יפתח רון-טל לנתניהו: "מצבנו עלול להיות קריטי"

יו"ר חברת החשמל במכתב לראש הממשלה: "לא קיימת למעשה חלופת מדיניות של 'שב ואל תעשה' - משק החשמל רותח" ■ טוען: עם רפורמה בחברת החשמל או בלעדיה - אנחנו חייבים הזרמת כסף

יפתח רון טל / צלם: איל יצהר
יפתח רון טל / צלם: איל יצהר

יושב ראש חברת החשמל יפתח רון-טל מזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני השלכות על החוב של חברת החשמל ועל פיתוח משק החשמל, אם המדינה לא תנקוט צעדים מיידיים לטיפול במצבה הפיננסי של החברה, שחובותיה עולים על 70 מיליארד שקל.

"נוכח מצבה הפיננסי של החברה כיום אנו מבקשים להתריע כי בשום פנים ואופן אסור לזנוח את הטיפול המיידי המתחייב כבר עתה במצבה הפיננסי של החברה, עם רפורמה או בלעדיה, וזאת בשל הסיכון לפיתוח המשק ולנושא החוב של החברה על כל המשתמע מכך", כותב רון-טל במכתב, המופנה גם לשר האוצר יאיר לפיד ולשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום.

אזהרותיו של רון-טל באות שבוע לאחר שמנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הודיע על התפטרותו מהחברה לאור העובדה שתהליך הרפורמה נקלע למבוי סתום. כזכור הטיל שר האוצר יאיר לפיד וטו על ההסדר שהתגבש במו"מ בין המדינה - באמצעות ועדת יוגב - להסתדרות ולוועד עובדי חברת החשמל, בנימוק שמדובר בתשלום שוחד לוועד העובדים החזק במדינה.

בהנחיית לפיד הגישה המדינה לוועד הצעה של Take it or leave it שבה הופחתה התוספת הפנסיונית שהוצעה לעובדים שיישארו בחברה תמורת הסכמתם לרפורמה מ-2,000-2,500 שקל לחודש ל-1,000 שקל בלבד - הצעה המביאה להפחתת העלות הכוללת של הרפורמה למדינה ב-2 מיליארד שקל. ההצעה נדחתה כבר באותו הערב על ידי ההסתדרות.

דירקטוריון חברת החשמל מתח ביקורת חריפה על ההצעה אך נמנע מלקבל החלטה הדוחה אותה. במקביל החליט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה להתיר לעובדי חברת החשמל לחדש את העיצומים בחברה, בכפוף למגבלות.

במכתב מזהיר יו"ר חברת החשמל מפני ההשלכות האסטרטגיות של עצירת הרפורמה בחברת החשמל. "לא קיימת למעשה חלופת מדיניות של 'שב ואל תעשה'", כותב רון-טל, "משק החשמל רותח והימנעות ממהלכים משמעותיים-הכרחיים עלולה להוביל לאובדן שליטה תפעולי, תכנוני וכלכלי באחד התחומים הקריטיים ביותר לתפקוד היום יומי של החיים במדינה".