וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטחת הבחירות של ש"ס וכולנו נשכחה - ואלפי משפחות ממתינות לבית

12.3.2018 / 16:30

המפלגות דרשו בהסכמים הקואליציוניים תוספת של 700 דירות לדיור הציבור מדי שנה, ותקציב ממשלתי שיוקצה לכך. בפועל, כעבור שלוש שנים נרכשו רק 1,370 דירות, שמומנו מקרן הדיור הציבורי - ולא 2,100 מתקציב ייעודי ממשלתי

שכונה ד באר שבע. ראובן קסטרו
שכונה ד' בבאר שבע/ראובן קסטרו

מצב הדיור הציבורי בישראל מחריף, רשימת הממתינים הולכת ומתארכת ומאגר הדירות לזכאים מצטמצם, זאת בעיקר בשל החלתו של החוק לדיור ציבורי שאפשר את מכירתם של כ-7,382 דירות לזכאי הדיור הציבורי במחיר מופחת משנת 2014. לצד הקצב המסחרר של מכירת הדירות לא נבנות מספיק דירות חדשות שישלימו את החסר כשהסיבה העיקרית היא התבססות על כספים מקרן הדיור הציבורי ולא על תקציבים ממשלתיים ייעודיים.

כך למשל, אם המדינה מכרה 1,000 דירות שבבעלותה לדיירי הדיור הציבורי במחיר מופחת ממחיר השוק, היא תוכל להשתמש בהכנסות כדי לרכוש רק כ-200 דירות בלבד. בסך הכול עומד המאגר עלכ-50 אלף דירות.

בבחירות האחרונות ב-2015, רצו שתי מפלגות עם הבטחות חברתיות - ש"ס וכולנו. שתיהן הבטיחו לפתור את מצוקת הדיור. גורם במערכת הפוליטית מסביר את הזיקה של שתי המפלגות לדיור הציבורי, ואומר כי "דרעי לא רצה שכחלון יקח לו את הטיקט של העזרה לחלשים ושהסעיף של הדיור הציבורי יופיע רק בהסכם הקואליציוני שלו מפני שחלק מהמצביעים של דרעי חיים בדיור הציבורי. לכן דרעי דרש שזה יופיע בהסכם הקואליציוני של ש"ס ומה יצא עם זה בפועל? שאלה טובה".

עוד בוואלה! NEWS:
ועדת הכספים מצביעה על התקציב; ישראל ביתנו ערערה על אישור חוק הגיוס
רחובות בראש - בת ים בתחתית: מדד איכות החיים בערים הגדולות
ראש אגף החקירות לשעבר בשב"כ: "זדורוב לא רצח את תאיר ראדה"

ישיבת ממשלה מיוחדת בעיריית חיפה בעקבות גל השריפות, 27 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
דרעי לא רצה שכחלון יקח לו את טיקט העזרה לחלשים/ערן גילווארג

שתי המפלגות דרשו להכניס בהסכמים הקואליציוניים סעיף על תקציב ייעודי לדיור הציבורי, לפיו "המדינה תפעל באופן מיידי לאחר כינונה לתוספת של 700 דירות מדי שנה למלאי הדירות, לממתינים הזכאים מטעם משרד השיכון והבינוי ולממתינים הזכאים מטעם משרד העלייה והקליטה". עוד נכתב כי "מלאי הדירות יחולק בין שני סוגי הזכאים באופן הבא: 500 הדירות הראשונות יחולקו ביחס של 70:30 לטובת זכאי משרד השיכון והחל מהדירה ה-501 היחס יהיה 50:50".

הדרישה כללה גם הבטחה כי בתוך 30 יום ממועד הקמת הממשלה יפעלו שר הכלכלה ושר השיכון לעיגון בחוק של תוספת 700 יחידות הדיור "ושמקורות המימון לביצוע החוק יהיה תקציב המדינה".

עם זאת, על רקע הוויכוחים בקואליציה על חוק הגיוס, מגלים נתוני משרד השיכון שגם הבטחת הבחירות שניתנה לש"ס וכולנו לא מולאה. בשלוש השנים האחרונות נרכשו רק כ-1,370 דירות (במקום 2,100 שהובטחו) למלאי הדיור הציבורי כשכל הרכישות מומנו מקרן הדיור הציבורי ולא מתקציב המדינה, ממנו נרכשו רק דירות נוספות לנכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
"אם המדינה לא תקצה כספים, מצבו של הדיור הציבורי יהיה רע"

בכיר במשרד השיכון הסביר לוואלה! NEWS כי "הממשלה הקודמת רכשה רק שש דירות לדיור הציבורי, הממשלה עשתה מהפך ורכשה 1,400 דירות בשלוש שנים ועתידה לגייס מיליארד שקלים לטובת הדיור הציבורי, סכום שבמשך יובל לא הושקע על ידי המדינה בתחום זה".

"לצד זה משרד השיכון יחד עם משרד העלייה והקליטה יבנו עוד כ-2,000 דירות לדיור המוגן ברחבי הארץ כשבחודשים הקרובים נשלים מהלך שבמסגרתו נבנה מודל לרכישת דירות באמצעות סיוע בשכר דירה כשהדירה תישאר בבעלות הזכאים לאחר 25 שנה", הוסיף. הוא ציין כי אם הממשלה לא תקצה כספים לרכישת דירות למאגר הדיור הציבורי כפי שהתחייבה לעשות "מצבו של הדיור הציבורי יהיה רע", אמר הבכיר.

סעיף נוסף שנכלל בשני ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו על ש"ס וכולנו, התייחס לכך שכל פרויקט שהממשלה מעורבת בו כדוגמת מחיר למשתכן, יוקצו 5% מהיצע הדירות לדיור הציבורי. אולם, התחייבות זו טרם יצאה לפועל ולכך התייחס שר השיכון יואב גלנט שאמר אתמול בישיבת הממשלה כי הקצאת הדירות מפרויקטים של מחיר למשתכן יצאו לדרך בשנים הקרובות.

סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
שר השיכון יואב גלנט/נועם מושקוביץ

מנתוני משרד השיכון ניתן ללמוד כי ישנה עלייה במספר המשפחות הממתינות לדיור הציבורי ברשימה של משרד השיכון כך שאם ברבעון הראשון של 2017 מספר הממתינים עמד על כ-3,000, הרי שהיום הוא עומד על 3,500 משפחות. מדובר בגידול שנבע בעיקר מהעובדה שמשרד השיכון רוכש רק דירה אחת לדיור הציבורי על כל חמש דירות שנמכרות, וכך יורד מלאי הדירות הזמין.

יש לציין כי מדובר רק ברשימת ההמתנה של משרד השיכון, שלו אין נתונים על מספר המשפחות שממתינות לדיור ציבורי ברשימה של משרד העלייה והקליטה. מעבר לזכאים הממתינים בתור, 180 אלף בני אדם נוספים זכאים לסיוע בשכר המדינה.

בשנה שעברה הוביל יו"ר מועצת המנהלים של עמידר, יצחק לקס, יחד עם דירקטוריון החברה, מהלך משותף למשרד האוצר להנפקת אגרות חוב בשווי שני מיליארד וחצי שקל שיופנו לרכישת דירות לדיור הציבורי. אלא שמהלך זה נבלם על ידי השר גלנט שביקש לקדם מהלך כזה באמצעות משרדו ועם יציאתו של לקס מהתפקיד, הכריז גלנט על פרויקט האג"חים.

לדבריו של גלנט, במהלך הפרויקט גויסו מהציבור מיליארד שקל באג"חים באמצעות חברת עמידר שבהם צפויים לרכוש כ-800 דירות למלאי הדיור הציבורי. גם כאן לא מדובר בתקציב ממשלתי ייעודי לחידוש מלאי הדירות כפי שהובטח, אלא במציאת פתרונות יצירתיים של החברות המשכנות כדי לגייס בעצמן כספים ולרכוש דירות נוספות. "ביקושים של 3.5 מיליארד שקל התקבלו במכרז המוסדי של הנפקת האג"ח של חברת עמידר. החברה שמעוניינת לגייס כמיליארד שקל בסך הכול תענה להתחייבויות בהיקף של 900 מיליון שקל בתחילת השבוע הזה ותמשיך לשלב הציבורי שבו תשלים את הגיוס", כך אמר השר גלנט בישיבת הממשלה האחרונה.

רן מלמד סמנכ"ל עמותת ידיד מזהיר כי אם הממשלה תתפרק מבלי שיעבור תקציב שכולל רכישה של לפחות 1,000 דירות בשנה מתקציב ייעודי של משרד השיכון לטובת זכאי הדיור הציבורי "אנחנו צפויים לראות משבר גדול בתחום הדיור הציבורי שיביא להתפרצות וזעם. הגיע הזמן שסעיפי הסכמים פוליטיים בין מפלגות ימומשו ולא רק בנושאים של דת ומדינה או גיוס לצבא אלא גם בנושאים של הגדלת מלאי הדיור הציבורי לאלפי הזכאים שממתינים", הוסיף.

מלמד הזכיר את היחס השלילי שקיים כיום בין מאגר הדירות הקיימות לבין רכישה של דירות חדשות ואמר "אם הממשלה לא תכניס את היד לכיס ותעביר כסף ממשלתי לרכישת דירות חדשות נמצא את עצמנו בעוד מספר שנים בלי דיור ציבורי כלל".

ממפלגת ש"ס טרם נמסרה תגובה ובמפלגת כולנו אמרו כי הסוגיה לא בתחום אחריותם וטענו כי יש לפנות למשרד השיכון על מנת לקבל תשובות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכמים קואליציוניים צריכים להתממש בנושאים אחרים חוץ מדת ומדינה וגיוס. רן מלמד/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully