מכירות הדירות צנחו ב-31% בחודש ספטמבר ל-5.8 אלף

סקירת "אורות אדומים" של משרד האוצר: למרות שבספטמבר חלו חגי תשרי - מדובר בנתון נמוך מאוד ■ באזור בת"א נרשם שיעור הירידה המתון ביותר; מחירה הממוצע של דירה חדשה בת"א הגיע ל-2.8 מיליון שקל

צניחה של 31% במכירת דירות בספטמבר 2013 לעומת אוגוסט 2013, כך עולה מנתוני מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר שפורסמו היום במסגרת סקירת 'אורות אדומים' המתפרסמת מדי חודש.

בחודש אליו מתייחסת הסקירה, ספטמבר 2013, התבצעו 5.8 אלף עסקאות לרכישת דירות מגורים. נתון זה נמוך ב-16% גם ביחס להיקף העסקאות בחודש המקביל אשתקד.

יש לציין שמכיוון שבחודש ספטמבר חלו חגי תשרי, היו פחות ימי עבודה בחודש זה, מה שהשפיע גם על היקף העסקאות, אולם גם בהתחשב בימי החופש הרבים עדיין מדובר בנתון נמוך שעל פי נתוני האוצר הוא הנמוך ביותר שנרשם מאז נובמבר 2011.

הירידה החדה במספר העסקאות הקיפה את כל האזורים, למעט אזור טבריה. שיעורי ירידה גבוהים מהממוצע נרשמו באזור המרכז ובאזור ירושלים. מנגד, באזור תל אביב נרשם שיעור הירידה המתון ביותר בשיעור 17%.

באוצר מסבירים כי הירידה המתונה יחסית באזור תל אביב היא תוצאה של גידול חד (35%) במכירת דירות חדשות, בעוד שברכישת דירות יד שניה באזור זה נרשמה ירידה של 26%, בדומה לשיעור הירידה ברמה הארצית. מי שתרמו לגידול החד ברכישת דירות חדשות באזור זה היו המשקיעים ותושבי החוץ, כאשר פעילות תושבי החוץ התרכזה במספר פרויקטים יוקרתיים, כך על פי הסקירה. משקל המשקיעים בסך הדירות החדשות שנרכשו באזור תל אביב עמד בחודש ספטמבר על 57% לעומת 41% בחודש הקודם. ברמה הארצית עמד משקל המשקיעים בסך הדירות שנרכשו בחודש ספטמבר על 19% בלבד.

במקביל להיקף הפעילות הגבוה של המשקיעים ותושבי החוץ בתל אביב, רכישות משפרי הדיור והזוגות הצעירים רשמו ירידה משמעותית ברכישות בעיר. באוצר מציינים כי מנתוני חודש ספטמבר עולה כי מחירה הממוצע של דירה חדשה שנרכשה בתל אביב הגיע ל-2.8 מיליון שקל, ומחירה החציוני עמד על 2.2 מיליון שקל. ערכים אלו גבוהים פי 1.9 ו-1.6 מהערכים המקבילים ברמה הארצית, ללא אזור תל אביב. ניתוח רמות השכר של הרוכשים מלמד כי פערי המחיר בין אזור ת"א לבין יתר האזורים נתמכים בפערים דומים ברמות השכר למשק בית.