וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתון ירידת מחירי הדירות - קירור השוק באמצעות אקמול"

16.2.2017 / 10:21

נתוני הלמ"ס על ירידה במחירי הדירות התקבלו בספקנות על ידי שמאים וקבלנים בשוק הדיור. אוהד דנוס: "אחרי כל התערבות ממשלתית באמצעות מקלות ראינו תופעה דומה"

תל אביב, 21 במרץ 2016. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס הגיב לנתוני המדד על פיהם ירדו מחירי הדירות והדגיש כי מדובר בנתונים לא סופיים. "בכל פעם שממשלת ישראל התערבה בשוק הדיור באמצעות מקלות, מיסוי והפחדות חווינו תופעה דומה. בדצמבר 2011, לאחר דו"ח טרכטנברג ופטיש 5 הקילו של שטייניץ, ירידה במדד של 0.9% (סופי). ביולי-נובמבר 2014, מע"מ 0 של לפיד, ירידה במשך 3 מדדים של 0.9% בסה"כ (סופי). מה קרה אחר כולנו יודעים וחלקנו חש על בשרו כשפנה לרכוש דירה. הנתון הלא סופי הזה משקף ציפיות, קירור שוק באמצעות אקמול ובלי לטפל במחלה ואת חוק מס ריבוי נכסים".

לדברי דנוס "אם לצד המקלות לא נראה הרבה גזרים בחודשים הקרובים, אין שום סיבה שהרוטינה הנדל"נית שאנו חווים ב- 5 השנים האחרונות לא תחזור על עצמה, וגל של ביקושים ישטוף שוב את כותרות העיתונים".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר כי "מדד הדיור השלילי איננו מהווה הוכחה לכך שמגמת מחירי הדיור השתנתה. ראשית, על פני העשור האחרון כבר היו חודשים שבהם המדד ירד, לדוגמא לאחר משבר ליהמן בראדר'ס ב-2008. שנית, בריחת המשקיעים משוק הדירות היקרות השפיעה אף היא על מגמת המדד כלפי מטה. הייתי מציע להמתין עוד רבעון נוסף לפחות ולראות האם אכן יש שינוי מגמה. בכל מקרה, המשימה המרכזית של הגדלת היצע הדיור, עודנה רחוקה ורק שהשוק יעמוד על 60-70 אלף דירות מוכנות בשנה יהיה אכן איזון בין ההיצע לביקוש".

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן "האוצר מזגזג ומחליט מתי מתאים לו לפרסם את נתוני הלמ"ס ומתי יש טעויות בנתונים. נתוני הדיור במדד מסלפים את השוק מכיוון שהם לוקחים בחשבון גם את נתוני מחיר למשתכן. זה ידוע שמחירי הדירות בפרויקטים למשתכן נמוכים ממחיר השוק. אבל רוב רוכשי הדירות שאינם זכאים, כמו משפרי דיור ומצמצמי דיור שרוכשים היום דירות משלמים יותר ממה שהיו משלמים לפני חודשיים או יותר. גם הזכאים, מאוכזבי מחיר למשתכן שמגיעים למשרדי המכירות ורוכשים דירה בשוק החופשי מגלים, שאם היו קונים דירה לפני חצי שנה במקום להמתין להגרלות, הם היו משלמים פחות".

רחל מלכה מנכ"ל ובעלים חברת מעוז דניאל : "נתוני הלמ"ס תמוהים בעיני , השטח מדבר אחרת , אנחנו לא מרגישים את ירידות המחירים וזה גם לא הגיוני שיש ירידות . אין די היצע מול הביקוש , אין כמעט קרקעות לבניה , אין התחלות בנייה מאסיביות , מחיר למשתכן היא תוכנית כושלת , עדיין לא הוקמה רשות להתחדשות עירונית כך שזה לא הגיוני שתהיינה ירידות. הדיווח של הלמ"ס לא מתיישב עם כל הדברים שקורים בשטח , אני מציאה להם לבחון את הנתונים שוב.

עו"ד צבי שוב , מומחה לנדל"ן ותכנון ובניה: "נתוני הלמ"ס הם נתונים נקודתיים בלבד ויש לקבלם בזהירות במיוחד לאחר הפרסומים האחרונים לפיהם היו בנתונים של הלמ"ס אי דיוקים. מה גם שמדובר בנתון יחיד של ירידת מחירים לאחר עשר שנים שאנו רואים רק עליות במחירי הדירות. בפועל פני הדברים בשטח לא באמת השתנו. אין תחושה שיש פחות קונים מצד אחד ומצד שני קיים חוסר בקרקעות זמינות ליזמים בשל העובדה שכל המכרזים שיוצאים כעת הם במסגרת מחיר למשתכן, כלומר היצע הדירות לא גדל בחודשים האחרונים. עובדה נוספת שלא מסתדרת ממש עם מגמה של ירידת מחירים היא מחירי הקרקעות הגבוהים, במיוחד באזורי ביקוש. באזור חוף התכלת בהרצליה לדוגמה, מחיר קרקע לדונם עומד על כ 8 מיליון שקל. המחירים האלה יצטרכו להיות מגולמים בסופו של דבר במחירי הדירות ואם מחירי הקרקעות ממשיכים לעלות יעלו גם מחירי הדירות. משרד האוצר צריך להבין שאין פתרונות קסם בדבר פרסום יוצא דופן כזה או אחר וכדי להוריד באמת את מחירי הדירות צריכים להתחיל בהורדה משמעותית של מחירי הקרקע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully