פיטרו הכט. יחצ,
פיטרו הכט/יחצ

"אמרתי להם שהדירה עולה 60 מיליון שקל. הם לא מצמצו"

21.4.2022 / 1:09

הם יושבים על מיליונים ואין להם בעיה להוציא סכומים ולקנות "ארבע בתוך כשבוע". ההייטקיסטים ממשיכים להשתלט על שוק דירות היוקרה, ואם תהיתם מדוע מחירי הנדל"ן לא צפויים לרדת בקרוב, בכתבה הזאת תמצאו קשר עבה מאוד גם לדירות של שני מיליון שקל

"נכנס אלי למשרד לפני כשבועיים בחור צעיר, אולי בגיל 26, עם ג'ינס קרוע וחולצת טריקו בלויה. נראה כמו סטודנט תפרן למדעי הרוח. מפה לשם, מכרתי לו תוך כשבוע ארבע דירות בסכום כולל של 15 מיליון שקלים. כמוהו יש הרבה ילדים בגילאי העשרים שיכולים לשים למעלה מ-10 מיליון שקלים בלי בעיה".

המילים של דור כהן, מתווך דירות יוקרה, מתכתבות היטב עם המציאות בשטח: במרוצת שנת 2021 חלה עליה בשיעור של לא פחות מ-9% בהיקף העסקאות לרכישת דירות יוקרה בישראל, שעלותן מעל 10 מיליון שקלים, בהשוואה לשנת 2020. על פי נתוני רשות המיסים, וכצפוי, תל אביב מהווה את העיר הדומיננטית בישראל עם 76 עסקאות. עיבוד הנתונים מעלה כי כפר שמריהו מובילה עם סכום עיסקה ממוצע של 22.8 מיליון שקלים ואחריה הרצליה עם שווי ממוצע של 17.4 מיליון שקלים. תל אביב קוטפת את המקום השלישי , 'רק' 17.2 מיליון שקלים בממוצע ששילמו בעלי הממון עבור דירה מפנקת במיוחד. גם קרנה של נתניה כעיר שמושכת אליה בעלי הון נותרה איתנה והיא מדורגת במקום הרביעי, עם עסקה ממוצעת של 16.6 מיליון שקלים. ומה לגבי סביון? חרף תדמיתה האקסלוסיבית כמיקום היקר ביותר בישראל, היא מדורגת במקום האחרון עם עסקה ממוצעת של 16.2 מיליון שקלים בלבד.

אדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין. עמית גושר,
כל פנטזיה שתרצו להגשים. דירת הייטקיסטים בתכנון ובעיצוב אדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין, ReMa אדריכלים/עמית גושר

סקירה זו מתייחסת לדירות יוקרה בלבד, אולם כאשר בוחנים את התפלגות הענף אליו משתייכים אלו שרכשו דירה ראשונה בסכום של למעלה מ-4 מיליון שקלים, התוצאה עדיין ברורה: מאות רבות של הייטקיסטים שרכשו בשנה שעברה את הדירה הראשונה שלהם, בעיקר באזור תל אביב. מהמחקר של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מתברר בנוסף, כי השכר הממוצע של כ־2% ממשקי הבית הצעירים שרכשו לעצמם את דירתם הראשונה,עולה על 54 אלף שקל בחודש, פי 4 מהשכר הממוצע של כלל משקי הבית שרכשו לעצמם דירה ראשונה ב-2021. עוד מתברר כי שיעורם של ההייטקיסטים בקרב רוכשי הדירות הראשונות עומד על 18%, בעוד ששיעורם הכללי באוכלוסיה הוא 10% בלבד.

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
כמה זה עולה? הרבה יותר משנדמה לכם. דירה בעיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

ההסתערות של עובדי ענף ההייטק על שוק דירות היוקרה, אינו מקרי אלא תולדה של ריבוי אקזיטים והנפקות של חברות ישראליות, שהסתכמו בשנת 2021 בסכום שיא של 82.4 מיליארד דולר. על פי נתוני פירמתpwc , מדובר בקפיצה של יותר מפי חמישה בהשוואה ל-2020, אז הסתכמו עסקאות מכירה של חברות ישראליות והנפקות ב-15.4 מיליארד דולר. אם מחברים למספר זה את היקף הגיוסים לחברות סטארט-אפ שעבר את ה-25 מיליארד דולר, הרי שההייטק הישראלי נפגש השנה עם 100 מיליארד דולר. כפועל יוצא, גם כיסיהם של עשרות אלפי עובדים ישראלים רופדו היטב, חלקם בסכומים של מיליוני שקלים. חלק גדול מהם חיפשו אפיקי השקעה אטרקטיביים לשים בהם את כספם והם פנו לרכישת דירות להשקעה. רבים אחרים מימשו את החלום, שיפרו דיור ורכשו דירות יוקרה.

אינדיקציה נוספת להון העצום והפנוי שהצטבר לעובדי הענף, ניתן לקבל מסקר שערכה חברת אלדר שיווק נדל"ן בקרב כ-2,000 רוכשי דירות בעשרות הפרויקטים שמשווקת החברה בפריסה ארצית, ממנו עולה כי כ-27% מכלל רכישות הדירות בתקופה זו בוצעו על ידי עובדי הייטק - כלומר כמעט כל רוכש שלישי הוא הייטקיסט.

דירה בעיצוב שירלי דן. גלעד רדט,
תרצו אח? אין בעיה. דירה בעיצוב שירלי דן/גלעד רדט

למעשה, בשנים האחרונות היו כבר מי שכמעט הספידו את שוק דירות היוקרה המקומי. לאחר כמה שנים של גאות, מצאו את עצמם יזמי מגדלי היוקרה ומשווקי הווילות ביישובי היוקרה המסורתיים בשפל עסקות, על סף קיפאון בחלק מהמקומות. ב-2017-2018 הודו חלקם בגלוי שההימור על נכסים בעלי תג מחיר של עשרות מיליוני שקלים התברר כבעייתי. ואז הגיע גל ההנפקות והגאות בשוק ההייטק שהחזיר את השוק לחיים. "הם שולטים ביד רמה על השוק. אתן לך דוגמא", אומר לנו מתווך דירות יוקרה שפעיל באזור תל אביב, "הגיע זוג צעיר בגילאי השלושים על קורקינט חשמלי שהתעניין בדופלקס מטורף בתל אביב. לפני שעלינו לדירה, אמרתי להם את המחיר - 60 מיליון שקלים. הם לא מצמצו. כאילו שאמרתי להם שהדירה עולה 2 מיליון שקלים. זה מטורף".

פיטרו הכט. יחצ,
לפעמים מספיק לבחור פריט אחד. דירת יוקרה של הייטקיסטים בעיצוב סלון של פיטרו הכט/יחצ

לצד האמור, הכסף הגדול שזרם מההנפקות לא הסתיים רק ברכישת נדל"ן יקר, אלא גם במאות מיליוני שקלים שהוציאו ההייטקיסטים על עיצוב פנים הדירות. "זה לא נדיר לראות הייטקיסט ששופך מיליוני שקלים על עיצוב הדירה. יש להם די כסף בשביל שיוכלו להגשים את כל המשאלות והפנטזיות שלהם", מציינת מעצבת הפנים קרין ורשה. "נכנסתי עם הייטקיסט לסניף של 'חזי בנק' והעיניים שלו יצאו מהחורים. הסכום ששולם רק על אביזרים לאמבטיה, עמד על למעלה מרבע מיליון שקלים. האמבטיה, לדוגמא - עלתה 100 אלף שקל", מספרת מעצבת הפנים דורית גבאי.

ויש עוד. "זו היתה שנה פנטסטית לעסקים בתחום עיצוב הבית. זה לא נדיר שמגיע אלינו ההיטקיסט וקונה מערכת סטראו לבית בחצי מיליון שקלים. לך זה נראה סכום מטורף, עבורם זה כסף קטן", מוסיף דני לוי, מומחה לתחום מערכות הסאונד הביתיות. "40-50% מהלקוחות שלנו הם מתעשרים חדשים, חלקם הייטקיסטים שעשו את הכסף באקזיט ובאים להגשים חלום".

עיצוב מיכאל אוחיון. עידן גור,
וכשפותחים את הווילון - איזה נוף. דירה בעיצוב מיכאל אוחיון/עידן גור

הנתונים לא מפתיעים את חברת פיטרו הכט: "40-50% מהלקוחות שלנו הם מתעשרים חדשים, חלקם הייטקיסטים שעשו את הכסף באקזיט ובאים להגשים חלום", מציינים בחברה שמוכרת רהיטי יוקרה, ובכללם גם מותגים ריהוט שנחשבים לטופ שניתן להשיג בעולם כגון BENTLEY HOME וFENDI CASA-, "זה לא שכל הייטקיסט שלישי שנכנס אלינו מרהט את הבית במאות אלפי שקלים. יש לא מעטים שרצו להכניס לבית פריט יוקרתי בודד שמשלב סגנון מוקפד, מרחב ויוקרה. לצד זאת, כאשר מדובר על דירות חדשות, יש בהחלט גם בחורים צעירים יחסית שנכנסים עם האדריכל, וכעבור אי אילו שעות יוצאים עם הזמנה 'כבדה' לריהוט יוקרה. הכול שאלה של המותגים אותם יבחרו".

ועם זאת, בחברה גם מסייגים: "אלו לא אוליגרכים שלא מנידים עפעף, אלא קהל מחושב, שמגיע לרוב אחרי שבדק היטב את השוק, כזה שמוכן ויכול לשלם סכום לא קטן עבור פריט מוקפד, יוקרתי ומעוצב לעילא".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully