וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לעידן החדש: מה חשוב לדעת לקראת פרויקט תמ"א מתחמי

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

3.8.2020 / 8:00

המדינה צועדת לכיוון שיטת המתחמים, משום שהתחדשות עירונית של בניין בודד לא מביאים תועלת לסביבה העירונית. עו"ד עידו סיני המתמחה בתחום הנדל"ן, מבהיר מהן ההשלכות האפשריות על תחום ההתחדשות העירונית וכיצד להתכונן לכך

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

עתידה של תכנית תמ"א 38 לא ברור וישנה אפשרות שבמהלך שנת 2020 היא תגיע לסוף דרכה, זאת משום שמינהל התכנון שוקל לבטל את המשכה. יהיה אשר יהיה גורלה של תמ"א 38, ברור שהתוכניות הנקודתיות יצטרכו לעבור לא מעט זעזועים ושינויים, לאחר שיתברר שלא ממש מדובר בהתחדשות עירונית. עורך אתר מרכז הנדל"ן דרור מרמור שוחח עם עו"ד עידו סיני המתמחה בתחום הנדל"ן, בנוגע לעתיד התכנית וההשלכות האפשריות על תחום ההתחדשות העירונית.

האם הבשורה החדשה היא שיטת המתחמים כחלופה לפרויקטים נקודתיים?

"זהו לא העידן החדש ולא בשורה חדשה", משיב עו"ד סיני, "חלק מהרשויות המקומיות כבר מזמן התוו את שיטת המתחמים כחלק מתוכנית העבודה שלהם, דוגמת עיריית רמת גן שנתנה הוראה בלתי מתפשרת שהיא אינה מוכנה לבניית בניינים במצב של STAND ALONE והיא דורשת בניית מתחמים שלמים, כדי לתת פתרונות מלאים לשאלת התשתיות של הגנים הציבוריים, גני ילדים ותעבורה. עכשיו כנראה המדינה צועדת לכיוון שיטת המתחמים, כי היא שהפעולות עבודתSTAND ALONE בניינים בודדים הם לא מביאים תועלת וגורמים אפילו קצת יותר לנזק מאשר לתועלת".

בין אם מדובר בחיזוק מבנה ובין אם בפינוי בינוי, תמ"א 38 שמטפלת בבניין בודד אינה משתלבת במעטפת של הרחוב והשכונה, בניגוד למתחמים שמעניקים מגוון אפשרויות לחיזוק ושיפור התשתיות והשירותים לתושבים. אולם תמ"א 38 מתחמי עלול לקחת הרבה יותר זמן מטיפול בבניין בודד, לעתים, כך נראה, 10-15 שנים. האם אנחנו עומדים לעבור לכזה לוח זמנים?

"מלכתחילה היינו בלוח זמנים שכזה", משיב עו"ד סיני, "פרויקטים של תמ"א 38 חיזוק בלבד היו לוקחים ארבע וחמש שנים. לי יש פרויקט חיזוק בחולון לחמישה בניינים שאני בשנה השישית שלו ורק עכשיו התקבל היתר. גם אם התהליך יהיה תהליך טיפה יותר ארוך, אבל הרשות המקומית תנסה לעשות תהליכים מהירים יותר אני מאמין שזה יגרום לצמצום הזמן והדיירים ייהנו יותר ממוצר הרבה יותר איכותי מאשר בחיזוק בנין בודד. זה לא אומר שעדיין לא יהיו פרויקטים של בנין בודד במקומות שבהם לא יהיה אפשר להביא ולייצר מתחמים עדיין הרשות המקומית תהיה מחויבת לנסות ללכת בתהליך ולעשות בניין בודד

מה צריך להשתנות בסדר עבודה בפרויקט תמ"א מתחמי?

"ריכוז כוח אדם של נציגות רחבה, לבוא כקבוצה ולהיות הרבה יותר קשובים לזה שיש צורך בתהליכים קצת שונים של מתחמים", מציע עו"ד סיני, "צריך לדעת שגם הבניין השכן הוא חלק מהתהליך שלך, לדעת לעשות את הוויתורים הנכונים ולהיות עם המון סבלנות כי זה משהו שבסופו של דבר יביא תועלת לבניין ולדיירים עצמם".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully