משרד האוצר הודיע על הרחבת תוכנית מחיר למשתכן

על פי ההחלטה, במקומות בהם ערך הקרקע נמוך, יינתנו מענקי פיתוח בהיקף 40 אלף שקל ומענקים לרוכשי הדירות בהיקף של בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל ■ הדבר אמור לטפל באפליה בין המרכז לפריפריה בתוכנית "מחיר למשתכן"

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

משרד האוצר הודיע על הרחבת תוכנית מחיר למשתכן ומתן מענקים לסבסוד פיתוח לרשויות לצד מענקים שיועברו ישירות לרוכשי הדירות. מדובר בהרחבה של התוכנית המקורית שתכליתה העמקת הסבסוד שתעניק המדינה ביישובי הפריפריה שם הנחה בקרקע לא מספיקה לייצור דירות מוזלות. הצעת החלטה בנושא זה צפוייה לעלות לאישור קבינט הדיור הקרוב שצפוי להתכנס ביום ב' הקרוב.

על פי הצעת ההחלטה החדשה, במקומות בהם ערך הקרקע נמוך, יינתנו מענקי פיתוח בהיקף 40 אלף שקל ומענקים לרוכשי הדירות בהיקף של בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל. נציין כי בהודעת האוצר לא פורטו המקומות בהם יינתן הסבסוד ולא הדרך בה יינתן המענק לרוכשים.

כזכור, התוכנית המקורית של שר האוצר, משה כחלון, התייחסה להחייאת המודל הישן של מחיר למשתכן והחלתו על כל מכרזי הקרקע שתפרסם המדינה. במסגרת מכרזי מחיר למשתכן מתחרים הקבלנים והיזמים על מתן הצעה נמוכה ביותר לדירה הסופית וזאת לצד הנחה בקרקע שמעניקה המדינה במכרז.

הבעיה המרכזית במתווה זה היא במקומות בהם ערך הקרקע נמוך או אפסי מלכתחילה, ואז הנחה במחיר הקרקע איננה אפקטיבית. מציאות זו מובילה בהכרח לאפליה בין מרכז לפריפריה כאשר בעוד באזורי הביקוש, בהם הקרקע יקרה, ההנחה בקרקע עשויה להוביל להנחה משמעותית גם במחיר הדירה הסופי לזכאים, בפריפריה ההנחה על הקרקע בטלה בשישים וכך גם המחיר המוזל לדירות.

"בשנים האחרונות קיבלו הממשלה ומועצת מקרקעי ישראל מספר החלטות בדבר שיווק במחיר מופחת, ביניהן החלטות לעניין שיווק בשיטת 'מחיר למשתכן', המכרז מייצר תחרות בין הקבלנים על המחיר הזול ביותר לדירה תוך שמירה על מחיר קרקע נמוך וקבוע", כך נמסר היום (ד') ממשרד האוצר.

"בישיבת ועדת השרים לענייני תכנון, בניה, מקרקעין ודיור מיום 22 ליוני 2015, קיבלה הועדה החלטה בנושא 'הרחבת התכנית לדיור במחיר מופחת', אשר קבעה כי בכלל הקרקעות המתאימות אופן השיווק יהיה בשיטת מחיר למשתכן, וכן קבעה מדרג הנחות על פי שווי הקרקע. כתיקון להחלטה זו, מוצע בהחלטה הנוכחית, להרחיב את מדרג ההנחות כך שיעלה עד לשיעור מקסימלי של 80% מערך הקרקע".

"כמו כן, קובעת הצעת ההחלטה כי עבור הדירות אשר שווקו בתכנית מחיר למשתכן במתכונתה החדשה, יוקצו מענקים וכן יוענק סבסוד לעלויות הפיתוח לרוכשי דירות בבנייה רוויה בקרקע מדינה, אשר עומדים בתנאי הזכאות של משרד הבינוי. מענקים אלו יועמדו ביישובים בהם ערך הקרקע אינו עולה על 100 אלף שקל, לאור ההנחה הנמוכה, באופן יחסי, אשר תינתן לרוכשים אלו מכוח תכנית 'מחיר למשתכן' החדשה. על פי הקבוע בהחלטה, המענק לרוכש דירה בישובים אלו אשר שווקה בתכנית מחיר למשתכן החדשה יעמוד בין 40 אלף ל-60 אלף שקל, ואילו סבסוד הפיתוח יעמוד על 40 אלף ששקל. כל זאת, בנוסף לסך של 80% הנחה על ערך הקרקע במקומות אלו".

במשרד האוצר מסבירים כי הנחות אלו בקרקע בשילוב עם מענקי הרוכשים וסבסוד הפיתוח עתידים להביא להנחה של כ-200 אלף שקל לצרכן הקצה, זאת לנוכח השפעת התכנית על הפחתת מס הרכישה, הפחתת המע"מ והפחתת הוצאות השיווק והרווח היזמי. עוד מסבירים באוצר כי מועצת מקרקעי ישראל היא זו שתקבע את מתן המענקים וההנחות על פי שווי קרקע נוכחי, החל מתחילת יוני 2015.

שר האוצר, משה כחלון אמר היום: "לדור הצעיר שלנו יש גם זכויות, לא רק חובות. קורת גג היא זכות בסיסית ומחובתנו לספק לו אותה. התכנית תשנה את שיטת המכרזים ותייצר היצע מאסיבי של דירות אשר מיועדות אך ורק לזוגות צעירים, גם בפריפריה וגם באזורי ביקוש".