תוכנית מתאר לחיפה: עוד 15 אלף דירות עד 2025

אחד השינויים המרכזיים שתאפשר תוכנית המיתאר מתייחס למפרץ חיפה שם יחודשו מתחמי תעסוקה קיימים, תוכנס תעשייה מתקדמת עתירת ידע ויוקמו מתחמי היי-טק

התקדמות באישור תוכנית המיתאר הכוללת לעיר חיפה. לאחר 80 שנה בה לא הייתה לעיר תוכנית כוללת ומעודכנת, הופקדה להתנגדויות תוכנית המתאר החדשה (חפ 2000) בועדה המחוזית.

תוכנית המתאר מציבה יעד של הגדלת אוכלסיית העיר חיפה בכ-60 אלף איש עד שנת 2025 מרמה של כ-270 אלף איש כיום לכ-330 אלף איש. המשמעות היא תוספת של כ-15 אלף יחידות דיור בעשור הקרוב לעיר. לצורך כך מסמנת התוכנית את שכונות המגורים החדשות שיפותחו: רמת חביב, אל רום, ורדיה והמבואות הדרומיים אליהן יצטרפו בעתיד גם רמת זמר, מורדות לינקולן ושטחי מחנות הצבא שיפונו כגון מש"א, בה"ד חיל הים, והמחנות הדרומיים.

אחד השינויים המרכזיים שתאפשר תוכנית המיתאר מתייחס למפרץ חיפה שם יחודשו מתחמי תעסוקה קיימים, תוכנס תעשייה מתקדמת עתירת ידע ויוקמו מתחמי הייטק. עוד על פי התוכנית, שטחים נרחבים במפרץ מוקצים לפעילות פנאי ונופש. כך למשל מתוכננת הקמתו של פארק מטרופוליני בן 6,000 דונם לאורך גדות הקישון עד למעגנה. התוכנית מתייחסת גם לרציפי הנמל החדשים אשר יפותח בשטחי ייבוש נרחבים. במקביל, במערב נמל חיפה תפותח חזית ים עירונית שתהפוך את מתחם הנמל המערבי לנמל נוסעים בלבד ושטחי הנמל האחרים יהפכו למתחם עירוני שיכלול מגורים מסחר, מסעדות ובתי קפה.

עוד מציעה תוכנית המיתאר כי שטח פארק מת"מ הממוקם בדרומה של העיר יגדל בכ-100 אלף מ"ר על ידי הגדלת זכויות הבניה למבנים קיימים ופיתוח שטחים בלתי מבונים.

יש לציין שמאז אישור התוכנית המנדטורית האחרונה בשנת 1934 לא אושרה תוכנית מתאר לעיר. במרוצת השנים נעשו מספר ניסיונות לקדם תכנית שכזו שלא הבשילו. כך למשל, תוכנית המתאר שהוכנה בשנות ה-40 והגיעה לשלב האחרון לפני אישורה אבדה בפיצוץ מלון המלך דוד בירושלים יחד עם מפקדת הממשל הבריטי ששכנה בו באותם ימים. תכנית מתאר נוספת שהוכנה בשנות ה-60 והופקדה בשנת 1980 לא הגיעה למתן תוקף. יש לציין שגם התוכנית הנוכחית צריכה עוד לעבור את שלב ההתנגדויות בטרם תאושר למתן תוקף.