השכנים לבניין בו קרסו המרפסות: "להתגרש מגינדי"

ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום דיון בקריסת המרפסות ■ הקבלן שבנה את המרפסת: "אתם בידיים טובות" ■ ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ: "לא ניתן הגנה למי שאינו ראוי לה"

"אנחנו דורשים בשם כל בעלי הדירות את כל הכסף בחזרה מיד, מבקשים להתגרש מגינדי לאלתר" - כך אמר היום (ד') אסף אשכנזי, נציג הדיירים בבניין הסמוך לזה בו קרסו המרפסות בחדרה. את הדברים אמר אשכנזי בפתח דיון מיוחד שנערך בנושא קריסת המרפסות בחדרה בוועדת הכספים של הכנסת.

בדיון נכחו נציגי החברה היזמית של הפרויקט, גינדי השקעות, נציגי הקבלן המבצע אורתם מליבו, נציגי בעלי הדירות ועוד גורמים הקשורים לנושא.

את גינדי השקעות ייצג בדיון אחד הבעלים, אורי לוי, שאמר כי החברה דואגת לבעלי הדירות, מצאה דירות חלופיות אותן תשכור לדיירים וכי דאגו גם לריהוט חדש לדירות. "הוצאנו עד כה כ-5 מיליון שקל", הוסיף לוי, "וכל דרישה כספית נענתה מייד". לגבי קריסת המרפסות אמר לוי: "שכרנו אנשי מקצוע מעולים והם עשו את העבודה, אבל אנחנו לא נברח מאשמה. נעשות בדיקות על הבניין".

את הקבלן המבצע, חברת אורתם מליבו, ייצג בדיון המנכ"ל והבעלים המשותף, אמיר נחום. נחום התייחס לטענות שנשמעו במהלך החודש האחרון על כך שמדובר בקריסה שנבעה מחיסכון בברזל של החברה ואמר: "אנחנו בונים 5,000 דירות עכשיו. הכשל הוא גם שלנו. הטענה שחסכנו בברזל זה שטויות. המרפסת שקרסה היא פרט ייחודי, 84 מ"ר. זה אלמנט מיוחד והייתה צריכה להיות תשומת לב מיוחדת, שלא הייתה". נחום פנה גם לבעלי הדירות ואמר: " אני לא אתן שתחזרו לשם בלי שאדע שזה בטוח. אתם בידיים טובות. אם תהיה רעידת אדמה הבניין, הזה יישאר לעמוד. צר לי על גינדי, הם לא אשמים".

חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה) שהשתתף גם הוא בדיון, שאל את נחום האם כבר ידוע מה הכשל שהוביל לקריסת המרפסות. על כך אמר נחום: "אני יודע את התשובה, אבל זה בחקירה, ואסור לי לדבר על זה. זה כשל רב-מערכתי של כל הנוגעים בדבר".

גם מזכיר הממשלה לשעבר, עו"ד צביקה האוזר, שנשכר על-ידי חברת גינדי השקעות לגשר בינם לבין בעלי הדירות השתתף בדיון ואמר: "הגענו להבנה איך לבדוק את המבנים על דעת כולם. הבדיקה היחידה שיש לה תקן ישראלי היא בדיקת העמסה, והבניין ייבדק כל חדר וחדר".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר בדיון: "האחריות ברורה בחוק, אין שום ספק שהאחראים צריכים לתת את הדין. לא ניתן הגנה למי שאינו ראוי לה. במדינת ישראל נבנו למעלה מ-2 מיליון מרפסות, מעולם לא קרסו מרפסות בבתים חדשים. החוק קובע כיצד זה אמור להתנהל, ועל-פי החוק היום אמורים להגיע כ-500 פעמים לביקורת, כאשר יש לקיחת אחריות בכל שלב ושלב לפני שלב היסודות ועד לגמר הבנייה ואישור האכלוס".

נכון להיום, טרם הסתיימו כל הבדיקות בבנייני המגורים ברחוב נחל פרת בחדרה. בישיבה שהתקיימה בעיריית חדרה בין בעלי הדירות לנציגי חברת גינדי השקעות, יחד עם נציגי העירייה, הוחלט כי החברה תערוך כמה בדיקות נוספות בשני בנייני המגורים. בדיקות אלו כוללות בין היתר גם בדיקות 'פולשניות' בתוך הדירות, לבדיקת יציבות המבנה.