ענף הנדל"ן מתקרב לשיתוק: ההגבלות צפויות לכלול החזרת פועלים לשטחים

בישיבה שהתקיימה במועצה לביטחון לאומי טרם כניסת השבת, נכללו מספר הגבלות נוספות בניסיון להתמודד עם נגיף הקורונה • אחת מהן היא החזרת הפועלים הפלסטינים לבתיהם, דבר שעלול לפגוע במרבית אתרי הבנייה בישראל • ההחמרה צפויה לעלות להצבעה בישיבת הממשלה מחר

איש צוות רפואי בודק פועל פלסטיני, שחזר מישראל לשטחי יו"ש, להימצאות נגיף הקורונה / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס
איש צוות רפואי בודק פועל פלסטיני, שחזר מישראל לשטחי יו"ש, להימצאות נגיף הקורונה / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

אחד מתרחישי הקיצון של ענף הנדל"ן לאור משבר הקורונה מתקרב. הענף, שנשען על קרוב ל-70 אלף פועלי בנייה פלסטינים, הצליח עד כה לדלג על ההחמרות בהגבלות, לאור החרגתו מהן, כך שאתרי בנייה רבים המשיכו לעבוד עד כה.

אלא שכעת נראה כי במקרה של הגבלות נוספות - הענף ייכנס לסחרור. בישיבה שהתקיימה במועצה לביטחון לאומי (מל"ל) סמוך לכניסת השבת, נאמר כי "למרות הירידה המסוימת ביממה האחרונה בקצב ההתפשטות - הנתונים הנוכחים עדיין מובילים אותנו למציאות בלתי נסבלת. אם לא ננקוט צעדים מחמירים, מחיר הטעות עלול להיות בלתי נסבל". מהלך הרוח בישיבה נראה כי הנטייה היא לאשר מספר הגבלות נוספות, כבר בישיבת הממשלה שתתקיים מחר בבוקר. בין הצעדים שנכללו בהחמרות נמצא גם סעיף לפיו "ייאסר על פלסטינים לשהות בישראל. פרט לעובדים בחקלאות, סיעוד ומזון". יצוין כי בענף הבנייה עובדים כ-70 אלף פועלים פלסטינים, וכי פעילותם מתפרסת על מרבית אתרי הבנייה והתשתיות בישראל.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, שבשבועות האחרונים הזהיר מתרחיש כזה, ושפעל רבות מול לשכת שרת הבינוי ד"ר יפעת שאשא-ביטון, בעניין אמר כי "אסור בשום מקרה לעצור את הפעילות בענף הבנייה והתשתיות. אני קורא לראש הממשלה שלא לאשר החלטה שתפגע בהמשך הפעילות בענף הבנייה, כדי לא לפגוע אנושות בכלכלת ישראל. נכון להיום נבנים מיליוני מ״ר של מבני ציבור ממשלתיים וברשויות המקומיות לצד 116 אלף דירות והפגיעה בענף תהיה פגיעת ענק שמה שראינו עד כה במשק הוא רק 'הבקרוב' שלו. המערכת הפיננסית העמידה לענף כ-350 מיליארד שקל למימון הבנייה והענף מעסיק כיום כרבע מיליון ישראלים שילכו הביתה. הפעילות בענף היא בטוחה יחסית, שכן האתרים סגורים ומנוטרים, אנו יודעים בדיוק מי נכנס ומי יוצא. הציבור לא מגיע ולא נכנס אליהם ואין כל חשש לאובדן שליטה כתוצאה מהמשך פעילות הענף. אני דורש מהממשלה לנהל נכון את הסיכונים ולהימנע מהשבתת הענף. תנו לנו להמשיך לעבוד ייצרו לנו את היכולות כמו ההחלטה הזו ואנו נמשיך להוביל את כלכלת ישראל גם בעת המשבר הנוכחי".