וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך משרד התיירות מעודד את הריסת המדבר שלנו

23.10.2016 / 0:03

בניית מלון בפנינת הטבע הנדירה של עמק ססגון בערבה קיבלה תפנית רעה עבור חובבי הטבע, ואושרה לאחרונה בעדוד משרד התיירות. זיו ריינשטיין חושב שהיום יותר מאי פעם הטבע בישראל נמצא בסכנת הכחדה. פגיעה שלא נוכל להתאושש ממנה. דעה

עמק ססגון בערבה. דב גרינבלט, מערכת וואלה! NEWS
את היופי הזה רוצים להרוס עם מלון. עמק ססגון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט

הידד! בעיות התיירות של ישראל עומדות להיפתר! כך לפחות חושבים אנשי משרד התיירות, שבעידודם אושרה בשבוע שעבר הקמתו של מלון בעמק ססגון בערבה הדרומית - אחת מפיסות הטבע הייחודיות בישראל - ובכך בעצם יהרסו אותה.

שטח הנגב, כולל הערבה, מהווה כ-60 אחוזים משטח ישראל. אז דווקא על הנקודה הקטנה והנדירה הזו מבחינת נוף, צמחייה ובעלי-חיים צריך שיהיה מלון? האם ממש כאן יהיה מזור לתחלואי התיירות של ישראל? האם כאן טמון הפתרון למצוקת התיירים שלנו? מסופקני בלשון המעטה.

מנכ" ל משרד התיירות, אמיר הלוי, שדוחף לבניית המלון בעמק ססגון, רואה לנגד עיניו את פארק ילוסטון ויוסמיטי בארה"ב. "לישראל יש פוטנציאל למנף את המדבר כיעד לספורט אתגרי בכל עונות השנה", הוא אומר. "הקמת מלון ואפשרות לינה בעמק ססגון היא חלק מחזון 'ארץ המדבר' של משרד התיירות, לפיתוח התיירות בערבה". הלוי חושב שדין הצלחתו של מלון בראשית, שהוקם על שפת מכתש רמון בנגב, הוא דין עמק ססגון. "גם אליו (מלון בראשית - ז.ר) בהתחלה היו התנגדויות נמרצות, אבל כיום הוא מנוע תעסוקה מרכזי לאזור ומשתלב עם הטבע, בצבעו ובצורתו. אנחנו מאמינים שהמלון שיוקם בססגון יהווה מוקד משיכה לתיירים ואף ייצר עניין מחודש בפארק תמנע ויפתח את האזור כולו, לרבות יצירת מאות מקומות עבודה חדשים", אמר.

כל זה טוב ויפה, אבל למה דווקא בעמק ססגון??? אזור הערבה נמתח לאורך יותר מ-170 קילומטרים, אבל נדמה שהיזם, יואב איגרא, שבבעלותו מלון הרודס באילת, מתעקש בעידוד משרד התיירות להקים מלון שיכלול מאות חדרים דווקא ב"ספ?וט" הנדיר הזה, למרות שהוצעו לא מעט חלופות טובות יותר (סך הכל 10 במספר). האחרונה שבהן שהתקבלה מציעה להקים את המלון רק קילומטר אחד מהעמק הנעלם (בקרוב). גם המשרד להגנת הסביבה דוחף ליישם את החלופות שהוצעו. "המשרד התנגד לתוכנית", אומרת גיתית פנקס-הלמר, הדוברת. "לעמדתנו, חלופות אחרות למיקום של מתחם מלונאות גם ישרתו את צורכי התיירות באזור וגם ישמרו את ערכי הטבע".

פארק תמנע. ShutterStock
האם באמת צריך מלון בסמוך לאתר השקט והמטריף הזה? פארק תמנע/ShutterStock

מאיגרא רמה לבירא עמיקתא

מה כבר לא נכתב על אותו עמק ססגון השוכן בקירוב לפארק תמנע. רעיון הקמת המלון נמצא במאבק כבר מאמצע שנות ה-90 בין איגרא לבין הגופים הירוקים בישראל, שמנסים בכוחם הדל לשמור על הטבע של כולנו. כן, של כולנו.

והנה, משרד התיירות, שאמון מחד לפתח את התיירות ולעודד בניית מלונות (שחסרים כל כך בארץ), ומאידך גם לדאוג שיהיה לנו ולתיירים לאן לצאת מהם, תומך בהרס של קטע המדבר שלנו באחת הנקודות הכי מיוחדות שיש, למרות שהוצעו לא מעט חלופות קרובות וטובות, כאמור, אפילו קק"ל התגייסה לרכוש את הקרקע במיליונים מהיזם - רק שלא יבנה עליה - אבל התוכנית נכשלה.

אז נכון, ואף הגיוני, שאנשי משרד התיירות יהיו מעוניינים שהמלון יוקם בסמוך לשדה התעופה רמון שנבנה באזור ואמור להתחיל את פעילות בשנה הבאה, אבל לא מובנת ההתעקשות שלהם לעודד את הריסת נקודת הטבע הנהדרת הזו של עמק ססגון.

אז מה יש בו, בעמק ססגון, שהופך אותו לכה ססגוני וחשוב? "בקעת תמנע היא מרחב רגיש במיוחד, עשיר באוצרות טבע נופיים, גיאוגרפיים והיסטוריים", טוענים בחברה להגנת הטבע ומוסיפים ש"עמק ססגון מהווה כיום את המרחב הנופי הנדיר, שאינו מופר על ידי האדם בכל בקעת תמנע, הנגיש ופתוח לציבור, ללא תשלום, כולל שביל ישראל שעובר בסמוך אליו. אין ספק שבניית מלון ותשתית במקום תהרוס את הצמחייה הייחודית, תפגע בבעלי החיים באזור וכמובן בנוף הייחודי", אומרים בחברה. גם בוועד להצלת עמק ססגון עומדים על חשיבות המקום. "הפגיעה עם הקמת המלונות תהיה ביצירת מוקד פיתוח חדש באזור היחיד בבקעת תמנע שלא נפגע בפעולות הכרייה ואשר עודו פתוח לציבור הרחב ללא תשלום", אומר יניב מהוועד.

לדברי דב גרינבלט, דובר החברה להגנת הטבע, החלופה של המבואה הדרומית, הנמצאת במרחק של קילומטר אחד מעמק ססגון, היא הטובה ביותר עבור כולם. "המבואה הדרומית סמוכה לכניסה לפארק תמנע וממילא יש שם תשתיות קיימות - כבישים, חשמל, ולכן אם הפרויקט ייבנה שם, מדובר בהרחבה בלבד של אזור בנוי, ולא בהרס מיותר של שטח טבעי ורגיש מבחינה נופית וסביבתית", הוא אומר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שדה התעופה החדש  שיפתח ב2017 בתמנע "רמון"  - אבי אשכנזי באולפן. מערכת וואלה!
רוצים מלון בסמוך לשדה. הדמייה של שדה התעופה רמון, שנבנה בימים אלה בתמנע/מערכת וואלה!

קצת רגישות לסביבה ולטבע, לא חראם?

אבל כנראה שאת משרד התיירות זה לא מעניין, כמו גם את מר איגרא. שלפני כשבועיים, אחרי דיוני פינג פונג של שנים, הועברה החלטה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז דרום, על בניית המלון בעמק ססגון, למורת רוחם של אוהבי הסביבה, תושבי הערבה והגופים הירוקים.

ושלא תבינו לא נכון - בניית מלונות בישראל היא מבורכת. במדינה שבה חסרים כ-20 אלף חדרי מלון, שמשפיעים בעיקר על מחיר החופשה היקר שלנו, אין ספק שיש לבנות מלונות ובצרורות. אבל בנייה של תשתית בסדר גודל שכזה על שטח כה מיוחד היא חד-פעמית, והטבע שיאבד לכולנו לא יחזור אלינו לעולם, בטח לא כפי שהיה מאז בריאת העולם ועדיין נשאר כך. תזוזו קצת, מה יש לכם דווקא כאן??? קצת רגישות לתושבים, לסביבה ולטבע, לא חראם?

למרות המכה שחטף הוועד להצלת עמק ססגון, חבריו לא אומרים נואש. "לא התייאשנו אז, כשהיינו לגמרי לבד, ולא נתייאש כעת, כאשר כל התנועה הסביבתית מודעת למצב", מסביר יניב. "החלופה מצוינת, ואנחנו - כמו כל גורמי הסביבה - תומכים בה".

seperator

הטבע בישראל נמצא בסכנת הכחדה

עלינו תמיד לזכור, שהטבע כאן בשביל כולנו ואנו אורחים בסלון הבלתי נגמר שלו. אם לא נדע לשמור על ערכי הטבע ואוצרות הסביבה הייחודיים לישראל, מי שיפסיד בטווח הארוך הוא אתה, את, התיירים - בעצם כולנו.

ישראל הופכת קטנה מיום ליום. האנשים מתרבים, מספר המכוניות גדל, הכבישים מתארכים. במדינה כה קטנה צריך לשמור על פיסת ארץ ישראל הקטנה והנכחדת שלנו - זו התיירות בהתגלמותה. אף אחד לא בא לכאן לראות מלון, או לאכול במסעדה. באים בשביל האדמה, הנוף, הציפורים, המים (שבכלל בצרה) והטבע הבראשיתי של אברהם אבינו. זה לא אומר שלא צריך לפתח, אבל היום יותר מאי פעם צריך להבין שהטבע בישראל נמצא בסכנת הכחדה. וכשפוגעים בו, הוא בדרך כלל לא מתאושש. זה פשוט לא בטבע שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully