"תוכנית מחיר מטרה טובה; תשפיע על המחיר בשוק כולו"

מנכ"ל משרד הבינוי היוצא, שלמה בן אליהו: "מוכרחים לשכלל את שוק הבינוי בתחום מקורות המימון לבנייה, תוך שיפור טכנולוגיית הבנייה והגדלת מלאי העובדים הזמינים"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

יש שיגידו כי הבחירות האחרונות התקיימו בגלל הקושי לפתור את מצוקת הדיור. השוק ממתין כעת בדריכות לשר הבינוי הבא וכן לצעדים של שר האוצר המיועד משה כחלון, שהתחייב לשינוי במחירי הדירות.

זמן קצר לפני הבחירות, הודיע מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו על כוונתו לפרוש מתפקידו לאחר הבחירות, לטובת עסקים פרטיים.

- מה מצפה לשר הבינוי הבא?

"המשך הגדלת היצע הקרקעות למגורים והורדת מחירי הדיור. בנוסף, הוא חייב ליצור מנגנונים לשכבות החלשות הזקוקות לסיוע בשכר דירה ולדיור ציבורי, כדוגמת סיוע ארוך טווח בשכר דירה במקום רכישת דירות נוספות לשיכון הציבורי. כמו כן, מוכרחים לשכלל את שוק הבינוי בתחום מקורות המימון לבנייה, תוך שיפור טכנולוגיית הבנייה והגדלת מלאי העובדים הזמינים. במקביל, רשויות התכנון צריכות להכין תוכנית מתאר ארצית (תמ"א) חדשה למגורים, במקום תמ"א 35 שאינה עונה על צרכי השוק הקיימים".

- הרעיון של כחלון לפרק את רשות מקרקעי ישראל ריאלי לדעתך?

"ישנן שיטות שונות ליצירת תחרות ולייעול שיווק הקרקעות. רק צריך לבחור את השיטה היעילה והמהירה, כי כל פירוק שאינו מתוכנן נכון והרכבת הפאזל מחדש יגזלו זמן ואנרגיה ניהולית ללא תוצאות בקדנציה הנוכחית. אפשר ליצור תחרות שתוביל להגדלת השיווק כמו בשוק התקשורת".

- אילו יוזמות לא הספקתם להשלים?

"קודם כל, שיווקנו יותר מ-50 אלף יחידות דיור בשנה והוצאנו לדרך את מכרזי מחיר מטרה, אבל לא הספקנו להשלים את החלת מחיר מטרה על כל השיווקים של רשות מקרקעי ישראל, שיטה שהיא למעשה בניית דירות של 90 מ"ר ומכירתן לזכאים בסכום של 650-700 אלף שקל. נוסף לכך, לא הספקנו להשלים פינוי עשרות אלפי דירות שמשמשות למשרדים במרכז הארץ, וגם להציג משכנתא הפוכה שתיתן לאוכלוסייה המתבגרת רנטה חודשית לשיפור איכות חייהם".

- באוקטובר האחרון עברה החלטת ממשלה להקים רשות להתחדשות עירונית והיא טרם הוקמה. מדוע?

"ההחלטה עברה קריאה ראשונה בכנסת ונעצרה בעקבות פיזור הכנסת, אבל במשרד הבינוי מתייחסים אליה ועובדים כאילו היא עברה, כך שמליאת הרשות שקבועה בחוק ומורכבת ממנכ"לי משרדי ממשלה, מוזמנת לדיונים כאילו היא כבר הוקמה על פי דין. נערכות כל ההכנות לגיוס אנשים ומכרזים מיד עם אישור החוק הצפוי בכנסת הנכנסת".

- אתה מרוצה מהאופן שבו מקודמת ההתחדשות העירונית?

"משרד המשפטים צריך להיות אמיץ יותר ולהגן על הזכויות של הדיירים המבקשים לממש את זכותם הקניינית, מאשר על זכותם של הדייר הסרבן או הסחטן האחרון. התחדשות עירונית היא צו השעה והיא פתרון חברתי וסביבתי נכון המאפשר הוספת יחידות דיור רבות לשוק. צריך למצוא מנגנונים שלטוניים שגורמים לכך שתוכניות יאושרו בוועדת תכנון אחת בפרק זמן מוגבל, ושהרשויות המקומיות לא יערימו קשיים על מימוש התוכניות".

- אתה רואה תסריט שיבטלו את תוכנית מחיר מטרה?

"תוכנית מחיר מטרה הומלצה גם על ידי כלכלנים בבנק ישראל ובמועצה הלאומית לכלכלה. אין כמעט כלכלן שלא תמך בתוכנית פרט לאנשי אגף התקציבים, והם הצליחו לעכב אותה עד לאחרונה. אני מקווה ששרי האוצר והבינוי הנכנסים יגדילו לאלתר את היקפה ואת תחולתה של תוכנית מחיר מטרה. אני משוכנע שזו תוכנית טובה שתשפיע על המחיר בשוק כולו".