וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יפצה הניזוקים? תלוי אם מדובר בהצתה לאומנית או בשריפה

25.11.2016 / 11:07

השאלה אם גל השריפות יוגדר כ"פעולת איבה" עתידה להעסיק ניזוקים רבים בימים הקרובים. פיצוי מהמדינה יוענק רק במקרה שמשרד הביטחון יקבע כי מדובר בפעולה לאומנית. כל עוד לא תהיה קביעה כזו, המדינה אינה אחראית לפיצוי אזרחיה

ספק 500

האם תושבי חיפה ומקומות נוספים שחוו נזקים כבדים ברכוש, בשל גל השריפות, זכאים לתבוע פיצויי מס רכוש מהמדינה? מתברר שלשאלה מי הגורם האחראי לשריפה יש השלכות משפטיות מרחיקות לכת, באשר לגורלן הכלכלי של משפחות שביתן ניזוק כליל או באופן חלקי.

"אם משרד הביטחון יסווג את השריפה כאירוע לאומני, אלו שנפגעו ממנה כלכלית, ובפרט אלה שדירותיהם נשרפו, יהיו זכאים, על פי חוק מס רכוש, לפיצוי בגין הנזקים הישירים והעקיפים, שנגרמו וייגרמו להם כתוצאה מהשריפה", כך אומר עו"ד אלי דורון, שותף מייסד בדורון טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים & SRFF המתמחה בדיני מסים ומס רכוש.

לדבריו, על פי דיני המדינה הניזוקים זכאים לפיצוי כספי מהמדינה על רכושם שנשרף ועל אובדן הרווחים עקב שריפת בתי העסק שלהם, בכל מקרה שבו משרד הביטחון יקבע כי השריפה מקורה בהצתה לאומנית, שבאה לפגוע בריבונות הישראלית, וכי היא לא אירוע פלילי, למשל. במקרה כזה כלל הניזוקים יהיו זכאים לפיצוי כספי, שישולם להם הישר מקופת המדינה.

בעל דירה שביתו נשרף כתוצאה מפעולת איבה, זכאי לקבל מהמדינה פיצוי כספי על הנזקים הישירים שנגרמו לו ובכלל זה, לעלות שיפוץ המבנה ושווי המטלטלים שהיו בדירתו ונשרפו. הפיצוי הממשלתי שאמור לבטא הן את הנזק הישיר שנגרם לעסק שלו והן את אובדן הרווחים שנשללו ממנו בפרק הזמן שלקח לשפץ את הנכס ולהשיב את העסק לפעילות תקינה.

דין הצתה לאומנית כדין מטח קטיושות, ודין הנפגעים מהצתות לאומניות כדין הניזוקים מפצצות מרגמה ביישובי עוטף עזה. על פי חוק מס רכוש ניזוק מפעולת איבה זכאי לתבוע את מלוא נזקיו הישירים, באמצעות הגשת "תביעת מס רכוש" למנהל מס רכוש. במסגרת תביעה זו יש לכלול את הנזקים, להעריכם ולבקש את הפיצוי בגינם.

על הניזוק להבטיח שהתביעה תוגש בהתאם לקבוע בחוק בצירוף ראיות לטובת השלמת ההליך בהצלחה. לדברי עו"ד אלי דורון נכון להגיש תביעה מסוג באמצעות עו"ד הבקיא בתביעות ע"פ חוק מס רכוש. במקרה שמנהל מס רכוש ידחה את תביעת הניזוק, אם באופן מלא ואם באופן חלקי, רשאי הניזוק לערר על החלטת המנהל בפני ועדת ערר מס רכוש, הכוללת עורך דין, שמאי מקרקעין ונציג ציבור. ניתן לערער על קביעת הוועדה בשאלה משפטית בלבד, בפני בית המשפטי המחוזי.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

חברות הביטוח מחריגות פעולות איבה מהפוליסה

ואולם כל עוד לא תהיה קביעה כזו, המדינה אינה אחראית לפיצוי אזרחיה בגין נזקי השריפה, וכתובתם של הניזוקים לקבלת פיצוי היא חברות הביטוח. כתוצאה מכך רק אלה שרכשו פוליסות ביטוח מפני שריפות, יהיו זכאים לפיצוי, ואלה שאינם מבוטחים – ייאלצו לספוג את הנזק.

יצוין כי חברות הביטוח בדרך כלל דואגות להחריג "פעולות איבה" מפוליסות הביטוח, כך שהגדרת המדינה כי מדובר בפעולות איבה תפטור אותן מפיצוי הניזוקים והמבוטחים. "המרוויחים" העיקריים מהכרה בשריפה כפעולת "טרור" או כ"הצתה לאומנית", יהיו הניזוקים שלא רכשו פוליסת ביטוח וכן חברות הביטוח עצמן, שישתחררו בדין מפיצוי הניזוקים בגין הנזקים הנדונים.

נכון לכתיבת שורות אלה, נמנעה המדינה מלהצהיר כי מדובר בפעולת איבה. עם זאת משרד האוצר כבר הודיע כי ביום ראשון ישוגרו לחיפה שמאי מס רכוש כדי שיוכלו להעריך את היקף נזקי השריפה, לתעד אותם ולהנחות את הניזוקים לטובת הבטחת פיצוי הולם, מהיר ואמתי.

ממשרד האוצר נמסר: "לאור הנתונים שהגיעו ממשטרת ישראל כי חלק ניכר מרכזי מההצתות מקורן באירועי פח"ע, החליטו משרד האוצר ורשות המסים להפעיל את מערך מס רכוש ולפעול במהירות האפשרית כדי לסייע לאזרחים שבתיהם נפגעו מההצתות. החל מיום ראשון יחלו שמאי מס רכוש להעריך את הנזקים בכל האירועים ויעמדו לטובת האזרחים בכלל מוקדי השריפות במטרה לתת סיוע מיידי. לצורך כך ייפתחו מספר מוקדים של מס רכוש באזורים שנפגעו. בנוסף, יופעל מרכז מידע טלפוני שיקלוט את הפניות ויספק מענה לשאלות. רשות המסים תודיע בהמשך על דרכי ההתקשרות עם המוקדים ועם מרכז השירות הטלפוני."

  • עוד באותו נושא:
  • פיצוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully