וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הביקורת: קבינט הדיור אישר פה אחד את תוכנית הדיור של כחלון

יעל דראל

8.6.2015 / 14:37

שר האוצר אמר בישיבת הקבינט כי "משבר הדיור הוא לא משבר - הוא מצב חירום לאומי. אני רואה במשבר הדיור כמחולל העוני הגדול ביותר ואני מחויב לטיפול". מחוץ לישיבה התקיימה הפגנה נגד כוונתו של כחלון להכפיף את כל סמכויות התכנון תחת משרד האוצר

השר משה כחלון, קבינט הדיור, יוני 2015. נועם מושקוביץ
ישיבת קבינט הדיור, היום/נועם מושקוביץ

קבינט הדיור אישר לפני זמן קצר פה אחד את העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים אל משרד האוצר ואת הקמת מטה הדיור במשרד האוצר, בראשותו של אביגדור יצחקי. ההחלטה אושרה ללא מתנגדים, על אף שמוקדם יותר נמתחה על המהלך ביקורת מצד שרים בממשלה – בהם שר הפנים, סילבן שלום, שסמכויות משרדו בתחום התכנון והבנייה הופקעו ממנו כמעט כליל.

לצד החלטות אלו, הוכרזו בקבינט מתחמים לדיור בהיקף של יותר מ-20 אלף יחידות דיור בוותמ"ל – הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים, המשמשת מעין מוסד תכנוני עליון לאישור מואץ של תוכניות מגורים גדולות (מעל 750 יחידות דיור). בין השאר אושרו מתחמי דיור בקריית גת, נתניה, באר שבע וטמרה.

בפתח הישיבה אמר שר האוצר, משה כחלון, כי "משבר הדיור הוא לא משבר - הוא מצב חירום לאומי. זהו קבינט הדיור הראשון בראשותי שהולך לטפל במצב חירום זה. אני רואה במשבר הדיור כמחולל העוני הגדול ביותר ואני מחויב לטיפול בו. אישור מעבר רמ"י ומנהל התכנון למשרד האוצר ביחד עם הקמת מטה הדיור הם צעד ראשון והכרחי בדרך לטיפול בכל שרשרת התהליך: קרקע, כוח אדם והון".

לצד החלטות אלו, אישר קבינט הדיור גם את בקשתו של שר האוצר להקים מועצת הרשאות ופיתוח ולהרחיב את תחומי העיסוק של החברות הממשלתיות בתחום הדיור.
מי שעוד הביעה התנגדות בישיבה היתה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שהודיעה בתחילת הישיבה כי לא תצביע בעד חוק מתחמי דיור מועדפים, אלא אם יביא לידי ביטוי את ההיבט החברתי של דיור להשכרה לטווח ארוך. רגב ציינה כי ההחלטה בנוסח הנוכחי קובעת כי בשישה יישובים לא יהיו דירות להשכרה במחיר מפוקח בניגוד למטרותיו של חוק הוותמ"ל.

"לא ייתכן שבערי פריפריה כמו נהריה ובערים מרכזיות כמו חיפה ובאר שבע, בירות הצפון והדרום, הקולטות מידי שנה אלפי סטודנטים, המדינה לא תאפשר הקצאת דירות להשכרה לטווח ארוך ובמחיר מפוקח. הדבר מהותי וחשוב על אחת כמה כשמדובר בערים בהן מתגוררים סטודנטים רבים, וכן לאור המעבר של בסיסי צה"ל לנגב הצפוי למשוך לאזור קצינים וקצינות צעירים ובני משפחותיהם", ציינה.

בעקבות התנגדותה של רגב סוכם כי ברובע מנחם בבאר שבע יוקצו 20% דירות להשכרה מתוך מתחם הבנייה הרוויה וכי גם בנהריה יהיה תמהיל של דיור להשכרה ודירות קטנות. עם זאת, נכון לשלב זה אין התחייבות מצד המדינה להקצאה של דירות להשכרה במתחם בנהריה. זאת, על אף שביעדיו המקוריים של חוק הוותמ"ל נקבע כי בכל מתחם עתידי לדיור יוקצו 30% מכלל הדירות לטובת דירות להשכרה - מחצית מהן בשכר דירה מפוקח.

ביקורת נוספת נמתחה מצדו של שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, אריה דרעי, שציין כי בכל יחידות הדיור המאושרות במסגרת המתחמים המועדפים, אין התייחסות לציבור החרדי. השר דרעי טען כי נוכח מצוקת הדיור במגזר זה, על הממשלה לגבש תוכנית ייעודית לפתרון מצוקות האוכלוסייה החרדית.

במקביל הפגינו מחוץ לישיבה עשרות מאנשי החברה להגנת הטבע ומגמה ירוקה, ביחד עם חברת הכנסת תמר זנדברג וסגן ראש עיריית ירושלים, תמיר ניר, נגד הכוונה להכפיף את כל סמכויות התכנון תחת משרד האוצר. המפגינים נשאו שלטים שבהם נכתב בין השאר: "לא למונופול התכנון של כחלון", ו"כחלון, אל תיצור דיקטטורה בוועדות התכנון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully