וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: "להחזיר את מס הרכוש במקום המע"מ"

נמרוד בוסו

31.7.2012 / 13:15

חלופה לגזירות? שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מציע להחזיר את מס הרכוש על הקרקעות. "להוסיף מע"מ, ומס ישיר על השכירים זה חיים קלים מדי. מס רכוש משמעו לקחת מהחזקים"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס קרא הבוקר להחזרת מס הרכוש על קרקעות, זאת על רקע הקיצוץ הרוחבי והגזרות אשר אושרו בממשלה. לדברי אטיאס, "האופציה הקלה היא הגדלת מס ההכנסה והגדלת המע"מ. אני מציע להחזיר את מס הרכוש שהיה נהוג עד 2001, ואז המדינה תרוויח פעמיים. מי שמחזיק קרקע פרטית מופשרת לבנייה, ולא בונה עליה מסיבותיו, נגבה ממנו מס. ואז המדינה בכל מקרה תרוויח: או שבעל הקרקע יבנה ולמדינה יהיו הכנסות מהבנייה, או שהוא לא יבנה וישלם מס". הדברים נאמרו ב"וועידת מידע כנסים לתשתיות ישראל 2012", שנערך היום בקרית שדה התעופה.

אטיאס התייחס לשורת הגזרות שאושרה בממשלה ואמר "להוסיף מע"מ, ומס ישיר על השכירים זה חיים קלים מדי. מס רכוש משמעו לקחת מהחזקים. זה נותן עוד חלופה לפתרון בעיות התקציב".

אטיאס קרא ליזמים להשתתף במכרי הבנייה להשכרה לטווח ארוך שפירסם משרד השיכון בשבוע שעבר, ואמר כי המשרד פתוח לכל רעיון מצד היזמים להגדלת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט. "תיאורטית, אנחנו מוכנים לתת את הקרקע בחינם. ברעננה שם פרסמנו מכרז ל-260 יחידות, ערך הקרקע הוא 800 אלף שקל לדירה, ואנחנו לא הצבנו מחיר מינימום על הקרקע".

יו"ר לשכת השמאים בישראל, אוהד דנוס, פתח את דבריו במחמאות לאטיאס ואמר כי "במשך שנים אני חוזר ואומר שאין בעל בית לנושא הבנייה בישראל, אבל בחודשים האחרונים אנחנו רואים שמסתמנת כתובת לבעל בית בענף הנדל"ן. אני קורא לממשלת ישראל לתת לשר אטיאס לעבוד, כי הרעיונות שלו מוצלחים. בענף הנדלן אין מקום לספינים. כל מי שדיבר על ירידות מחירים דרמטיות התבדה".

לדברי דנוס, "נושא הגדלת המע"מ הוא אקוטי. בעקבותיו, עוד חודש של עבודה של משפחה אמור להתווסף למחיר הדירות, וזה בשוק שמנסים לייצב. מע"מ צריך לגבות ממי שיש לו. יש מקומות ואוכלוסיות שצריך לעזור לו. קראנו לביטול המע"מ לזוגות צעירים שזו הדירה הראשונה שלהם. אבל בעוד שמשרד השיכון פועל בכיוון הנכון אנחנו מוצאים זרועות אחרות של הממשלה שפועלות נגד המגמה הזו".

דנוס קרא לממשלה להגדיל את מאגר הדיור הציבורי, גם עבור זוגות צעירים: "תשתיות הן נושא חשוב מאד. אנחנו רואים את המהפכה ברחובות ורמלה בעקבות סלילת כבישים חדשים. אבל בשנות ה-50 מע"צ בנתה גם שיכונים לזוגות צעירים. אם כביש הוא מוצר ציבורי שחשוב לבנות ותחזק, האם דיור פחות חשוב? אנשים כמהים לדירה כי אין להם משהו אחר. אין להם דיור להשכרה בפיקוח ממשלתי במקום".

בעל חברת מנרב אברהם קוזניצקי אמר בכנס כי חשוב שתכנון פרויקטים לטווח ארוך לא ייפסק, באמצעות פרויקטים של BOT. "רעיון ה-BOT לעבודות הפיתוח הוא רעיון טוב. חייבים להמשיך בפיתוח כי אחרת נשלם על זה בעתיד. המודל הזה הוא ווין-ווין. מודל ה-BOT יכול לפתור רבות מהבעיות שבהן נמצאת מדינת ישראל. לכן הייתי מציע בתקופה הזו להתרכז בנושא הזה. דוגמה מצוינת הוא כביש 6 שהוא הכביש המוצלח במדינה.

"מימון הפרויקט בא מהמגזר הפרטי ולא מתקציב המדינה וכיום זה פתרון שיכול להצעיד את מדינת ישראל קדימה. בנושא ה-BOT במדינת ישראל, כולם רוצים להמציא את הגלגל. כל משרד לוקח יועץ משפטי שלו ויוצר חוזה משלו. כתוצאה מכך שכל פעם החוזה שונה, זה גורם תקלות ונזקים. הגוף שמוציא את ה-BOT חייב לדעת שליזם יש הרבה מטלות. הרכבת הקלה נכשלה כי רצו להטיל מטלות על מבצע שכוללים גם את זריחת השמש. הוא אחראי על הכל. המזמין חייב להבין שהוא לא יכול לשבת בחיבוק ידיים במשרד, אלא שהוא חייב להיות אחראי על זמינות הקרקע, על ההיתרים. כל מה שלא קשור לתכנון, לביצוע ולתפעול. אם חלוקת התפקידים תהיה ברורה הפרויקט יצליח. אם יש כאוס, לא צריך להתפלא שהפרויקט נכשל".

"לא כל הידע, לא כל החוכמה ולא כל הניסיון הם אצל החברות הישראליות. יש יתרון עצום בשילוב חברות זרות בפרויקטים עם החברות הישראליות. בפרויקטים שלנו אנו משלבים חברות זרות והתועלת למהנדסים שלנו וגם לנו כאנשי עסקים לא ניתן לאמוד אותה. הידע והניסיון שאנו מביאים מעבר לים יהיה נחלת בכלל בישראל. לכן זה נכון לשלב חברות זרות במינון מסוים. לא כחברה מובילה, אבל כשהיא מצטרפת לביצוע, ברכה גדולה יכולה לבוא למדינת ישראל".

לגבי נושא המימון אמר קוזניצקי כי הוא אינו מכיר כיום מקור מימוני טוב יותר מהבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully