וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אחראי על נזק לשטח המשותף בבניין בשריפה?

15.6.2016 / 12:03

השריפה ברמת גן העלתה שוב את שאלת האחריות המשותפת והפרטית. ברוב הבתים המשותפים הישנים בישראל אין ציוד כיבוי אש תקני המציל חיים ושומר על ערך הנכס. מה צריך הוועד לעשות כדי לדאוג לזכויות הדיירים?

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

השריפה שהשתוללה בבית מגורים משותף ברמת- גן נראתה כלקוחה מסרט פעולה או סרט אסונות. השריפה שהשתוללה באחת הדירות בקומות הגבוהות גרמה לנזק כבד ברכוש המשותף. מאחר ורוב הישראלים גרים בבתים משותפים כדאי, בעיקר בקיץ, להיערך מבעוד מועד לאפשרות של התלקחות שריפות בבתי מגורים משותפים זאת כדי למנוע נזקים ברכוש ונפגעים.

האלמנט המשמעותי ביותר באמצעותו ניתן להיערך על מנת לקדם פני אסון הוא עריכת ביטוח מתאים. מומלץ מאד כי נציגות בעל הדירות (ועד הבית), תערוך ותרכוש עבור הבית פוליסת ביטוח כנגד נזקי שריפה, המתייחסת לשטחים המשותפים. זאת בנוסף לפוליסה אשר תירכש ותיערך בעניין כל דירה ודירה. כאן המקום לציין כי רצוי כי גם נזקים מסוגים אחרים יהיו מכוסים בפוליסה שכזו, כגון נזקי מים ורעידת אדמה. ככל שתקנון הבית המשותף אינו מאפשר לועד הבית לרכוש עבור הבית פוליסה שכזו או לחייב את הדיירים בעלותה (במסגרת דמי ועד הבית), יש לתקן את התקנון ברוב הנדרש לכך, על פי התקנון הקיים. בדרך כלל המדובר ברוב של שני שליש.

מעבר לרכישת ביטוח מתאים, חשוב שהוועד יהיה ער גם לנושא ציוד ההתראה והכיבוי המצוי בבניין. בתים שנבנו החל משנה מסויימת מצוידים לרוב בגלאי עשן, כמו גם במערכת כיבוי אש פנימית אוטומטית אשר כוללת מתזים ("ספרינקלרים"), כמו גם מנגנוני קריאה לשירותי הכבאות וציוד המאפשר פריצה לדירות, חדרים, מחסנים ומעליות. בנוסף חשוב להקפיד כי בבניין יהיה גם ציוד כיבוי אש של ממש כגון: מטפי אש חזקים. נציגות הבית צריכה לבדוק את תקינות הציוד אחת לתקופה ולהחליף ציוד ישן שפג תוקפו או שהנו במצב פיסי לא מעודד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שריפה בבניין מגורים ברחוב ביאליק 164, רמת גן. 13 ביוני 2016. ניב אהרונסון
הנזק: על אחריות בעל הדירה שבה פרצה השריפה/ניב אהרונסון

שריפה שפורצת בדירה מסוימת תביא ברוב המקרים לכך שנזק שנגרם לדירות סמוכות יהיה באחריותו של בעל הדירה בו פרצה השריפה. גם במידה שהדירה היתה מושכרת ואף אם השריפה נגרמה לא כתוצאה מהתנהלות השוכר, כי אם מקצר חשמל - גם אז תחול על בעל הדירה בה נגרמה השריפה אחריות כלפי בעלי דירות סמוכות שניזוקו.

במידה והשריפה היכתה כה חזק, שהבניין הפך לננכס הפך למסוכן ולא ראוי לשימוש רשאים בעלי הדירות להגיש בקשה לקבלת פטור מתשלום ארנונה . אם יתברר על פי המבחן הכלכלי כי בשיפוץ סביר ניתן לשפץ להחזיר את הדירה לשימוש, לא יינתן פטור גורף מארנונה. לא למותר לציין כי על החלטת אגף הארנונה שלא ליתן פטור שכזה ניתן להגיש השגה וערר.

הכותב: עו"ד ( רו"ח) ירון טיקוצקי , שותף מייסד בדורון טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים & SRFF מתמחה בנדלן ומיסוי נדלן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully