וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מתיחת הפנים של נהריה תהפוך אותה לעיר שתמיד חלמה להיות

יעל דראל

3.7.2015 / 9:48

4,700 יחידות דיור חדשות, 1,000 חדרי מלון נוספים, שדרוג הטיילת והקמת פארק חוף, ואזור תעשייה חדש. תוכנית המתאר החדשה של נהריה, שמגיעה עד ל-2030, רוצה להפוך אותה סוף-סוף לבירת הגליל המערבי

אזור הטיילת, נהריה, יולי 2015. אדריאן הרבשטיין
אזור הטיילת בנהריה/אדריאן הרבשטיין
סעיף התיירות מוצג כאחד המרכזיים בתוכנית וכולל בין השאר את שדרוג הטיילת והקמת פארק חוף. בנוסף, תיבנה באזור רצועת טיילת ובה שביל אופניים, פינות ישיבה, הצללה ופתרונות חניה

עד לפני כמה שנים נחשבה נהריה עיר לוויין מנומנמת של חיפה, החולמת למצב עצמה כבירת הגליל המערבי. אלא שאחרונה עשתה העיר צעד משמעותי בכיוון עם הפקדת תוכנית המתאר החדשה שלה, שמציבה לראשונה יעד לפיתוח עתידי עד ל-2030 עם שאיפה לגידול של כ-36% באוכלוסייה. על פי התוכנית, מספר התושבים בנהריה, העומד כיום על כ-55 אלף תושבים, יגדל עד ל-2030 לכ-75 אלף. המהלך המתוכנן כולל תוספת עתידית של כ-4,700 יחידות דיור חדשות, בהן מאות יחידות בסמוך לקו החוף, תוספת של כ-220 אלף מ"ר לטובת שטחי תעסוקה ותעשייה וכן כ-1,000 חדרי מלון.

"תוכנית המתאר של נהריה איננה שאפתנית במיוחד – בוודאי שלא מבחינת יעדי אוכלוסייה", אומר אלון גרינברג, מנכ"ל חברת סביבות מגורים. "אנחנו רואים בשנים האחרונות ערים בסדר גודל דומה לנהריה, בהן קריית גת למשל, שמבקשות להכפיל את האוכלוסייה שלהן ומבצעות לשם כך מהלכים מאסיביים. בנהריה הציבו יעד מתון, ככל הנראה על מנת שיתאימו לצביון של המקום. צריך לזכור שנהריה היא אמנם עיר, אך היא פריפריאלית ובאופייה מזכירה יותר עיירה".

דרור תורן, המשנה למנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות, טוען כי מיקומה הפריפריאלי של נהריה הוא דווקא יתרון: "הפריפריה היא העתיד, משום שיש בה קרקעות זמינות, המחירים בה נגישים למרבית הציבור והתשתיות משתפרות בהדרגה". לדבריו, התוכנית הנוכחית מגיעה על רקע תנופת בנייה חדשה המורגשת בעיר בשנתיים האחרונות: "לפני 30 שנים נהריה היתה עיירת נופש מובילה בישראל, אך בהדרגה מעמדה הידרדר. שנים שלא היתה תנופה של בנייה חדשה, ולמעשה הפרויקט הגדול האחרון שנבנה בעיר היה 'נהריה הירוקה', שכלל 200-300 יחידות דיור בלבד ובימים אלה נמכרות בו הדירות האחרונות.

"כיום יש בה פרויקטים חדשים בהיקף של כ-1,000 יחידות דיור חדשות: בשכונת אוסישקין נבנות כ- 400 יחידות דיור ובמתחם הצפון מזרחי של העיר עוד כ- 700-800 יחידות. המחירים בעיר גם הם נשארו אטרקטיביים, לעומת טירת הכרמל או אור עקיבא למשל". תורן מספר כי דירת 4 חדרים בפרויקט שאותו בונה החברה בעיר נמכר בממוצע בכמיליון שקל.

בלי פתרונות תחבורתיים

שדרות הגעתון, נהריה, יולי 2015. אדריאן הרבשטיין
שדרות הגעתון בנהריה/אדריאן הרבשטיין
"הפריפריה היא העתיד, משום שיש בה קרקעות זמינות, המחירים בה נגישים למרבית הציבור והתשתיות משתפרות בהדרגה"

למרות התנופה החיובית, אחד המהלכים המתוכננים בעיר מעורר התנגדות, בין השאר מחשש שהעיר אינה ערוכה לגידול בבנייה. המהלך מעורר המחלוקת הוא האפשרות לבנות מגדלי מגורים עד 24 קומות בשדרות הגעתון בעיר. "התוכנית כיום אינה נותנת פתרונות תחבורתיים למרכז העיר וכשבונים בצפיפות גבוהה, כמו במקרה של הקמת מגדלים באזור בנוי ומרכזי, חייבים לתת מענה לעומסים", טוען גרינברג. "מרכזי הערים בישראל הידרדרו מאוד בשנים האחרונות בעיקר בגלל הקניונים: זה קורה בכפר סבא, פתח תקוה ונתניה ובערים נוספות שבהן מרכז העיר מתפורר.

"אבל לנהריה יש דווקא מרכז עיר מוצלח. היא מישורית, הכל במרחק הליכה ורק לאחרונה נפתח קניון ארנה חדש בקצה שדרות הגעתון. הבעיה היא שאנשים מגיעים לשם עם הרכב, כי התחבורה הציבורית לא מספיק טובה והתוכנית אינה מחייבת פיתוח של שבילי אופניים או של תחבורה במקום – מה שיהפוך את האזור הפקוק הזה למאוד מאוד עמוס בעתיד".

מבחינת מגורים, התוכנית החדשה מציעה גם בנייה חדשה באזור שכונת רסקו בעיר – שכונה שכיום יש בה שטחים חקלאיים שאינם מפותחים, לצד הרחבה של שכונת טרומפלדור (הסמוכה לכביש מספר 4 ולקיבוץ סער, בחלקה המזרחי של נהריה). בנוסף מתוכנן פיתוח רצועת החוף מול שכונת נוה אלון בעיר, לצד שיפור פני השכונה עצמה, שבה ישנם כיום פרויקטי דיור ציבורי של חברת עמידר.
התנופה החדשה מתקבלת בחשש בקרב חלק מהגורמים הסביבתיים, ובראשם פעילי מפלגת הירוקים בעיר. על פי נתוני הלמ"ס האחרונים, הצפיפות בעיר נהריה גבוהה באופן יחסי לערים אחרות: כ-4,800 תושבים לקמ"ר בממוצע לעומת כ-3,500 תושבים לקמ"ר בעכו וכ-2,050 תושבים בלבד בכרמיאל.

אם לשפוט על פי תוכנית המתאר, הרי שנהריה מבקשת למצב עצמה מחדש כמוקד נופש. סעיף התיירות מוצג כאחד המרכזיים בתוכנית וכולל בין השאר את שדרוג הטיילת והקמת פארק חוף, שיפותחו עד לגבול הגן הלאומי אכזיב, ובהם מוקדי ספורט ימי. בנוסף, תיבנה באזור רצועת טיילת ובה שביל אופניים, פינות ישיבה, הצללה ופתרונות חניה שיוקמו מזרחית לה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

רוצים למשוך היי-טק

טיילת נהריה, יולי 2015. אדריאן הרבשטיין
קניון ארנה בנהריה/אדריאן הרבשטיין
"בשכונת אכזיב יש תוכנית ישנה שאושרה ושם תהיה בנייה במרחק של כ-150 מטר מהחוף. מבחינה נדל"נית זה אחד האזורים היחידים בישראל שעוד ניתן לבנות בהם ממש על החוף"

לדברי גרינברג, לא רק מבחינת תיירות צפוי חוף הים של נהריה להתפתח: "חוק החופים אמנם לא מאפשר בנייה צמודה לחוף, אך בשכונת אכזיב יש תוכנית ישנה שאושרה ושם תהיה בנייה במרחק של כ-150 מטר מהחוף. מבחינה נדל"נית זה אחד האזורים היחידים בישראל שעוד ניתן לבנות בהם ממש על החוף".

סעיף נוסף בתוכנית מבקש לתת מענה לאחת הבעיות הקשות שמהן סובלת העיר נהריה: תעסוקה. מדובר בהקמה של אזור תעסוקה משותף לעיר ולמועצה אזורית מטה אשר, וכן בקידום מוקד תעסוקה ותעשייה חדש בצפון העיר. "נהריה בהחלט היתה רוצה למשוך היי-טק לשטחה ויש לה סיכוי לא רע כי באזורה אין מוקדי היי-טק פרט לחיפה", אומר גרינברג. על פי תכנית המתאר, אזור התעשייה הקיים צפוי לשנות ייעוד ולהפוך למתחם של תעסוקה, מסחר ומגורים.

"התוכנית לא עושה מהפיכות בעיר, ולכן אני לא מאמין שיהיו לה בעיות לצלוח את ההתנגדויות. העיר בתנופה כרגע", מעריך גרינברג. "היא היתה רדומה במשך שנים אבל בחמש השנים האחרונות יש שם כ-1,900 התחלות בנייה – מדובר בזינוק של כ-115% בהשוואה למספר התחלות הבניה שהיו בעיר בחמש השנים שקדמו להן (2010-2014 לעומת 2005-2009 על פי נתוני הלמ"ס)".

מהמשרד להגנת הסביבה, שהתנגדו לאורך הדיונים בתוכנית לחלקים בה מחשש כי יפגעו באזור החוף של נהריה, מסרו לוואלה! כי "החופים והים הנם משאב ציבורי ודרישות המשרד להגנת הסביבה להרחקת הבינוי מקו החוף ושינוי תוכנית הבינוי של האזור המסחרי והמלונאי התקבלו. התוכנית נמצאת כעת בשלב הגשת ההתנגדוית והמשרד ימשיך לפעול במהלך הדיונים כדי להטמיע שינויים נוספים להגנה על הסביבה החופית".

  • עוד באותו נושא:
  • נהריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully