פיילוט: המדינה תשכור דירות - ותשכיר אותן בהנחה

משרד השיכון ישכור דירות בשוק החופשי ב-3,000-3,500 שקל בחודש וישכיר אותן לזכאי דיור ציבורי בשכירות משנה

פיילוט של משרד השיכון: יפרסם בימים הקרובים מודעות לציבור הרחב להשכיר דירות 3 ו-4 חדרים למדינה כדי שזו תשכיר אותן הלאה לזכאי הדיור הציבורי. ממשרד השיכון נמסר כי בשלב הראשון מדובר בארבע ערים בלבד - ירושלים, פתח תקווה, נתניה וראשון לציון. הרעיון שעומד בבסיס התוכנית היא שהמדינה תהיה זו שתשכור את הדירות משוק השכירות הפרטי ולא זכאי הדיור הציבורי.

יש לציין שהתוכנית החדשה של משרד השיכון מגדירה סכומי גג לשכירות. כך, המדינה תשכור דירות 3 חדרים בערים האמורות בעבור שכירות חודשית של עד 3,000 שקל ודירות 4 חדרים בעלות חודשית של עד 3,500 שקל. המדינה תשלם את השכירות החודשית המלאה לבעלי הדירה ותשכיר את הדירות בשכירות משנה לזכאי הדיור הציבורי באזורים. נכון להיום מדובר בפיילוט שיכלול כ-300 דירות בלבד. הזכאים להם יושכרו הדירות ישתתפו בשכר הדירה באופן חלקי, על פי קריטריונים של זכאי הדיור הציבורי הקיימים כיום. כזכור, נכון להיום עומד מספר זכאי משרד השיכון לדיור ציבורי על כ-2,300 כך שמדובר בפתרון חלקי בלבד.

תוכנית זו של משרד השיכון מאמצת למעשה את המתווה שהציעה חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס והתקבל גם על ידי שדולת הדיור בכנסת בה חברה לוי אבקסיס יחד עם חברי הכנסת דב חנין, מירי רגב ואילן גילאון. מדובר במתווה המהווה חלק מהצעת חוק אותה מקדמת לוי-אבקסיס שטוענת היום בשיחה עם 'גלובס' כי מדובר במהלך בכיוון הנכון אך חלקי ביותר: "הרעיון הוא טוב והוא מופיע בהצעת החוק אבל זה רק חלק קטן ממנה. זה רק פיתרון ביניים עד שיימצא פתרון טוב יותר ויוגדל מלאי הדיור הציבורי לזכאים. לא די להסתפק רק בארבע ערים ואני מקווה שהפיילוט של משרד השיכון לא נועד רק כדי לקחת סעיף אחד מהצעת החוק ולייתר את כל השאר".

תוכנית הפיילוט של משרד השיכון נחשפה היום במהלך דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשה עומד ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו) שקיימה היום דיון בקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי. בעוד תוכנית השכירות מתייחסת לקריטריונים הקיימים היום לזכאי הדיור הציבורי, חברי הועדה תקפו את הקריטריונים הללו וטענו שהם כלל לא מתאימים למציאות בשטח.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו), הציגה בדיון מסמך שהוצג בוועדת אלאלוף והגיע לידיה. על פי המסמך, משפחות הזכאיות לדיור ציבורי משלמות בחלק מהמקרים יותר מ=100% מהכנסתן עבור שכר דירה, וזאת לפני כל הוצאה נוספת. "כספי הדיור הציבורי נגזלים על ידי המדינה ברשעות. מיליארדים נלקחים מהפרויקט ומופנים למטרות אחרות, בעוד הקריטריונים לזכאות הולכים ומחמירים. זורקים אנשים שמתקיימים על קצבאות למצוא דירה בעצמם, ללא אשראי ובטחונות", כך לוי אבקסיס בועדה.

ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר בדיון: "יש מגמה ברורה של הממשלה לחסל את הדיור הציבורי במדינת ישראל".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) הוסיף: "אם לא נשנה מיד את הקריטריונים, בעוד עשור יהיו כאן עשרות אלפי הומלסים".

בהמשך לדיון נמסר מפורום הדיור הציבורי כי "אנחנו חושבים ומאמינים שהדיונים על שינוי הקריטריונים צריכים להתקיים בוועדת העבודה והרווחה, ונמשיך להיאבק על שינויים למען דיירים שזקוקים לקורת גג, אך זכות זו נמנעת מהם בשל קריטריונים מצומצמים ובלתי הוגנים. ממשלת ישראל מחויבת לשקם את הדיור הציבורי ולהעניק לכל אזרחיה קורת גג".