זינוק בהתחלות הבנייה; הדירות בבנייה - בשיא של 14 שנה

נתונים מעודדים בשוק הנדל"ן: לא פחות מ-85.4 אלף דירות נמצאות בבנייה פעילה ■ מספר הדירות שבנייתן הסתיימה - בשיא של עשור ■ אטיאס: "היקפי התחלות הבנייה התקרבו מאוד לימי העלייה הגדולה בשנות ה-90"

קפיצה משמעותית בהתחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2012 לצד שיא של למעלה מעשור במספר הדירות בבנייה פעילה, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה'). למרות נתוני הרבעון השלישי של 2012 שהעידו על ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה, נתוני הרבעון האחרון שוללים את מה שהזהירו מפניו הקבלנים בחודשים האחרונים - צניחה בהתחלות הבנייה על רקע קשיי המימון מה שעשוי להוביל לעליות מחירים. נתוני הביקוש לדירות כמו גם המשך מגמת העלייה בקצב נטילת המשכנתאות מעידים על מספר גבוה של דירות שנמכרות מה שמאפשר בסופו של דבר לקבלנים לצאת גם בפרויקטים חדשים למרות הקשיים.

על פי הנתונים, ברבעון האחרון של 2012 החלה בנייתן של כ-11.2 אלף דירות ברחבי הארץ, 42% יותר ממספר התחלות הבנייה ברבעון הקודם אז התחילו להיבנות 7,877 יחידות דיור בלבד וכ-6.1% יותר מאותו הנתון ברבעון המקביל אשתקד אז התחילו להיבנות כ-10.5 אלפי דירות חדשות.

בכל הנוגע למספר הדירות שנמצאות כעת בבנייה פעילה, מדובר בנתון הגבוה ביותר ב-14 השנים האחרונות (מאז 1998). על פי נתוני הלמ"ס, נמצאות היום בבנייה פעילה לא פחות מ-85.4 אלף דירות. גם בנתון המלמד על סיום בנייה נרשמה עלייה משמעותית מהשנה שעברה, כ-8%. נתון זה עמד ב-2012 על כ-37 אלף דירות, שיא של עשור.

במקביל, הסיכום השנתי של התחלות הבנייה מראה על ירידה של כ-13% בין 2012 ל-2011 כאשר בשנת 2012 כולה התחילה בנייתן של 39.7 אלף דירות חדשות לעומת 45.7 אלף דירות חדשות שהתחילו להיבנות בשנת 2011 כולה. אולם, חשוב לציין שמבט נרחב מעט יותר על טבלאות הלמ"ס מלמד שלמרות הירידה המדוברת עדיין מדובר במספר התחלות בנייה הגבוה משמעותית מהתחלות הבנייה ב-2007, 2008 ו-2009 אז החלו להיבנות כ-33 אלף דירות בממוצע השנתי.

עוד על פי הנתונים, המספר הגבוה ביותר של דירות שהוחל בבנייתן, בשנת 2012, היה ביישובים: תל אביב-יפו (כ-3,840 יח"ד), ירושלים (כ-2,310 יח"ד), בית שמש (כ-1,500 יח"ד) ופתח תקווה (כ-1,280 יח"ד). אחוז השינויי המשמעותי ביותר בהשוואה בין 2012 ל-2011 נרשם בבית שמש שם זינק מספר הדירות שבנייתן החלה בלא פחות מכ-180%, זאת בעקבות שיווקים נרחבים שנעשו ביישוב בשנים האחרונות. עלייה נוספת במספר הדירות שבנייתן החלה נרשמה גם ביישובים תל אביב-יפו, חדרה, חולון והוד השרון.

במקביל, נרשמה גם ירידה בהתחלות הבנייה בלא מעט יישובים. הירידה המשמעותית ביותר (כ-52%) נרשמה בראשון לציון שם החלו להיבנות 762 יחידות דיור ב-2012 לעומת 1,591 יחידות דיור ב-2011. גם בערים אשדוד יבנה ונתניה ניכרת ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה כאשר באשדוד מדובר בירידה של כ-48%, ביבנה ירידה של כ-42.4% ובנתניה מדובר בירידה של כ-40%.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בתגובה לנתונים כי "הנתונים מכים את התחזיות ואת היעדים השאפתניים שהציבה לנו הממשלה. שיווקי הקרקעות למגורים שהיוו דגל מרכזי של המשרד בקדנציה האחרונה הוכיחו את עצמם ותרמו תרומה מכרעת להגדלת התחלות הבנייה ולמספר שיא של דירות בבנייה פעילה. היקפי התחלות הבנייה בשלוש השנים האחרונות התקרבו מאוד לימי העלייה הגדולה של המחצית הראשונה של שנות ה-90. בעשור הקודם נוצר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור ובשלוש השנים האחרונות הצלחנו לקזז ממנו בהדרגה. עם זאת, ניתן היה לייצר התחלות בנייה של עוד אלפי יחידות דיור כל שנה, אם הגורמים הרלבנטיים היו פותרים את מצוקת האשראי, מעניקים חמצן לשוק הנדל"ן ומונעים פגיעה בזוגות הצעירים".

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ ציין: "בחישוב שנתי אנו רואים שיש ירידה של 13% בהתחלות הבניה. הירידה בהתחלות הבניה מוכיחה כי המדינה לא עושה די בנושא הטיפול בהיצע הדירות וזה בא לידי ביטוי גם בירידה במלאי הדירות. בכל שנת 2012 נבנו פחות מ-40 אלף דירות כלומר שעדיין התחלות הבניה אינן מדביקות את קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה . הסיבה המרכזית לירידה בהתחלות הבניה היא מצוקת האשראי בענף והמחסור בעובדים מקצועיים. בשנת 2012 ראינו ירידה בשיווקים של קרקעות חדשות ולכן אנו לא מעריכים, למרות העלייה בהתחלות הבניה ברבעון האחרון, שהמגמה תמשך ב- 2013".

מיותר לציין שהתגובות הנ"ל מייצגות שתי זוויות ראייה שונות ומכך נובעת גם הבחירה של כל אחד מהגורמים באיזה נתונים להתמקד. בשורה התחתונה, מספר הדירות שנמצאות בבנייה גבוה מאוד וכך גם התחלות הבנייה. נתוני הרבעון השלישי של 2012 שהראו על צניחה בהתחלות הבנייה תוקנו כעת ברבעון הרביעי אולם קשה לקבוע מה יעלו נתוני הרבעון הראשון של 2013.

התחלות הבנייה של הלמ"ס נספרות על ידי התחלת חפירת יסודות של פרויקטים, כלומר, דירות שיהיו מוכנות למסירה בעוד מינימום שנתיים. אם במהלך השנה הנוכחית ייעשה שינוי במספר העובדים הזרים בענף כמו גם במצוקת המימון, ייתכן ונראה עלייה משמעותית יותר בקצב הבנייה. מצד שני, ככל שמספרי הביקוש יתקרבו למספרי ההיצע, מה שעשוי לגרום לירידת מחירים, סביר להניח שהקבלנים מצידם יאטו את היציאה לפרויקטים חדשים כדי לדאוג שרמת המחירים תישאר כפי שהיא.