וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: הטיפול בדיור הציבורי נעדר שקיפות ונהלי עבודה מסודרים

13.7.2017 / 2:15

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים פרסם נייר עמדה חריף על הליקויים במנהל הדיור הציבורי ומאשים אותו בסיכול אפשרות מיצוי הזכויות של הזכאים לדירות. ח"כ לוי-אבקסיס: "פטרונות וזלזול כלפי הזכאים לדירות"

צלמים זמניים מורשים

(פעילי מחאת הדיור הציבורי הפריעו לנאום שר השיכון גלנט בכנס הרצליה, בחודש שעבר)

לקראת יום הדיור הציבורי שייערך בכנסת ביום שני הבא הגיש אתמול (רביעי) הסיוע המשפטי במשרד המשפטים לוועדות הכנסת נייר עמדה ובו ביקורת חריפה בנוגע לתחום הדיור הציבורי הנמצא תחת אחריות משרד השיכון, בראשות השר יואב גלנט. הסיוע המשפטי הוא גוף במשרד המשפטים המעניק סיוע בנושאים אזרחיים למבקשים מעוטי יכולת הזכאים לכך על פי דין. במסמך שהוגש לכנסת מתוארת תמונה של העדר שקיפות ונהלים לקויים המסכלים באופן מכוון, לטענת מחבריו, כל ניסיון של הסיוע משפטי למצות את זכויותיהם של הפונים לקבלת סיוע.

מנייר העמדה עולה כי חלה עלייה במספר הפניות לסיוע המשפטי לייצוג בתחום הדיור הציבורי מול משרד השיכון. בשנת 2012 עמד מספר התיקים בנושא ל 295 ובשנת 2016 זינק ל-494. מחוז תל אביב והמרכז הוביל בכמות התיקים אשתקד, עם 166 – ואחריו מחוז חיפה עם 104.

עוד בנושא:
משפחה בת שבע נפשות מירוחם איימה לעבור לאוהל: "מחכים לישועה"
אישה בהיריון ושלושת ילדיה פונו מדירה בבאר שבע: "אין למי לפנות"
ניצולת השואה מחכה כבר 16 שנה לדיור ציבורי: "כמו פליטה במדינה שלי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מזל אראמי בדירה המשופצת  בקריית אונו, יולי 2015. יותם רונן
"מכשילים הטיפול בזכאים". דירה בבעלות "עמידר" בקריית אונו שחלונותיה נאטמו/יותם רונן

עו"ד אביטל בגין הממונה הארצית בסיוע המשפטי מציינת בראש סדר הבעיות את חוסר שקיפות הקריטריונים ונהלי העבודה של מנהל הסיוע לדיור במשרד השיכון. לדבריה, "התיקים הרבים בטיפולנו מלמדים על קשיים בנהלים ובסדרי עבודה במנהל הסיוע לדיור במשרד השיכון שעיקרם הוא בחוסר שקיפות ואי עמידה בכללי מנהל תקין. קשיים אלו פוגעים בזכותו של מבקש הדיור לקבל דירה, פוגעים ביכולותינו למצות את זכויותיו ומכשילים וגורעים מאופן הטיפול של הסיוע המשפטי בבקשות בענייני הדיור הציבורי".

בסיוע המשפטי מוחים על כך שהעדר נוהל מסודר וקריטריונים בוועדת חריגים להפעלת שיקול דעת ומתן זכאות בשל נסיבות חריגות אינם מאפשרים לדעת מראש מתי לפנות לוועדות חריגים ואינו מאפשר לבקר את החלטותיה של הוועדה. בנייר העמדה מצוין עוד כי במנהל הדיור הציבורי במשרד השיכון ישנו נוהג לתת החלטות ללא פירוט ונימוק.

ככלל, כך נטען, ההחלטות הניתנות בוועדות משרד השיכון הדנות בבקשות לזכאות לסיוע בדיור הציבורי נכתבות באופן לקוני, ללא כל פירוט ונימוק ממשי - כאשר על פי רוב מועתק משפט מתוך נוהל ההקצאה. עוד צוין כי ההחלטות אינן משקפות את נסיבותיו האישיות של מבקש הדיור ואינן מפרטות את המסמכים שעמדו בפני הוועדה או את השיקולים במתן ההחלטה.

"מידע על זכאות לדירה אינו שקוף; לרשימת ההמתנה אין משמעות"

על פי נייר העמדה, העדר השקיפות נוגע לכמה תחומים של הטיפול בפניות מול משרד השיכון. כך למשל לא נמסר מידע על פעולות המשרד והחברות המשכנות בהמשך לפניות זכאים לדירה. בנוסף לכך לא מתפרסם מידע על מלאי הדירות שברשות המשרד או אם הוא פועל לאיתור דירות נוספות למערך הדיור הציבורי.

על פי הסיוע המשפטי, מיקומו של זכאי ברשימת ההמתנה נעדר משמעות, גם במקרים שבהם הוא נמסר לזכאים עצמם. זאת, מכיוון שללא המידע על מלאי הדירות הכולל ומספר הדירות הפנויות הזכאי אינו יכול ללמוד דבר על אודות משך ההמתנה המשוער לקבלת דירה. בנייר העמדה מצוין כי הדבר מהווה פגיעה בעצם זכותו של הזכאי לדיור ובזכותו לייצוג וגישה לערכאות. זאת, בנימוק כי בהעדר מידע על מלאי הדירות מול מספר הפונים לא ניתן לבחון את סיכויו של הזכאי לקבל דירה או לפעול משפטית מול המשרד. עוד צוין כי מיקומם בתור של הזכאים יכול להשתנות ללא כל הודעה בכתב.

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה. מרים צחי, מערכת וואלה! NEWS
"מן הראוי שמשרד השיכון יפרסם נהלים ברורים". השר גלנט/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי

המסמך מתייחס גם להעדר פרמטרים ברורים לקביעת גובה דמי השכירות לדירה בדיור הציבורי ולכך שהזכאים אינם מקבלים נימוקים להחלטה על שכר הדירה שהם נדרשים לשלם. "אין ספק כי הגברת השקיפות והנגישות למידע כאמור תייעל את הטיפול בבקשות לסיוע בדיור על כל הכרוך בכך ותחסוך בהליכים משפטיים מיותרים, ובזבוז תשומות וכספי ציבור. מן הראוי שבשנת 2017 יפורסמו הנהלים באופן ברור באתר האינטרנט של משרד השיכון", נכתב בנייר העמדה.

"הדיון בפניות נערך בהעדר הזכאים או נציגיהם"

בסיוע המשפטי מוחים על כך שכל ועדות הדיור הציבורי מתכנסות ודנות בבקשה לדיור על בסיס מסמכים בלבד וללא נוכחות הזכאים או נציג מטעמם. "בוועדה הדנה בזכות בסיסית של אדם לקורת גג, ונוכח חולשתם החברתית כלכלית של המבקשים, יש לאפשר למבקש או לבא כוחו להישמע", נכתב בנייר העמדה. מחברי המסמך הוסיפו כי העדר ייצוג ונוכחות מעלה את הקשיים שבהעדר הנמקה. זאת, נוכח העובדה כי רק חברי הוועדה שנכחו בדיון יודעים אלו שיקולים נבחנו וכיצד התקבלה ההחלטה.

ארגוני נשים ו"הפורום לדיור ציבורי" מוחים בתקופה האחרונה על כך שנשים חד-הוריות המקבלות קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי, אך לא זכאיות להבטחת הכנסה, אינן זכאיות לדיור ציבורי גם אם יש להם יותר משלושה ילדים. נייר העמדה מותח אף הוא ביקורת על החלטה זו בטענה כי ההבדל הוא שרירותי. שכן, מצבן הכלכלי של נשים חד-הוריות הזכאיות לקצבת מזונות או להבטחת הכנסה קשה באותה מידה וגובה שתי הקצבאות הוא זהה.

ראשוני. פעילי דיור ציבורי תקפו את השר גלנט במהלך כנס בהרצליה. מערכת וואלה! NEWS
מפגינים משבשים נאום של השר גלנט בכנס הרצליה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

בסיוע המשפטי אף ביקרו בחריפות את נוהל הטיפול ביחידות דיור נטושות ואת מצבן הירוד של הדירות במאגר הדיור הציבורי וההימנעות מתיקון ליקויים שהתגלו בהן. בסיכום נייר העמדה נכתב כי "תחום הדיור הציבורי הוא תחום הלוקה באופן הסדרתו בצורה קשה, הפוגעת פגיעה קשה בזכאים לו, ואף פוגעת באופן מיצוי זכותם, בייצוגם על ידי הסיוע המשפטי".

עוד נכתב כי ישנה חשיבות להסדרת התחום בחקיקה ובשיפור נהלי ועבודת הוועדות משרד השיכון. "על המשרד לפעול להסדרת השקיפות והפומביות ובהתאם לכללי מנהל תקין המחייבים אותם, ככל רשות מנהלית אחרת", נכתב. "זאת, בפרט נוכח חשיבות המטריה שבה המנהל לסיוע בדיור עוסק. הזכות לקורת גג והשפעתה הקרדינלית על חיי אדם, שלמות גופו ורווחתו".

ח"כ לוי-אבקסיס: הדיור הציבורי משמר מוחלשות

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס הגדירה את התמונה שעולה מנייר העמדה "עגומה וחמורה" והוסיפה כי היא מדגישה את חשיבות קיומו של יום הדיור הציבורי בכנסת. "את הבעיות שעולות כאן אני לצערי מכירה מלפני ומלפנים ומתריעה עליהן מזה שנים", מסרה. "אני מודה לסיוע המשפטי על התעמקותו בסוגיה החברתית החשובה הזו. כל בר דעת שיקרא את הדוח ייווכח כיצד הדיור הציבורי, שאמור להיות כלי לצדק חברתי וליצירת שוויון חברתי, אינו עונה על מטרה זו ופועל כמכשיר דכאני שמשמר את המוחלשות ואינו מאפשר למי שנסיבות חייהם הובילו אותם לעוני, לפרוץ את מעגל המצוקה".

לדבריה, חוסר השקיפות שעליו מצביע נייר העמדה מבטא "פטרונות וזלזול" בזכאים לדיור ציבורי הפונים למשרד השיכון ו"יוצר אצלם תסכול ותחושת חוסר אונים". עוד מסרה לוי-אבקסיס כי בעיות תברואה חמורות בדירות הנמצאות במאגר של המשרד הופכות אותן ללא ראויות למגורים ואינן מטופלות במשך שנים. לדבריה, יחד עם דירות שלא מאפשרות לבעלי צרכים מיוחדים לנהל אורח חיים תקין נוצר מצב שבו "דיירים גרים בבית שאינו בית ואינם מקבלים את הרווחה שהם באמת זקוקים לה".

לוי-אבקסיס הוסיפה כי היא מקבלת פניות רבות מנשים שסירבו לדירה בדיור הציבורי משום שהוצעה להן כזו בשכונה "מלאה בנרקומנים ובתעשיית הזנות". לדבריה, "האם אנחנו חושבים שבדירה כזו יכול לגדול ילד מאושר? האם בדירה כזו ילד יכול לחיות ולחשוב שיש לו אפשרות לצאת מזה? ואם כשהוא יוצא מהדירה לרחוב זהו רחוב של מצוקה ופשיעה - האם אנחנו לא כובלים אותו לגורל אומלל?".

עוד מחתה לוי-אבקסיס על האפליה כלפי נשים חד-הוריות המקבלות מזונות ועל כך שזו "מקבעת נשיים בעוני ובתלות במוסדות הרווחה". לדבריה, "אם העניין לא ייפתר ביום הדיור אני אקדם אותו באופן עצמאי בחקיקה. הגיע הזמן להוציא את הנשים החד-הוריות ממלכודת העוני שבמדיניות מפקירה הכנסנו אותן אליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully