וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרפא את "הענק החולה": האנשים שיצילו את מערכת הרפואה בישראל

בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

10.2.2019 / 8:45

המפתח ליצירת מערכות בריאות איכותיות ומתקדמות טמון בניהול נכון. "כדי להתמודד עם האתגרים המנהלים באותן מערכות זקוקים להכשרה ייחודית", אומרת פרופ' רות בירק, דקן ביה"ס למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל. בואו להכיר את התכנית לתואר שני במנהל ובמדיניות מערכות בריא

מסדרון חדר מיון, בית חולים. ShutterStock
מנהלים במערכות בריאות נדרשים במסגרת תפקידם להיות בעלי ראייה מערכתית/ShutterStock

העולם שלנו משתנה, מתקדם מהר יותר, טכנולוגי יותר, חדשני יותר ובעיקר יעיל הרבה יותר ושינויים אלה אינם פוסחים גם על עולם הרפואה. למעשה, הגוף נותר כשהיה, רק שהמערכת שונה וניתן לראות זאת בכל ביקור הכי קצר אצל הרופא- המחשב שלו מהווה עבורו כלי עבודה מרכזי באמצעותו הוא בוחן את ההיסטוריה, מדווח לגבי המצב הנוכחי ועוקב, לפעמים גם דקות ארוכות לאחר סיום הפגישה. המחשב מאפשר לרופא להמשיך את עבודתו גם לאחר סיום הפגישה עם המטופל, לאסוף מידע סטטיסטי, לנהל דוחות פיננסיים, לנהל ביקורות ועוד.

המחשוב הרפואי הוא לחלוטין הסימן המובהק ביותר לשינוי, אולם הוא איננו היחיד. "מנהלים במערכות בריאות נדרשים במסגרת תפקידם להיות בעלי ראייה מערכתית, לקבוע מדיניות בריאות ולנהל מערכות רפואיות בקנה מידה בינוני וגדול. כדי להתמודד עם האתגרים - פה בישראל וגם בזירה הבינלאומית, הם זקוקים להכשרה ייחודית", אומרת פרופ' רות בירק, דקן בית הספר למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל ומסבירה כיצד נולדה התכנית לתואר שני במנהל ובמדיניות מערכות בריאות. אין ספק: ניהול רפואי במאה ה?21 הוא הפקה לוגיסטית מורכבת למדי ומלא באתגרים וסיפוק.

בית חולים, פנים, אילוסטרציה. ShutterStock
ניהול רפואי במאה ה?21 הוא הפקה לוגיסטית מורכבת למדי ומלא באתגרים וסיפוק/ShutterStock

ללמוד אסטרטגיות ניהול רפואיות

תפקידים ניהוליים בעולם הבריאות שונים מתפקידים ניהוליים בחברות היי טק או בכל מקום אחר, שכן במקרה הזה למנהל יש את הכוח להשפיע על כלל האוכלוסייה. על כן, תוכנית הלימודים של אוניברסיטת אריאל המכשירה מנהלים רפואיים ומעניקה רקע רחב על סוגיות בתחום מנהל הבריאות - "בין השאר בנושאים כגון כלכלת בריאות, איך לפעול במסגרת אילוצי תקציב ואיך לתעדף צרכים בריאותיים. היא נותנת רקע על טכנולוגיות חדשות בתחום ופורסת את המשאבים והשיקולים האתיים והחברתיים, שצריך להביא בחשבון בניהול מערכות בריאות", אומרת פרופ' בירק. הסטודנטים לומדים דילמות משפטיות ואתיות בבריאות, תכנון ביקורת ובקרה, אסטרטגיות לניהול מערכות בריאות, מערכות מידע טכנולוגיות, גלובליזציה ובריאות, סדנאות בתכנון אסטרטגי, רפורמות במערכת הבריאות בארץ ובעולם ועוד.

"במסגרת התואר השני, בנוסף לקורסים, הסטודנטים חוקרים סוגיות שונות בתחום ניהול וקידום הבריאות בקרב הציבור", מוסיפה פרופ' בירק. "לדוגמה, מחקר המונחה על ידי ד"ר ריקי טסלר והסטודנטית סהאם אבו עבייד, חוקר היענות לביצוע ממוגרפיה בקרב נשים בדואיות והקשר בין משתנים סוציו-דמוגרפיים לבין היענות הנשים לבדיקה. ממצאי המחקר מעידים שבכדי להגביר את שיעור ההיענות לבדיקה יש להפעיל תכנית התערבות שתתמקד בתפיסת התועלת של הנשים מן הבדיקה. מחקר נוסף, המונחה על ידי פרופ' יוסי וייס והסטודנט רמי אליהו, חקר את תפיסת ערך כבוד האדם בקרב מטפלים ומטופלים".

sheen-shitof

עוד באותו נושא

לא לנשים בלבד: המקום שמשנה את פני המקצוע הכי חשוב בישראל

וואלה! NEWS בשיתוף אוניברסיטת אריאל
סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה. ShutterStock
הסטודנטים לומדים דילמות משפטיות ואתיות בבריאות, תכנון ביקורת ובקרה, אסטרטגיות לניהול מערכות בריאות ועוד/ShutterStock

הסגל האקדמי שלכם - המקצועיות והניסיון שלנו

"בראש התכנית עומד פרופ' יאיר שפירא, לשעבר, מנהל "סורוקה" ומנהל רפואי וסמנכ"ל של שירותי בריאות כללית, כיהן במשך 15 שנים כמנכ"ל אסותא ולצדו עומד סגל רחב של רופאים-מנהלים-חוקרים: פרופ' נחמן אש - בעבר קצין הרפואה הראשי של צה"ל וכיום ראש חטיבת הבריאות בקופת חולים מכבי, ד"ר גיל פייר - משנה רפואי למנכ"ל בית חולים איכילוב, פרופ' אשר אלחיאני ניהל את בית החולים מאיר ואת קופת חולים מאוחדת, ד"ר עו"ד רחל ניסנהולץ-גנות, ראש המחלקה לניהול מערכות בריאות, חוקרת ולשעבר עורכת הדין בהסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר מיכאל דור, האחראי על תחום רישיונות הקנאביס במשרד הבריאות, פרופ' יוסי וייס - מבכירי בי"ח אסותא וחוקר מדיניות והערכת שירותי בריאות , פרופ' דני מורן, לשעבר ראש מכון הלר לפיזיולוגיה, ולשעבר הפיזיולוג הראשי של צה"ל, ד"ר ליאת קורן החוקרת את תחום סוציולוגיה ובריאות, ד"ר ריקי טסלר - חוקרת תחום קידום בריאות, והרשימה עוד ארוכה".

"תוואי קורסים שמתאים לאורח החיים האינטנסיבי של הרופאים"

"התכנית מכשירה את דור המנהלים הבא במערכות הבריאות בישראל לרבדיה" מספרת לנו פרופ' בירק, , מרבית הסטודנטים עוסקים במקצועות הרפואה כגון אחיות מוסמכות, פרמדיקים ועובדים נוספים ממערכת הבריאות. תוכנית הלימודים הייחודית של הרופאים תיפתח לראשונה בשנה הקרובה, זאת מתוך ההבנה שהרופאים צריכים להיות בעלי יכולת הובלה של כלכלת הבריאות ביחד עם אילוצי התקציב, ניהול צוות והאתגרים הקשורים לכך. ניהול הנו מקצוע בפני עצמו ולא מספיק להיות איש מקצוע מצוין, למשל רופא מעולה, על מנת לנהל מחלקה או בית חולים. "אפשר לומר שזה ה-MBA של עולם הרפואה והבריאות" מוסיפה פרופ' בירק.

כחלק מהתוכנית יש התייחסות ספציפית להכשרת רופאים ואנחנו מעודדים אותם להגיע לתכנית. וזאת לאור העובדה שבשנים האחרונות יותר ויותר רופאים מתמודדים עם הצורך לנהל, אם ברמת המחלקה, בית החולים, מרפאות ציבוריות ופרטיות, מכונים וכדומה. כלי הניהול כמעט לא ניתנים בלימודי הרפואה ויש להם ביקוש בשלב ההתפתחות המקצועית של הרופא".

איך הלימודים משתלבים בלו"ז הצפוף של הרופאים?

באוניברסיטת אריאל הרכיבו עבור הרופאים תוכנית לימוד ייחודית לתואר שני במנהל ומדיניות מערכות בריאות, אשר מותאמת בין היתר ללו"ז הצפוף של הרופאים. "הצלחנו ליצור תוואי קורסים שמתאים לאורח החיים האינטנסיבי של הרופאים. אנו מודעים לכך, שהם מאוד עסוקים ובדרך כלל עושים תואר נוסף במקביל לעבודה אינטנסיבית. הלימודים מתקיימים במסלול עם תזה וללא תזה - במשך שנתיים".

סוגיות של אתיקה ברפואה, תהליכי גלובליזציה בתחום הבריאות, חידושים בתחום הלוגיסטי ורפורמות בתחום הבריאות העולמית מצביעים על כך שזהו עולם דינמי ביותר, וכדי לנהל אותו - במאקרו ובמיקרו - נדרשים כישורים חדשים. אין ספק: טיפול רפואי היום דורש מרופאים רבים הרבה מעבר להבנה אנטומית או פרמקולוגית - כישורים שבאופן מסורתי אינם נלמדים בבתי ספר לרפואה.

בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully