וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המענק לאינטל טוב או רע? למי אכפת, זה לא שיש ברירה

1.2.2019 / 0:00

השקעת הענק שעליה הכריזה אינטל השבוע הולידה ויכוח - האם המענקים שהביאו לכך מוצדקים או גבוהים מדי? להשקעה יתרונות רבים אבל למעשה מדובר בוויכוח עקר - אי אפשר להגיד להם לא

אינטל מאיימת -"מענקים או שהמפעל בקריית גת יסגר". שי מכלוף
אינטל/שי מכלוף

השבוע התבשרנו כי אינטל החליטה להשקיע עוד 40 מיליארד שקל במפעל שלה בקריית גת. ההודעה לוותה בצהלות שמחה מכיוון משרד האוצר שרואה בהשקעה הזאת הצלחה גדולה למשק הישראלי, אבל גם בקריאות גנאי מצד האופוזיציה שרואה בהטבות שניתנות לאינטל שוד של משלמי המסים בישראל.

אז ראשית, נכון שאינטל נהנית מהטבות גדולות על ההשקעה שלה בישראל. אבל כנראה שזאת אחת ההשקעות היותר משתלמות למדינה. קודם כל, לעובדה כי אינטל הפכה את ישראל לאחד ממרכזי הייצור והפיתוח המובילים שלה יש לא מעט השפעה על הדימוי של ישראל כאומת ההיי-טק. נכון שיש בישראל לא מעט חברות היי-טק ישראליות, אבל את השמות של רובן אף אחד בחו"ל לא מכיר. כל אחד, אבל, יודע שהלב של יותר ממחצית המחשבים בעולם הוא Intel inside.

שנית, אנשי מחשבים שעובדים באינטל יוצאים עם ידע שאי אפשר ללמוד בארץ על איך עובדים בחברה בינלאומית גדולה. את הידע הזה הם מביאים אחר כך לחברות אחרות שהן עובדים בהן. זה עוזר להם לתקשר עם משקיעים בחו"ל, ולהגדיל את הסיכוי שמהסטרט-אפ שלהם ייצא המובילאיי הבא.

בישראל אין מקרו כלכלה

אין אף שר אוצר במדינת ישראל שיסרב לתת לאינטל את ההטבות שהיא מבקשת. כי המפעל של אינטל לבד הוא בערך אחוז מהתוצר של מדינת ישראל

אבל מעבר לוויכוח על האם כדאי לתת לאינטל את המענקים או לא, ההחלטה של אינטל להשקיע בישראל היא זרקור על אחת הבעיות הגדולות של המשק הישראלי. מי שקרא את הפרסום של הלמ"ס על התוצר של ישראל ברבעון הקודם גילה שהיה גידול משמעותי בייצוא, ובמקביל קיטון גדול בהשקעות. הגידול בייצוא הוא כמובן סימן חיובי למשק, ולעומת זאת הקיטון בהשקעות נראה כמו בעיה. אבל כשמסתכלים על הפרטים מגלים שבעצם, העלייה בייצוא והקיטון בהשקעות אלו שני צדדים של מטבע אחד: אינטל סיימה את ההשקעה שלה במפעל הנוכחי, והמפעל התחיל לייצר. לכן, הייצוא גדל וההשקעות קטנו.

כשמבינים את זה, מבינים שבמדינת ישראל בעצם אין מקרו-כלכלה. הכלכלה של ישראל תלויה מאד ב-3 חברות שמהוות את רוב הייצוא: אינטל, טבע, וכיל. כך שלמעשה, המקרו-כלכלה של ישראל הוא מאד מיקרו. תבדקו מה קורה לשלושת החברות האלה, ותדעו במידה רבה מה יקרה לתוצר של ישראל בתקופה הקרובה.

לכן, זה לא משנה מי שר האוצר. אין אף שר אוצר במדינת ישראל שיסרב לתת לאינטל את ההטבות שהיא מבקשת. כי המפעל של אינטל לבד הוא בערך אחוז מהתוצר של מדינת ישראל. כשלוקחים בחשבון את כל החברות שמספקות לאינטל שירותים, אינטל היא הרבה יתר מאחוז מהתוצר. כך שכל שר אוצר יודע שאם אינטל תעזוב, המשמעות היא שישראל תכנס למיתון שימשך עד שהמשק ימצא תחליפים, וזה ייקח תקופה לא קצרה. מכיוון שאף שר אוצר לא רוצה שדבר כזה יקרה במשמרת שלו, אז זה בכלל לא משנה האם שר האוצר מאמין שההטבות לאינטל הן דבר רווחי למשק (לדעתי כן) או שלא. מה שאינטל תרצה, היא תקבל.

עוד באותו נושא

השקעת אינטל: כל מה שצריך לדעת על המפעל החדש

לכתבה המלאה

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה וקבוצת ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully