דוח של משרד הפנים: 27% מהעסקים בישראל פועלים בניגוד לחוק ללא רישיון - רובם בתחום המזון

הנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מלמדים על מגמה של ירידה איטית במספר העסקים שפועלים ללא רישיון, ששיעורם עמד ב–2013 על 31% מכלל העסקים טעוני הרישיון • הירידה מיוחסת לתחילת הרפורמה ברישוי עסקים בשנת 2017, שמאפשרת להעניק רישיון על בסיס תצהירים של הבעלים

עסקים קטנים. למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: Shutterstock
עסקים קטנים. למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: Shutterstock

36,354 בתי עסק פעלו בשנת 2017 ללא רישיונות עסק כנדרש בחוק וכשליש מהם פעילים בתחום המזון, כך עולה מדוח של משרד הפנים, המתבסס על דיווחים שהעבירו 219 מתוך 257 רשויות מקומיות. העסקים הפועלים ללא רישיון מהווים כ-27% מסך העסקים טעוני הרישוי בארץ - 132,325 במספר. מהדוח, שפרטיו הגיעו לידי "גלובס", עולה עוד כי 29% מהעסקים שפעלו ב-2017 בלי רישיון עסק לא קיבלו את הרישיון מסיבה של אי עמידה בדרישות תכנון ובנייה, 25% לא עמדו בדרישות של שירותי הכבאות ו-15% לא עמדו בדרישות משרד הבריאות.

בלי רישיון - כמה עסקים לא חוקיים פועלים בתחומים שונים
 בלי רישיון - כמה עסקים לא חוקיים פועלים בתחומים שונים

עוד עולה מהדוח כי 31% מכלל העסקים שפעלו ב-2017 ללא רישיון עסק משתייכים לתחום המזון: מדובר ב-17,262 עסקים מתוך 55,153 עסקים שבשנת 2017 היו פעילים בתחום זה.

מחוז תל אביב הוא המחוז הגדול ביותר שבו פועלים עסקים שהם טעוני רישיון עסק, ו-28% מהם פועלים ללא רישיון; אחריו, מחוז מרכז, ש-27% מהעסקים בו פועלים ללא רישיון; 32% מהעסקים בחיפה פועלים לא רישיון ובמחוז יהודה ושומרון 36% מהעסקים פועלים בלי רישיון. מדובר במחוז עם מספר העסקים טעוני הרישוי הקטן ביותר, כ-2,098 בתי עסק, שמהם 755 פועלים בלי רישיון.

נתוני משרד הפנים מלמדים על מגמה של ירידה במספר העסקים טעוני רישיון עסק שפועלים ללא רישיון: ב-2013 31% מכלל העסקים טעוני הרישוי פעלו ללא רישיון עסק; ב-2015 ירד שיעור זה ל-29% וב-2017 חלה ירידה נוספת, של 2%. מנהלת האגף לרישוי עסקים במשרד הפנים, חוה מונדרוביץ, אמרה היום (א’) ל"גלובס" כי "קיימת ציפייה להמשך הירידה בשיעור עסקים אלה במהלך השנה הקרובה וזאת על רקע הרחבת הרפורמה בתחום רישוי העסקים, שיצאה לדרך בתחילת השנה".

משרד הפנים מייחס את מגמת הירידה לתחילת הרפורמה בתחום רישוי העסקים בשנת 2017, שנועדה לקצר משמעותית את משך ההליכים של בעלי עסקים לקבלת רישיונות עסק - וזאת לאחר שבמשך שנים ארוכות הם היוו חסם מרכזי לבעלי עסקים. במרכז הרפורמה, שיצאה לדרך בתחילת השנה, מעבר של קבוצות רבות של סוגי עסקים לקבלת רישיונות על בסיס תצהירים בהתאם למפרטי דרישות שמעבירים להם הגופים הרגולטוריים השונים כמו משטרה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועוד. הפעימה השנייה של הרפורמה, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף באפריל האחרון, כוללת מסלולי רישוי מקוצרים לעסקים רבים, אך בשל הצורך לקבל את אישורה של ועדת הפנים והקדמת הבחירות לכנסת, יישומה נדחה. לדברי מונדורביץ, עם הרחבת השימוש בתצהירים כתנאי לקבלת רישיונות עסק, לידי הגופים הרגולטורים יעמדו כלי אכיפה וסנקציות שיופעלו כלפי בעלי עסקים שלא יעמדו בהתחייבויותיהם.