וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מפרוץ המשבר: גידול בעסקאות נדל"ן פרטי

11.8.2020 / 10:32

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסמה את סקירת הענף מיוני, וממנו עולה עלייה חדה במספר העסקאות. עלייה של 28 אחוז מיוני אשתקד במכירות לזוגות צעירים

בווידאו: שר האוצר בתדרוך על התכנית הכלכלית/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

אגף הכלכלנית הראשי במשרד האוצר פרסם היום (שלישי) את הסקירה הכלכלית על דירות למגורים עם מספר ממצאים מעניינים. מהדו"ח עולה כי בחודש יוני נרשם גידול בעסקאות הנדל"ן לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. זינוק גדול נרשם במכירות לזוגות צעירים - גידול של 28 אחוז לעומת יוני אשתקד. גם בניכוי דירות "מחיר למשתכן" העלייה הייתה דרמטית - 19 אחוז.

עיקרי הדו"ח

  • בחודש יוני, לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה נרשם גידול בעסקאות בשוק הנדל"ן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר שלושה חודשים בהן נרשמו ירידות חדות. סך העסקאות בחודש יוני עמד על 10.9 אלף, גידול של 16% בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) עמד סך העסקאות בשוק החופשי על 9.1 אלף, עלייה של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
  • מכירת דירות חדשות בחודש יוני הגיעה לרמה של 4.2 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2.5 אלף דירות, גידול של 26% בהשוואה ליוני אשתקד, מזה גידול חריג של 100% במכירות הקבלנים באזור ב"ש.
  • רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.2 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה ליוני אשתקד, זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות ברכישות אלו. יש לציין כי זהו הסגמנט היחידי בשוק בו לא חל גידול ברכישות בחודש יוני. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 11% בלבד, נמוך בשתי נקודות אחוז בהשוואה ליוני אשתקד. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי דווקא באזורי הפריפריה חל גידול ברכישות המשקיעים, ואף בשיעור משמעותי. יתכן כי רמות המחירים הנמוכות יותר המאפיינות את אזורי הפריפריה "מתמרצות" רכישות באזורים אלו בתקופה בה עבור חלק גדול ממשקי הבית נרשמה ירידה ביכולת הקניה.
  • מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-2.1 אלף דירות, עלייה של 15% בהשוואה ליוני אשתקד והרמה הגבוהה ביותר במכירות אלו מאז דצמבר 2018. יש לציין כי גידול זה גבוה יותר מכפליים משיעור הגידול שנרשם בסך העסקאות בדירות יד שניה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש יוני ובשיעור חד, כאשר במהלך החודש נגרעו מ"מלאי" זה כ-900 דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2017. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד יוני האחרון כ-25 אלף דירות.
  • רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש יוני ב-5.8 אלף דירות, עלייה חדה של 28% בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4,000 דירות, עלייה של 19% בהשוואה ליוני אשתקד לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות.
  • סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש יוני עמד על 1.8 אלף דירות, עלייה חדה של 53% בהשוואה ליוני אשתקד.

עוד מהדו"ח

סך העסקאות בדירות יד שניה ביוני עמד על 6.6 אלף דירות, עלייה של 7% בהשוואה ליוני אשתקד, לאחר שלושה חודשים של ירידות חדות (כל חודש בהשוואה למקביל לו אשתקד). הגידול במכירת דירות יד שניה חל על רקע גידול חד במכירות המשקיעים. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי באזור חדרה הוסיף לרדת מספר העסקאות בדירות יד שניה בשיעור חד, ואילו באזורי תל אביב, המרכז ונתניה נרשמה ירידה מתונה יחסית. מנגד, בולטים אזורי באר שבע ורחובות עם שיעורי גידול של 31% ו-18%, בהתאמה.

מכירות הקבלנים בחודש יוני התאוששו משמעותית והגיעו לרמה של 4.2 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) מצטמצם מספר זה ל-2.5 אלף דירות, גידול של 26% בהשוואה ליוני אשתקד. יש לציין כי כמאה דירות נמכרו במהלך החודש לשתי קרנות רי"ט ("תרמו" 5 נקודות אחוז לגידול בעסקאות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully