משכנתאות ב-4.2 מיליארד שקל נלקחו בנובמבר

מדובר בסכום הגבוה ב-50% לעומת החודש המקביל אשתקד ■ בשוק מעריכים כי דצמבר צפוי להיות חזק יותר מנובמבר ■ בבנקים מעריכים: רק בעוד כמה חודשים נוכל לדעת אם ההגבלות החדשות של בנק ישראל אפקטיביות

אפילו מבצע עמוד ענן לא הצליח לקרר את שוק המשכנתאות. מנתונים ראשונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש נובמבר מוערך בכ-4.2 מיליארד שקל. מדובר בסכום הגבוה בכ-50% לעומת החודש המקביל, וגבוה בכ-30% לעומת חודש אוקטובר, שהיה חודש חגים.

גורמים בענף המשכנתאות מציינים כי במהלך הימים של מבצע עמוד ענן חלה ירידה בהיקף המשכנתאות, אולם למרות העובדה שבמשך שבוע היה שוק זה קפוא למדי (במיוחד באזור הדרום), עדיין נרשמו נתונים גבוהים למדי.

עוד מעריכים בשוק כי חודש דצמבר צפוי להיות חזק יותר מנובמבר, מכיוון שמי שהציג חוזר רכישה מהבנק יכול עד סוף השנה לקחת משכנתא גם אם היא אינה עומדת במגבלות החדשות של בנק ישראל.

כאמור, בחודש הראשון של כניסת המגבלות לתוקפן, עדיין לא מורגש השפעתן, אולם מוקדם עדיין לקבוע שהן אינן אפקטיביות. בקרב הבנקים מעריכים כי רק בעוד כמה חודשים ניתן יהיה להעריך אם מגבלות המינוף אכן הצליחו לקרר את שוק הדיור. בענף מעריכים כי בתחילת השנה צפויה ירידה בהיקף המשכנתאות, הן בשל העובדה שמסורתית זו נחשבת לתקופה חלשה יותר, והן בשל ציפייה שהמגבלות של בנק ישראל יתחילו להשפיע.

עוד מציינים בשוק, כי במהלך נובמבר חלה עלייה משמעותית בהיקף פניות של לקוחות למוקדים הטלפונים, בשל רצון להבין את המגבלות החדשות של בנק ישראל והשפעתן על כל לקוח.

נציין כי חרף המגבלות החדשות, נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר עדיין לא משתמש בנשק יום הדין - מגבלה גורפת על משכנתאות ממונפות. אם הגידול בהיקף המשכנתאות יימשך בחודשים הקרובים, ייתכן שפישר ייאלץ לנקוט צעדים חריפים יותר.

בתוך כך היום פורסמו נתונים רשמיים של בנק ישראל לחודש אוקטובר על רמת המינוף בשוק המשכנתאות. מהנתונים עולה כי 42.1% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש זה היו במינוף גבוה, קרי מימנו מעל ל-60% משווי הנכס. בחודש המקביל עמדו היקף המשכנתאות הממונפות על 42.3%.

היקף המשכנתאות החדשות
 היקף המשכנתאות החדשות