התחלות הבנייה צנחו ב-37% ברבעון השלישי

ברבעון השלישי של השנה הוחל בבנייתן של 7,900 דירות בלבד ומתחילת השנה ירדו התחלות הבנייה ב-20%

הפער בין הביקוש להיצע הולך וגדל. בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הוחל בבנייתן של כ-28,130 דירות חדשות במשק - 20% פחות ממספר הדירות שהתחילו להיבנות בתקופה המקבילה אשתקד. נתוני הרבעון השלישי לבדו מעידים על ירידה גדולה אף יותר כאשר ברבעון השלישי של 2012 לבדו הוחל בבנייתן של כ-7,700 דירות בלבד - צניחה של כ-37% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כך עולה כך עולה מסיכום מוקדם של נתוני סקר התחלת וגמר בנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום.

נזכיר כי רק אתמול פרסמה הלמ"ס את נתוני הביקוש שהעידו על עלייה בביקוש לדירות חדשות בהיקף של כ-10% מאז תחילת שנת 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שני הנתונים יחד עשויים להוביל לעליית מחירי הדירות בשל ביקוש גבוה והיצע עתידי נמוך.

המחוזות בהן ניכרה ירידה משמעותית בהתחלות המרכז הם מחוז הדרום בו צנח היקף התחלות הבנייה בלא פחות מ-39%, מחוז המרכז בו ירד המספר ב-28.5%, אזור יהודה ושומרון (ירידה של 26.3%) ובמחוז תל אביב בו ירד היקף התחלות הבנייה ב-20.7%. יש לציין שהמחוז היחידי בו נרשמה מגמה חיובית בהתחלות הבנייה בתקופה האמורה הוא מחוז צפון שהראה עלייה של 6.2% מהתקופה המקבילה אשתקד.

בלמ"ס מציינים כי "על פי נתוני המגמה, חלה ירידה של כ-6.7% בממוצע לרבעון במספר הדירות שהוחל בבנייתן מרבע שלישי של 2011, זאת לאחר עלייה של כ-4.2% בממוצע לרבעון בחמשת הרבעים הקודמים (רבע שני 2010 עד רבע שני 2011)".

העיר בה התחילה בנייתן של המספר הגבוה ביותר של דירות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 היא תל אביב-יפו (כ-1,940 יח"ד). במקום השני ניתן למצוא את ירושלים בה התחילו להיבנות בתקופה האמורה כ-1,160 יחידות דיור ובמקום השלישי בית שמש עם כ-1,100 יחידות דיור שבנייתן החלה. הערים בהם זינק קצב התחלות הבנייה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד בהיקף משמעותי הן בית שמש בה קפצו התחלות הבנייה בלא פחות מ-201% וחדרה בה גדל קצב התחלות הבנייה ב-52.5%. הסיבה לקפיצה המשמעותית בבית שמש היא יציאתם לפועל של מכרזים נרחבים לאחר תקופה ארוכה בה לא הייתה בנייה רחבת היקף ביישוב. את העלייה במספר התחלות הבנייה בחדרה ניתן לקשר לשני מתחמים גדולים שיצאו לשיווק על ידי קבלנים בשנה האחרונה במזרח העיר ובמערבה.

לעומת העלייה המרשימה ביישובים האמורים, נרשמו כאמור גם לא מעט ירידות כאשר בערים ירושלים, פתח תקווה, אשדוד ובאר שבע נרשמו ירידות משמעותיות של כ-40% בהתחלות הבנייה. ירידה משמעותית נוספת נרשמה גם בראשון לציון (37.7%) ונתניה (34.3%).

דירות שהוחל בבנייתן
 דירות שהוחל בבנייתן

מספר הדירות שבנייתן הסתיימה בתשעת החודשים הראשונים של 2012 עמד על כ-27 אלף , 6% יותר בהשוואה לאותו הנתון בתקופה המקבילה אשתקד. בסוף ספטמבר נמצאות 83.5 אלף דירות בבנייה פעילה ברחבי הארץ, 4% יותר ממספר הדירות בבנייה פעילה בסוף ספטמבר 2011 אך נמוך מזה שנרשם ברבע השני של 2012.

נתוני הלמ"ס גוררים תגובות מצד קבלנים. סמי מצלאווי, הבעלים של חברת הבנייה הוותיקה מצלאווי אמר היום בעקבות הנתונים: "מדובר בנתונים מדאיגים. אם המדינה לא תשנה מדיניות ולא תשחרר קרקעות בצורה מאסיבית ובמחירים הגיוניים הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים שהם העתיד של המדינה שלנו, ייזרקו החוצה. מחירי הקרקעות נמצאים היום, גם ככה בקו העליון שלהם. היצע נמוך מוגבל ויקר של קרקעות יגרום לכך שהקבלנים יבנו דירות רק למשפרי דיור ובעלי יכולת כלכלית גבוהה. נושא הדיור חייב לעלות לסדר היום הדחוף של הממשלה החדשה אחרת שום דבר לא ישתנה".

רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק המשווקת כ-60 פרויקטים חדשים ברחבי הארץ ציין כי "לצערי ענף הנדל"ן סובל כיום ממספר בעיות הגורמות למרות הביקושים הרבים לירידה בהתחלות בנייה. ישנן שתי בעיות מרכזיות - מצוקת מימון ומכרזי מינהל מקרקעי ישראל שנכשלים משום שהם אינם עומדים בקנה אחד עם תנאי השוק או בשל בירוקרטיה. אלה בעיות שניתן לפתור עם קצת תשומת לב וחשיבה של הממשלה. המשך הירידה בהתחלות הבנייה לצד היציבות בביקושים עשוי להביא להמשך העלייה של מחירי הדירות".

עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בחברת עתיד משכנתאות המתמחה בניהול משכנתאות מציין כי "הירידה בהתחלות הבניה לצד היציבות בביקושים תביא לירידה עתידית במלאי הדירות. הירידה במלאי הדירות בסביבת ריבית נמוכה תעודד פעילות משקיעים ותביא לעליית מחירי הדירות. הריבית על המשכנתאות שמציעים בבנקים היא הריבית הנמוכה ביותר בהיסטוריה של ישראל ולכן למרות המגבלות שהטיל בנק ישראל על פעילות משקיעים , והדרישה להביא 'מהבית' 50% מערך הדירה, המשקיעים ימצאו את הדרכים לממן את ההשקעה לאור הכדאיות הרבה שלה".