התחלות בנייה ברבעון הראשון נפלו ב-16% לעומת אשתקד

התחלות הבנייה ירדו ב-6% לעומת הרבעון האחרון של 2013 וב-16% לעומת הרבעון הראשון אשתקד

מאמצי הממשלה להגדלת ההיצע טרם נותנים את אותותיהם על ענף הנדל"ן. על פי נתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2014, נרשמה ירידה במספר הדירות שבנייתן החלה בתקופה זו. מדובר בירידה של כ-6% במספר התחלות הבנייה ברבעון הנסקר לעומד הרבעון הקודם (רבעון אחרון של 2013) וירידה משמעותית יותר בהיקף כ-16% בהתחלות הבנייה לעומת הרבעון המקביל אשתקד. היקף התחלות הבנייה ברבעון הנסקר הוא הנמוך ביותר מזה חמישה רבעונים כאשר רק ברבעון השלישי של 2012 נרשמה כמות התחלות בנייה נמוכה יותר. כך עולה נתוני התחלת הבנייה שפרסמה היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ברבעון הראשון של 2014 החלה בנייתן של 10,341 דירות חדשות ברחבי הארץ וזאת לעומת 10,981 דירות חדשות שבנייתן החלה ברבעון הקודם. בחלוקה למחוזות, המחוז בו החלו להיבנות המספר הגדול ביותר של דירות חדשות הוא מחוז המרכז כאשר מספר התחלות הבנייה במחוז זה מהווה 30.5% מכלל התחלות הבנייה בכלל המחוזות. יש לציין כי מוקדם מידיי לקבוע שהירידה בהתחלות הבנייה מושפעת מתוכנית המע"מ משום שמדובר בהתחלות בניה שנשענות על זכייה במכרזים וקידום פרויקטים על ידי קבלנים ויזמים עוד טרם ההכרזה על הטבת המע"מ במחצית חודש מארס.

עוד על פי הנתונים, ירידה נרשמה בהתחלות הבנייה בכל המחוזות למעט מחוז ירושלים, זאת בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה ביהודה ושומרון שם צנחו התחלות הבנייה בכ-76%. ירידה משמעותית נרשמה גם במחוז חיפה (ירידה בשיעור 40.5%) ובמחוז הדרום (ירידה בשיעור 22.8%).

כאמור, בירושלים עלה היקף התחלות הבנייה בשנה האחרונה והנתונים מעידים על צמיחה של 12.7% בנתון זה.

רק אתמול פורסם כי גם נתוני מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים הצביעו על ירידה. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, ירד מספר הדירות החדשות שנמכרו בכ-9% בחודש אפריל בהשוואה לחודש הקודם ובכמעט 20% בהשוואה לחודש פברואר. נזכיר שבמהלך חודש מארס 2014 הכריז שר האוצר על תוכנית מע"מ בשיעור אפס כך שלא מן הנמנע שההכרזה היא זו שהשפיע על הנתונים. באותו הזמן חשוב לציין כי חג הפסח חל השנה בחודש אפריל והנתונים הושפעו גם ממיעוט ימי העבודה.

באותו הזמן, גורמים בענף מזהירים שלמרות גל שיווקי הקרקע שמצהירה המדינה שתוציא בעקבות הסכמי הגג, תקופת הקיפאון במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים כתוצאה מתוכנית המע"מ עשויה גם להשפיע בטווח הארוך על התחלות הבנייה ולהוביל להמשך הירידה בנתונים.