וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הנכונה לקרוא את חשבון הארנונה - ולחסוך הוצאות מיותרות

13.5.2018 / 10:30

הרשויות המקומיות גובות מס המשתנה מרשות ורשות ובהתאם לסוג וגודל הנכס. בדקנו עם המועצה לצרכנות איך קוראים את הטופס, על מה בעיקר מתלוננים ואיך משיגים הנחה

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

אחד המסים שרובנו משלמים הוא הארנונה - מס המוטל על התושבים על ידי הרשות המקומית. הבנה של דרך החישוב שלו וקריאה נכונה של פרטי הטופס עשויה לסייע לנו לחסוך בתשלומים מיותרים. בעזרת המועצה לצרכנות החלטנו לעשות לכם סדר במושגים.

הארנונה מהווה את המרכיב המרכזי בהכנסתה של הרשות המקומית. התעריף שמשלמים התושבים משתנה מרשות לרשות - אך הוא כפוף לשיעורי מינימום ומקסימום הנקבעים על ידי שרי הפנים והאוצר. בכל תחילת שנה מפרסמת הרשות "צו ארנונה" ובו נקבע התעריף שיש לשלם.

גובה הארנונה נקבע לפי גודל הדירה, אך מחושב שונה בכל רשות ורשות. חלק מהרשויות מודדות את שטח הדירה "ברוטו" כולל שטח הקירות; וישנן כאלה המחשבות את השטח ללא הקירות. בנוסף, גלריות, סככות, מרפסות, מקלטים, פירים, חללים, יחידות אטומות, יחידות בעלות גובה נמוך - מחושבות לעתים לפי תעריף שונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל רשות מחשבת את הארנונה בצורה שונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך קוראים את החשבון?

כשנכס מושכר כדאי להעביר את חשבון הארנונה, המים והחשמל על שם השוכר, כדי שבמקרה שהשוכר לא ישלם את החשבונות לא יחויב בעל הבית בגינם

בחשבון הארנונה אמורים להופיע הפרטים האלה:

זהות הרשות - שם הרשות, כתובת ודרכי התקשרות עם הרשות; זהות החייב בתשלום - שם ושם משפחה של מחזיק הנכס

כשנכס מושכר, כדאי להעביר את חשבון הארנונה, המים והחשמל על שם השוכר - כדי שבמקרה שהשוכר לא ישלם את החשבונות, לא יחויב בעל הבית בגינם. לשוכר שעוזב את הנכס חשוב לוודא שהחשבונות אכן עברו על שם הדייר הבא או הבעלים, שאם לא כן עלולים לחייב אתכם בחובות הבאים אחריכם.

פרטי הנכס - כתובת, גוש, חלקה ותת חלקה. פרטים אלה מצויים בנסח הטאבו של הנכס. חשוב לבדוק שהפרטים אכן מדויקים וזהים לפרטים שלכם, שכן אתם יכולים בטעות לשלם ארנונה של מישהו אחר.

סוג הנכס - ישנם כמה סוגי נכסים ולפי כל סוג נקבע סכום הארנונה: רחוב, בניין, קרקע תפוסה, קרקע חקלאית. חשוב לוודא שסוג הנכס הרשום תואם את המצב בפועל. על כל סוג נכס מוטלת ארנונה שונה, ואתם עלולים לשלם סכום שגוי.

השימוש שנעשה בנכס - לכל נכס יכולים להיות שימושים שונים: דירת מגורים, חנות, מחסן, משרד ועוד. השימוש שנקבע בנכס חשוב ביותר, שכן לפי סיווגו נקבע סכום הארנונה לתשלום. כמו כן השימוש שנעשה בנכס תלוי גם במרכיבים שונים, כגון מיקום, גודל, ומטרה. חשוב לבדוק את מהות הנכס שלכם ולוודא שהוא זהה לכתוב בחשבון הארנונה, שכן אתם עלולים לשלם ארנונה שגויה, בשל סיווג מוטעה של הנכס שלכם.

מיקום הנכס על פי מפת האזורים - מרבית העיריות מחלקות את העיר לאזורים, ולכל אזור תעריף ארנונה שונה. ודאו מול צו הארנונה העדכני שהתעריף הנדרש מכם תואם לאזור בו רשום הנכס שלכם.

מה אמור להופיע בטופס הארנונה. המועצה לצרכנות,
מה מופיע בטופס הארנונה?/המועצה לצרכנות

שטח הנכס - גודל במ"ר של הנכס, על פי שיטת המדידה של הרשות המקומית. אם הגדלתם את שטח הנכס ולא יידעתם את הרשות, היא עלולה לחייב אתכם בדיעבד בתשלום רטרואקטיבי של הארנונה על הנכס המוגדל.

פטורים והנחות - רשות מקומית חייבת להעניק פטורים והנחות מסוגים שונים - לגמלאים, למקבלי השלמת הכנסה, למקבלי גמלת סיעוד מביטוח לאומי, לנכים אשר זכאים לגמלת נכות מביטוח לאומי, למקבלי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי, למקבלי מזונות מביטוח לאומי, לבעלי תעודת עיוור, לילד נכה במשפחה, למשפחה חד הורית, לעולה חדש, לאסירי ציון, לנכי רדיפת נאצים, לחסידי אומות עולם, לנכי צה"ל, למשפחות שכולות, לחייל בשירות סדיר.

לשם קבלת ההנחה יש לפנות לרשות המקומית ולהמציא את כל המסמכים הרלוונטיים. הרשות המקומית יכולה להעניק פטורים והנחות נוספים, שאינם קבועים בחוק. לשם כך יש לפנות לרשות המקומית במכתב ולציין את הסיבה לבקשת הפטור או ההנחה וכן לצרף את המסמכים הרלוונטיים. אם בקשתכם לפטור או להנחה אינה מתקבלת, תוכלו להגיש ערר לוועדת הערר או לבית המשפט.

אם אתם זכאים להנחה או לפטור - פנו מיד לרשות המקומית, שכן הפטור מוענק החל ממועד הבקשה. אם תתעכבו, הרשות המקומית לא תוכל לתת לכם הנחה בדיעבד על התקופה שקדמה להגשת הבקשה.

סכום הארנונה - הסכום אותו נדרש לשלם הצרכן.

הודעה על הזכות להשיג על השומה - פירוט לגבי הדרך שבה אתם יכולים לערער על סכום הארנונה.

תלונות צרכנים על הארנונה. המועצה לצרכנות,
על מה מתלוננים הצרכנים/המועצה לצרכנות

איך אתם יכולים לקבל הנחה?

נכס ריק לחלוטין מכל חפץ ואדם זכאי למתן "הנחה לנכס ריק" לתקופה שאינה עולה על 6 חודשים

אולי מגיעה לכם הנחה? חשוב לבדוק אם הפטורים חלים עליכם ולבקש אותם מיידית - ההנחה תינתן מעת הגשת הבקשה, ולא על התקופה שלפניה.

דרישת תוספת ארנונה במהלך השנה - יש לבדוק את חוקיות ההעלאה, שכן באופן עקרוני עירייה יכולה לקבוע את הסכום פעם אחת בשנה בלבד. העלאה במהלך השנה יכולה להיעשות רק באישור שר האוצר ושר הפנים.

שיפוץ בדירה? סביר להניח שאתם זכאים לפטור מארנונה בתקופה זו. אחד המקרים שבהם אפשר לבקש פטור זמני מתשלום ארנונה הוא במקרה שהמבנה נהרס או ניזוק. הפסיקה הרחיבה את הפרשנות של כלל זה וקבעה כי סעיף הפטור יחול גם על מבנים שנעשה בהם שיפוץ רחב. הפטור יחול רק אם אי אפשר להתגורר בנכס, ובכל מקרה יש למסור על כך הודעה בכתב לרשות המקומית.

הנחה לנכס ריק - נכס ריק לחלוטין מכל חפץ ואדם זכאי למתן "הנחה לנכס ריק" לתקופה שאינה עולה על 6 חודשים, פעם אחת בלבד, כל עוד לא שונתה הבעלות עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully