וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בבאר יעקב נבנה מחדל הנדל"ן הבא?

יעל דראל

11.6.2015 / 11:25

בשנים האחרונות נהפכה באר יעקב ליעד נדל"ן חם בזכות קרבתה לראשון לציון ולתל אביב. בשכונה החדשה רסידו סיטי, נבנות 4,000 יחידות דיור שאכלסון אמור להתחיל בקרוב. אלא שכבישים, מדרכות או חיבור לביוב עדיין אין

צילום: אבי כהן עריכה: גדי וינסטוק
השילוב בין עליית מחירי הדיור החדה באזור גוש דן ומיקומה האטרקטיבי יחסית של באר יעקב במרכז, לצד פתיחתו של כביש 431, יצר מהפיכת דיור בשטחה של המועצה הקטנה

האם מחדל הדיור שאירע בראש העין יחזור על עצמו בקרוב גם בבאר יעקב? שכונת רסידו סיטי בבאר יעקב, אחת משכונות הענק הנבנית בימים אלה בדרום מערב המועצה המקומית, צפויה לאכלס עם סיומה כ-4,000 יחידות דיור חדשות. אלא שמאות יחידות דיור ראשונות, אשר אכלוסן אמור להתבצע בחודשים הקרובים, עשוי להתעכב בשל סכסוך ממושך בין המועצה המקומית לחברה המפתחת מילומור (לנדקו) – אשר בעקבותיו התעכבו עבודות הפיתוח באזור.

מבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי רק לאחרונה הגיע הסכסוך בין הצדדים לבוררות, אך בחברת מילומור ישנן טענות רבות על כספי פיתוח חסרים בהיקף של מיליוני שקלים.

באר יעקב, הממוקמת בין רמלה, ראשון לציון ונס ציונה, בסמוך לבסיס צריפין, ההפכה בשנים האחרונות ממועצה מקומית קטנה ומנומנמת למועצה שקצב גידול האוכלוסייה שלה עומד על כ-7.5% בשנה. השילוב בין עליית מחירי הדיור החדה באזור גוש דן ומיקומה האטרקטיבי יחסית של באר יעקב במרכז הארץ, לצד פתיחתו של כביש 431 המקשר בין עורקי התחבורה המרכזיים (כביש מספר 1, כביש 6, כביש 4 ונתיבי איילון) וגם עתודות הקרקע הלא מבוטלות שנותרו בשטחה – יצר מהפיכת דיור בשטחה של המועצה הקטנה. התוצאה: תנופת בנייה חסרת תקדים באזור, במסגרתה צפויות להיבנות אלפי יחידות דיור חדשות בשנים הקרובות.

אלא שגלגלי המהפכה עדיין מקרטעים: בהדמיות שהוצגו לרוכשי הדירות על ידי חברות הבנייה בשכונת רסידו סיטי, אשר מרביתן מכרו במהלך השנתיים האחרונות את מלאי יחידות הדיור שברשותן, מצטיירת השכונה כמקום אידיאלי עבור זוגות צעירים: שטחים ירוקים מכל עבר, דרכי גישה נוחות, גני ילדים ובתי ספר, קאנטרי קלאב חדש, קניון חדש בקרבת מקום ותשתיות ברמה גבוהה שישרתו את תושביה החדשים של המועצה המקומית באר יעקב.

שכונה חדשה בבאר יעקב, יוני 2015. אבי כהן
שכונת רסידו סיטי בבאר יעקב/אבי כהן

פער בין ההדמייה למציאות

"אין עדיין דרכי גישה, כבישים, מדרכות או לוחות זמנים ברורים לסיום עבודות התשתית. החשש הוא שהסכסוך בין המועצה לקבלן המבצע יגרום עיכוב נוסף"

המציאות היא שנכון להיום, מספר חודשים בלבד לפני אכלוסן של מאות יחידות דיור, ישנו עדיין פער גדול בין ההדמיות לבין המציאות בשטח: כיום אין בשכונה דרכי גישה לפרויקטי המגורים, לא נסללו כבישים ראשיים או משניים אל הבניינים, אין מדרכות או תאורת רחוב, חלק מתשתיות החשמל חסרות, אין פיתוח של שטחים ירוקים, לא הוקם קיר אקוסטי כמובטח, החיבור לתחנת השאיבה שאמורה להוביל את שפכי השכונה החדשה למכון טיהור השפכים האזורי אף הוא מתעכב וגם רישום התב"ע (תוכנית בניין עיר) בטאבו טרם בוצע.

"במצב תקין, האינטרס של המועצה המקומית הוא להקדים יחד אתנו את העבודות, ולא להתעכב חודשים אחרי שעבודות הבנייה הסתיימו. לא נתקלנו מעולם במצב שבו הבנייה מסתיימת – אך אין עדיין דרכי גישה, כבישים, מדרכות או לוחות זמנים ברורים לסיום עבודות התשתית. החשש הוא שהסכסוך בין המועצה לקבלן המבצע יגרום עיכוב נוסף בעבודות", מודה אחד הגורמים בענף המעורבים בבנייה בשכונה.

המצב הנוכחי שבו במקום כבישים ומדרכות ישנם שטחי חול ואדמה לא סלולה, לצד היעדר לוח זמנים ברור לסיום העבודות מצד המועצה, נוטע בקרב תושבים רבים חשש מפני ההבטחות שניתנו להם: "על פי החוזה שנחתם עמנו, מועד מסירת הדיור הוא 24 חודשים מקבלת היתר הבניה, כלומר בספטמבר 2015 אך באפריל האחרון קיבלו חלק מדיירי הפרויקט עדכון כי האכלוס יוקדם ונקבע לחודש יוני. לאחרונה קיבלנו עדכון נוסף בו הקבלן מוסר לנו כי המועצה טרם השלימה את עבודות הפיתוח הנדרשות – תאריך האכלוס יידחה מחדש לספטמבר", מתארת בשיחה עם וואלה! נדל"ן אחת מדיירות הפרויקט של חברת אלברטו גבסו בשכונה.

לדבריה, "ברור לנו שזוהי שכונה חדשה וכי בהתחלה תהיה תחושה של מעין 'אתר בנייה', אבל יש תנאים מינימליים שאנו מצפים להם, והובטחו לנו לא פעם עלי ידי ראש המועצה ונציגיו, כמו כבישי גישה אל ובתוך השכונה, תאורת רחוב, מדרכות, מוסדות חינוך – כל אלו אמורים להיות בתב"ע כולל גני מועצה, גנים פרטיים, בית ספר יסודי ובית ספר נוסף ונכון להיום אין ולו התחלה של סלילת כביש".

מתוך 4,000 יחידות הדיור, נבנה כעת רק השלב הראשון בשכונה, בהיקף של כ-1,500 דירות. מבחינת החברות היזמיות, הרי שכבר בחודש ספטמבר 2013 שילמו החברות לקופת המועצה כ-150 מיליון שקל לטובת פיתוח האזור אך על פי ההערכות, על אף שחלקן ישלימו את בניית הפרויקטים כבר בחודשים אוגוסט-ספטמבר הקרובים, הרי שהצפי לסיום עבודות הפיתוח עודנו לוטה בערפל.

מרבית הזוגות שרכשו דירות בפרויקטי המגורים החדשים, שילמו בממוצע בין 1.2 ל-1.6 מיליון שקל עבור דירת 4 חדרים בשכונה והחברות היזמיות האחראיות על בניית הבניינים החדשים הן מהמוכרות בשוק הנדל"ן - וכוללות בין השאר את חברת פרשקובסקי הבונה כ-160 יחידות דיור חברת שמעון צרפתי הבונה כ-430 יחידות דיור, אלמוג כ.ד.א.י הבונה כ-150 יחידות דיור בשני מגדלי יוקרה, רוטשטיין הבונה את פרויקט רוטשטיין הירוקה שבה ייבנו כ-900 יחידות דיור, קרדן נדל"ן המקימה בשכונה 405 יחידות דיור וחברת אלברטו גבסו הבונה אף היא כ-150 יחידות דיור

אחת הסיבות המרכזיות לעיכוב היא, כאמור סכסוך ממושך בין המועצה המקומית באר יעקב לבין החברה המפתחת מילומור (המוחזקת על ידי חברת לנדקו ישראל, בבעלות פרדי רובינסון). לפני כשנה מילומור אף עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד המועצה בטענה כי זו אינה משלמת לה את כספי הפיתוח המגיעים לה. בעתירה, אשר הוגשה לבית המשפט באמצעות עו"ד שלום גולדבלט ממשרד גולדבלט גינדס יריב, דרשה מילומור לחשוף את נתוני חשבון קופת הפיתוח של המועצה וטענה כי בקופה חסרים עשרות מיליוני שקלים, לאחר שהמועצה, לטענתה, "עשתה בכספי הפיתוח כבשלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שכונה חדשה בבאר יעקב, יוני 2015. אבי כהן
רסידו סיטי. האכלוס אמור להתחיל בקרוב/אבי כהן

תגובות

בחברת מילומור מסרו לוואלה! נדל"ן כי "בהתאם להסכמים עליהם חתמה המועצה, אשר קיבלו תוקף של פסקי דין, היא חייבת למילומור וללנדקו כספים בסכומים משמעותיים. המועצה גם לא מחזירה עשרות מיליוני שקלים שהיא לקחה שלא כדין מחשבונות הפיתוח. ככל שהמועצה תעמוד בהתחייבויותיה, לרבות תשלום מלוא הכספים אותם היא חייבת, ניתן יהיה לעמוד במועדים".

ראש המועצה המקומית באר יעקב, ניסים גוזלן, לעומת זאת, דוחה את הטענות ואומר: "ישנה מחלוקת וסכסוך כספי בינינו לבין הקבלן המבצע, אך המחלוקות ללא מונעות ולא מעכבות את העבודות בשטח. אנחנו לא בפיגור בלוחות הזמנים ובשלב זה אנחנו מעריכים כי הפיתוח יושלם בזמן. חיבור תחנת השאיבה החדשה יושלם במהלך חודש יולי וגם סלילת הכבישים תושלם בחודשיים-שלושה הקרובים". גוזלן ציין כי בימים אלה החלה בנייתם של כ-10 גני ילדים בשכונה וכי מקודמת הקמתו של בית ספר עבור תושבי השכונה העתידיים. "אני לא אחראי על העובדה שהחברות הקבלניות הקדימו את לוחות הזמנים. אני ער לבעיה, מבין את מצוקת התושבים שמרביתם עם ילדים קטנים, אך אנחנו עובדים מסביב לשעון ואני לא מעריך שתהיה בעיה", אמר.

למרות ההבטחות, הרי שהפער בין ההבטחות למציאות מטריד את רוכשי הדירות, אשר חלקם החלו בחודשים האחרונים לדרוש תשובות הן מהחברות היזמיות, במקביל למספר פגישות שקיימו עם ראש המועצה המקומית גוזלן.

מי שעוד מוטרד הוא היזמים, החוששים כי הדירות החדשות ייתקלו בקשיי אכלוס משמעותיים, אשר יהוו הפרות חוזים שייאלצו אותם לשלם פיצויים ללקוחותיהם. מבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי אמנם מבחינה חוזית מרבית היזמים מחויבים במסירת דירות רק בחודשים נובמבר 2015-אמצע 2016 אך למרות זאת, החשש עבר לאחרונה גם לפסים מעשיים: בימים אלה בוחנות מספר חברות המעורבות בבנייה באזור אפשרות להתאגד במהלך משפטי ובצעד חריג לתבוע את המועצה המקומית באר יעקב על אי-עמידתה בלוחות הזמנים של עבודות הפיתוח.

מחברת צרפתי שמעון נמסר בתגובה: "אכלוס הבניינים של שלב א' בפרויקט צפוי למרץ 2016, ואכלוס הבניינים של שלב ב' בפרויקט צפוי ליוני 2017. אנו בטוחים שעד אז הרשויות יפתרו את הבעיות הקיימות כיום".

מחברת פרשקובסקי נמסר בתגובה כי "מועד מסירת הבניינים נקבע אמנם לסוף השנה, אך מבחינת החברה, כבר בימים אלה נהיה מוכנים למסירת הדירות בתחילת חודש יולי, בכפוף לקבלת טופס 4 וגמר עבודות התשתיות בשכונה. נכון להיום התשתיות אינן גמורות ואין לנו מידע מתי יסתיימו העבודות".

בחברת רוטשטיין סירבו להגיב לכתבה.

בחברת אלמוג כ.ד.א.י סירבו להגיב לכתבה.

מחברת אלברטו גבסו לא נמסרה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • באר יעקב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully