המקל הראשון בגלגלי קבינט הדיור החדש בראשות כחלון

חברי כנסת וארגוני תכנון סביבה דורשים להסיר מסדר יום קבינט הדיור את הפרק שעוסק בשינויים במינהל התכנון

משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג
משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג

יום לפני שקבינט הדיור המחודש והמורחב צפוי להתכנס יוצאים היום ארגוני סביבה ותכנון, לצד חברי כנסת, בפנייה לשר האוצר כמו גם ליועץ המשפטי לממשלה לדחות את ההחלטה אודות מעבר מינהל התכנון למשרד האוצר ופירוט השינויים המבניים המתוכננים. כזכור, מדובר באחת מאבני הפינה של תוכנית הדיור של משה כחלון, מהלך שתכליתו ריכוז סמכויות התכנון והבנייה תחת משרד האוצר.

בפנייתם לשר האוצר כחלון, כתבו הארגונים המאוגדים תחת שם הגג "הפורום לדמוקרטיה בתכנון", פורום אותו יזמה ומובילה החברה להגנת הטבע, כי "אנו פונים אליכם לשקול באופן נרחב יותר את הצעדים המתוכננים לשינוי מערכת התכנון המפורטים בהצעה. פגיעה במערכת התכנון עלולה להוביל לפגיעה בציבור, אשר דיור בלבד אינו מספק את המענה הנדרש עבורו להבטחת איכות חיים ראויה, דבר שמחייב גם תשתיות, תעסוקה, שטחי ציבור ושירותים בהתאם. גם אנו סבורים כי נדרשים שינויים במערכת התכנון, אולם יש לעשותם בדרך יעילה, מתוך מחשבה ארוכת טווח וללא גרימת נזקים מיותרים, העלולים להשפיע על איכות ורווחת חייהם של האזרחים.

"רק מערכת תכנון בעלת איזונים ובלמים, אשר כוללת בתוכה ייצוג של אינטרסים שונים, תוביל לתכנון אחראי, השומר על איכות חיי תושבי ישראל ומקדם את הפיתוח בצורה הנכונה ביותר. לאור האמור לעיל, אנו קוראים לכם להסיר מסדר יום קבינט הדיור שיתכנס מחר את הצעת ההחלטה לשינויים מבניים עמוקים במערכת התכנון ולשקול מחדש כוונות אלה. אנו קוראים לכם לפתוח בשיח עם גורמי המקצוע, עם האקדמיה ועם ארגוני החברה האזרחית בתחומים השונים הנוגעים למערכת התכנון, בנוגע לשינויים אלה, ולשינויים הנדרשים באמת במערכת התכנון והבנייה בישראל, כדי להפוך אותה למערכת טובה יותר".

כאמור, לא רק ארגוני תכנון וסביבה דורשים לדחות את ההחלטה בנושא האמור וגם חברי כנסת נדרשים לסוגייה. כך, חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) שלחה היום מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין, במסגרתו נכתב: "מדובר בצעד קיצוני שמחייב הליך חקיקה בכנסת, אך כפי שמסתמן לא עתיד להתבצע שום הליך שכזה. בנוסף, היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד יהודה זמרת, פרסם חוות דעת חריפה אודות הנזק שעשוי להיגרם מהמהלך שמציע שר האוצר ועל פגיעה בהליך הדמוקרטי של ועדות התכנון עליו החליט המחוקק. היועץ המשפטי של משרד הפנים, שתחתיו נמצא מנהל התכנון היום כפי שמקובל במקומות רבים בעולם, מזהיר גם הוא ממצב בו העברת הסמכויות משר האוצר לשר הפנים תתבצע ללא הליך חקיקה מתאים. אבקש לציין בנוסף, כי היות ומדובר בפעולה שאיננה תחת סמכותו של שר האוצר, אני רואה זאת בחומרה ולכן אשקול את כל הכלים העומדים לרשותי, לרבות כלים משפטיים".

ח"כ זנדברג סיכמה את המכתב בבקשה להתערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בסוגייה: "אני מבקשת לקבל את חוות דעתך בדחיפות בטרם תגיע ההחלטה לשולחן שרי קבינט הדיור מחר ועל מנת לבקש כי תפעל להורדת הנושא מסדר היום עד לקיומו של הליך ראוי".