ניתן לקבל היתרי בניה בלוחות זמנים קצרים, היא יותר כותרת מאשר מציאות. ללא שינוי אמיתי בה, דבר לא ישתנה והמחירים ימשיכו לעלות".

"הנתונים על דירות 4 חדרים ממחישות טוב יותר את מצב השוק"

"ההסבר לסתירה התהומית כביכול הינו פשוט בתכלית: נתוני הלמ"ס מתייחסים לכלל הדירות בשוק ומכיוון שברבעון האחרון היתה ירידה תלולה בכמות העסקות ובעיקר בנדל"ן יוקרה, עובדה זו הורידה את ממוצע המחירים. לעומת זאת, נתוני לשכת השמאים כוללים אך ורק דירות 4 חדרים במדגם מייצג של ערים ובקטגוריה זו המשיכה המגמה של השנים האחרונות, כולל שנת 2016 של עליית מחירי הדיור", כך אמר השמאי ארז כהן, בתגובה לסתירה בין נתוני לשכת השמאים המצביעה על עלייה חדה במחירי הדיור בשיעור 1.7% ברבעון האחרון של 2016, לעומת נתוני הלמ"ס המצביעים על ירידה של 1.5%, ונתוני רשות המסים על ירידה של 20% במספר העסקות.

ארז הוסיף כי דווקא נתוני לשכת השמאים, המתמקדת בדירות פופולריות טיפוסיות של 4 חדרים ממחישים טוב יותר את מצב השוק. לעומתם נתוני הלמ"ס יוצרים תחושה לא נכונה של ירידה, לכאורה במחירי הדיור, זאת משום שמגלמים בתוכם את הירידה התלולה בנדל"ן יוקרה ובכך מורידים באופן מלאכותי את הממוצע כלפי מטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully