וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיחו הנחות - מחיר קרקע באזורי עדיפות עלה

נמרוד בוסו

25.6.2012 / 9:00

הממשלה החליטה בינואר על כללי הנחה חדשים על חכירת קרקעות באזורי עדיפות לאומית אך מחלוקות בין משרד האוצר והשיכון מעכבים אותם. בינתיים יישובים נופלים בין הכסאות

הפתעה לא נעימה מצפה לחוכרי קרקעות המינהל באזורי עדיפות לאומית. עד כה זכו החוכרים להנחות של 69% באזור עדיפות א' ול-49% הנחה באזור עדיפות ב' על דמי חכירה מהוונים של הקרקעות. ואולם באחרונה פקע תוקף ההחלטה הממשלתית שהעניקה את ההנחות, מה שגרר עלייה של עשרות אלפי שקלים במחירי הקרקעות.

אמנם כבר בינואר קיבלה הממשלה החלטה על מתן תוקף לכללי הנחה חדשים בדמי החכירה המהוונים של מגרשים באזורי עדיפות, אלא שוויכוח שמתנהל בין משרד האוצר למשרד השיכון על אופן מתן ההנחות מעכב את אישורן על ידי מועצת מקרקעי ישראל - הגוף שקובע את מדיניות המינהל.

לפי החלטת הממשלה בינואר, על מגרשים באזור עדיפות א' ישלמו החוכרים רק 31% דמי חכירה מהוונים, ואילו על מגרשים באזור עדיפות ב' ישלמו רק 51%.

בינתיים, עשרות יישובים נופלים בין הכיסאות. מצד אחד, עלו מחירי המגרשים בהם בעשרות אלפי שקלים, ומצד שני תוקפה של מדיניות ההנחות פג. כעת לא ידוע מתי תיכנס לתוקפה מדיניות הנחות נוספת, אם בכלל.

"אנחנו מצפים שייקבע מועד לישיבת מועצת מקרקעי ישראל, שבה תאושר החלטת הממשלה", אמר ראש מועצת עמק יזרעאל, אייל בצר, שמרבית היישובים שבשטח שיפוטו נחשבים לאזור עדיפות ב' ומיעוטם לאזור עדיפות א'. כרגע, כל המבקש לחכור באזור קרקע משלם 91% מערכה כדמי חכירה מהוונים, כמו במרכז הארץ.

לדברי בצר, הוא קיבל התחייבות מפורשת ממנכ"ל המינהל, בנצי ליברמן, שהחלטת הממשלה תובא לאישור מועצת המינהל עוד לפני שיפקע תוקפן של התקנות הקודמות, אך הדבר לא קרה. "מכירת הקרקעות כרגע בקיפאון", אומר בצר. "מצד אחד, בסוף מאי קפצו המחירים בכל המועצה ב-50 אלף שקל, ומצד שני יודעים שהמחירים אמורים לרדת לפי התקנות החדשות. מדברים גבוהה על להגדיל את היצע הקרקעות ולהוריד מחירים, ועושים בדיוק את הפעולה ההפוכה. החלטתם משהו? אז בצעו".

לדברי גורמים המעורבים בנושא, הסיבה לעיכוב בקבלת ההחלטה במועצת המינהל היא חילוקי דעות חריפים בין משרדי הממשלה. המתנגד המרכזי ליישומה של החלטת הממשלה הוא משרד האוצר, שטוען כי אין להחיל את ההנחות על קרקעות יישובים בעלי קרקע יקרה. לדברי בכירים באוצר, מטרת ההנחות היא לעודד את ההתיישבות באזורים מרוחקים ובעלי ביקוש נמוך, אך ברגע שמדובר ביישובים שבהם נמכרים מגרשי חצי דונם ב-200 אלף שקל ואף יותר, אין כל הצדקה להנחה המפליגה בדמי החכירה המהוונים. כמו כן, באוצר מעוניינים לקבוע דרגת ביניים להנחות.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר: "החלטת הממשלה אמורה להגיע לדיון בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, שבמסגרתה יידונו אזורי העדיפות החדשים". עוד נאמר כי "ישיבת המועצה האחרונה נערכה בינואר, והגורם המכריע את מועדי התכנסות המועצה הוא העומד בראשה - שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "כל עוד לא מאושרת מפת אזורי העדיפות הלאומית החדשה, הרשימה הקיימת ממשיכה לחול, כך שרשימת היישובים המנויים בה נהנים מההטבות של אזורי העדיפות".

ממשרד האוצר נמסר: "החלטת ממשלה קבעה את אזורי העדיפות לעניין מתן סבסוד פיתוח על ידי משרד השיכון, ואינה קובעת את אזורי העדיפות לעניין מתן הנחות בקרקע. לאור הצורך להתאים את אזורי העדיפות להחלטות ממשלה, החליטה מועצת מקרקעי ישראל על הארכת תוקף ההנחות עד שתגובש מדיניות חדשה".

  • עוד באותו נושא:
  • חכירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully