וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגרשים? כך תדעו מה לעשות עם העסק המשותף שלכם

אורי נחמני

3.5.2018 / 8:00

גירושים הם בדרך כלל הליך מורכב - והם נהיים יותר קשים אם בני הזוג גם מנהלים חברה ביחד. למי שייך בית העסק, איך מתחלקים בו ואיך אפשר להיערך מראש לפרידה? מדריך

גישור גירושים. ShutterStock
גירושים/ShutterStock

פירוק זוגיות הוא לרוב תהליך מייגע ומורכב, בין היתר כי הוא נוגע בנושאים רגישים וכואבים - אהבה, ילדים, כסף ועוד. כמובן, אם לשני בני הזוג יש גם עסק משותף, הדבר בהחלט עלול להיות מורכב עוד יותר. דמיינו לעצמכם שבמהלך כל שנות הנישואים השקעתם מאמצים רבים בטיפוח של עסק. מה קורה אחרי הגירושים, כיצד מחלקים עסק משותף, מה נהוג לעשות במקרה שרק אחד מבני הזוג ניהל את אותו העסק? מדובר בסוגיה מאד לא פשוטה ולכן חשוב להיערך מראש - עוד בטרם מיסוד הקשר.

עסק של אחד מבני הזוג או עסק משותף?

חוק יחסי ממון קובע כי כל הנכסים והזכויות שנצברו על ידי בני הזוג במהלך הנישואים, מחולקים ביניהם שווה בשווה. גם אם עסק עצמאי הוקם על ידי רק אחד מהצדדים, הוא חלק מהנכסים והזכויות בהם מתחלקים שני בני הזוג - ובכלל זה, כמובן, החובות.

בין אם שני בני הזוג הקימו וניהלו את העסק יחד ובין אם רק אחד מהם, העסק מהווה חלק ממקורות ההכנסה של התא המשפחתי המשותף ולכן דינו כמו דינם של שאר הנכסים, בפרט אם ההכנסות מהעסק גבוהות, מה שמרמז על כך שהוא היה חלק נכבד מהכנסותיה של המשפחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חלוקה של עסק משותף לאחר גירושין

כיצד מתחלק עסק משותף במקרה של פירוק הזוגיות? השלב הראשון הוא אומדן שוויו של העסק על ידי איש מקצוע (אקטואר או שמאי) על בסיס תזרים ההכנסות של העסק והערכת הרווחיות העתידית שלו. שהלב השני הוא אומדן נכסים מוחשיים - כלי עבודה, כלי רכב, נכסי מקרקעין וכד'. ערכם נקבע בהתאם למחירים לפיהם היו נמכרים בשוק החופשי באותה עת. השלב השלישי הוא המוניטין והשם של העסק. זהו שלב חשוב ביותר כיוון שהוא כולל בתוכו מוניטין אישי, תואר או תעודה, רישיון ונתונים נוספים שיכולים להשפיע על השתכרות עתידית.

הסכם ממון

אחת מן הדרכים להגן על העסק של אחד מבני הזוג שהוקם עוד לפני הנישואין היא להתייעץ עם עורך דין המתמחה בהסכמי ממון. הסכם מקצועי הבנוי נכון יכול למנוע חלק גדול מהמחלוקות והבעיות אשר יצוצו בעתיד, אם חס וחלילה מערכת היחסים תעלה על שרטון. במידה ולא קיים הסכם ממון, העסק שאחד מבני הזוג הקים וניהל עוד לפני החתונה, יחולק, ברוב המקרים, שווה בשווה בין השניים בהתאם לחוק יחסי ממון.

מכירת עסק משותף

לפעמים אין רצון לשמור על קשר עסקי אחרי שהקשר המשפחתי התפרק ולכן מתקבלת ההחלטה למכור את העסק לצד ג', בהתאם לאומדן של שוויו ושווי נכסיו

מה עושים כדי לשמור על העסק? אחת מן האפשרויות היא להמשיך לנהל אותו במשותף, גם אחרי הגירושים. ברור שאם לשני בני הזוג יש אינטרס לשמור על העסק, שניהם חייבים להתנהל בשקיפות מלאה אחד כלפי השני ולהניח את האגו בצד. אך לפעמים אין רצון לשמור על קשר עסקי אחרי שהקשר המשפחתי התפרק ולכן מתקבלת ההחלטה למכור את העסק לצד ג', בהתאם לאומדן של שוויו ושווי נכסיו. חלוקת הרווחים והחובות מתבצעת לפי הסכם ממון ובהיעדר של הסכם כזה - חצי חצי.

ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג מעוניין לרכוש את חלקו של בן הזוג השני במלואו וכך להמשיך לנהל את העסק לבד. זה תקף גם במקרה של עסק שנוהל על ידי רק אחד מבני הזוג לאורך כל שנות הנישואין, שרוב הסיכויים יעדיף להמשיך לנהל את העסק גם אחרי פירוק התא המשפחתי. גם כאן, לאחר אומדן שוויו של העסק, בן הזוג הרוכש ישלם את החלק המגיע לבן הזוג השני. מומלץ מאד במקרה של מכירת העסק המשותף להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום, שכן התמורה בגין מכירת העסק לא כוללת רק את שווי העסק אלא רכיבים נוספים כמו צפי רווחים עתידים ומוניטין אישי.

הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully