וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילדים קשה להתרכז? הסיבה שלא חשבתם עליה

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה

6.3.2019 / 7:00

הבן או הבת סובלים מהפרעת קשב? כדאי שתבקרו אצל מומחה שיבדוק האם הם צריכים להרכיב משקפיים. אופטומטריסט מומחה מצביע על הקשר בין שתי הבעיות, ומעודד הורים ומורים לגלות ערנות לקשיים שלא תמיד קל לראות

ילדה מתוסכלת מכינה שיעורי בית. ShutterStock
מחקרים שונים מצאו קשר ישיר בין הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות לבין לקויות ראייה/ShutterStock

בעשורים האחרונים המודעות להפרעות קשב וריכוז (ADHD) גדלה מאוד, כך שהורים ואנשי חינוך משתדלים להתאים את שיטות הלימוד וסדר היום לצרכי הילדים שזקוקים לתשומת לב מיוחדת. אבל לפעמים, הפרעת הקשב מחייבת בחינה גם בתחומים שלא בהכרח קשורים אליה. כך למשל מחקרים שונים מצאו קשר ישיר בין הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות לבין לקויות ראייה.

"המומחים לא יודעים להגדיר בוודאות מה קדם למה בהקשר הזה, כלומר אין ממצא חד משמעי שיסביר האם בעיות ראייה גורמות להפרעות קשב וריכוז או שדווקא להיפך", מסביר האופטומטריסט המומחה זוהר רביב, מרשת אופטיקנה, "אך מה שבטוח הוא שילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז צריכים להיבדק אצל אופטומטריסט מומחה פעם בשנתיים כדי לשלול צורך במשקפיים או פתרונות ראייה אחרים".

עוד בנושא:
כמה אתם אחראיים? הבדיקה שחובה לעשות לפני שנוהגים
העתיד כבר כאן: עדשות המגע שמוכיחות שהכל אפשרי

בדיקת ראייה לילדים. ShutterStock
הפרעות לא מטופלות במערכת הראייה עלולות להחמיר את הפרעות הקשב. בדיקת ראייה לילד/ShutterStock

האם כל הילדים שסובלים מהפרעת קשב יצטרכו להרכיב משקפיים?

השכיחות של בעיות עיניים אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז אינה ברורה דיה. ההיגיון שביסוד הנחה זו נובע מהחשד שהפרעות לא מטופלות במערכת הראייה עלולות להחמיר את הפרעות הקשב והריכוז. מספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בארץ ובעולם מאששים קביעה זו.

במחקר שערכו ד"ר תמרה ויגננסקי-יפה, מהמרכז הרפואי על שם שיבא וד"ר עידי מצר, מהמרכז הרפואי רמב"ם, עלה שכמעט 80 אחוזים מהילדים עם הפרעת קשב סבלו מבעיות ראייה שונות כמו פזילה, עין עצלה, ראייה מטושטשת, קושי בראייה לקרוב והן לרחוק ומצמוץ תכוף יותר.

מחקר אחר שנערך בשבדיה בשנת 2008 הראה גם הוא שקיים פגם שכיח בשדה הראייה של מי שלוקים בהפרעות קשב וריכוז. תוצאות המחקר הוכיחו שחלק מההפרעות בראייה, כמו תנועות עיניים לא רצוניות ומצמוצים תכופים, חלפו בעקבות שימוש בתרופות מקבוצת הריטלין.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

חדר בדיקות חכם: הבדיקות שעשויות להציל לכם את הראייה

בשיתוף אופטיקנה

הילד מתייאש מהר מדי מקריאת ספר? יכול להיות שהבעיה כפולה

"אם הילד נוטה לשבת קרוב מדי לטלוויזיה ומאבד סבלנות אחרי כמה דקות של קריאת ספר, יכול להיות שהוא סובל מבעיית קשב וריכוז שמשלבת גם בעיית ראייה", אומר האופטומטריסט המומחה.

זוהר טוען שכיום מאתרים יותר לקויות ראייה אצל ילדים לא רק בגלל בעיות קשב אלא גם בעיקר בגלל חשיפה מוגברת למסכים של בני הדור הזה. "זאת הסיבה שחשוב להדגיש גם בפני המורים ואנשי החינוך בכיתה שלהם שכדאי לשים לב לקשיים שהילד עלול להפגין כמו הקושי להתרכז בשיעור, חוסר יכולת להעתיק את תכני השיעור מהלוח ויציאות תכופות מהכיתה".

ילד מחזיק עיפרון. ShutterStock
חשוב להדגיש גם בפני המורים שכדאי לשים לב לקשיים שהילד עלול להפגין בכיתה. תלמיד בכיתה/ShutterStock

לפעמים קיים בלבול בין שני המצבים - ילדים רבים סומנו על ידי הצוות החינוכי במסגרת הלימודית כבעלי הפרעות קשב וריכוז, אך בדיעבד התגלה שהם טעו ושהבעיות בכיתה נבעו מלקות ראייה לא מטופלת ממנה סבל הילד ולא מהפרעת קשב וריכוז.

לכן ממליץ המומחה על בדיקת ראייה תקופתית של הילד או הילדה אצל רופא עיניים ואופטומטריסט שמודעים לבעיות ראייה שמייחדות גילאים צעירים אלה. ברוב המקרים, בעזרת משקפיים מותאמים או עדשות מגע ניתן להקל על הקשיים עליהם מדווח הילד.

לרשימת סניפי אופטיקנה

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully