וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 23% בהיקף המשכנתאות בחודש ספטמבר

ואדים סבידרסקי

25.10.2011 / 15:47

אחרי חודש של יציבות בהיקף המשכנתאות נרשמה בחודש שעבר ירידה חדה. סך היקף המשכנתאות החדשות בחודש הראשון של הסתיו הסתכם ב-3.02 מיליארד שקל

צעדי בנק ישראל ומשרד האוצר לצינון שוק הדיור המקומי ממשיכים לשאת פירות: בחודש ספטמבר נרשמה ירידה דרמטית של 23% בהיקף האשראי אותו נטל הציבור למטרת רכישת הדיור. הירידה נרשמה בהמשך ליציבות בחודש אוגוסט וירידה מתונה של 3.6% לעומת יולי, כך עולה מהנתונים הסטטיסטיים אותם פירסם היום בנק ישראל.

סך היקף המשכנתאות החדשות בחודש הראשון של הסתיו הסתכם ב-3.02 מיליארד שקל, על אף הורדת הריבית ב-0.25% עליה הודיע בנק ישראל בסוף חודש אוגוסט - אשר עלולה להוזיל הלוואות, ובכללן הלוואות למטרת רכישת הדיור, במרכיביהן המשתנה.

היקף המשכנתאות, הנושאות ריבית משתנה ומהוות כ-77% מסך האשראי החדש לדיור שניתן, התכווץ באוגוסט בכ-23% - בדומה לשיעור הירידה בהיקף המשכנתאות הנושאות ריבית קבועה שהסתכם ב-23% מסך האשראי לדיור. כמו כן, סך המשכנתאות הצמודות למדד המחירים לצרכן ירדו ב-25% לרמה של 1.83 מיליארד שקל, וחלק האשראי הלא צמוד ירד מ-1.3 מיליארד שקל בחודש אוגוסט ל-1.03 מיליארד בספטמבר (ירידה של 21%).

מסיכום הנתונים ב-12 חודשים האחרונים ניתן לראות כי נטילת הלוואות לדיור הגיעה לשיא בחודש מאי האחרון, כאשר לרוכשי דירות ניתנו משכנתאות בהיקף של 4.81 מיליארד שקל. מאז החלה מגמת ירידה עד לרמות יציבות הנעות סביב 4 מיליארד שקל במהלך כל חודשי קיץ, שהובילו לירידה משמעותית יותר כעת. מתחילת השנה ירד היקף נטילת ההלוואות לדיור החודשי בכ-35%.

דש: התחלת ירידה במחירי שוק הדיור - בעיקר של הדירות החדשות

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ניירות ערך, מסביר: "כמות המשכנתאות שניתנו על ידי הבנקים למשכנתאות ירדה אומנם בשיעור חד של כ-23% בחודש ספטמבר לעומת אוגוסט, אך חלק גדול מהירידה נובע מהעונתיות הגדולה של כמות המשכנתאות בחודשי הקיץ בכלל ובחודש אוגוסט בפרט".

"בהשוואה להיקף המשכנתאות בחודש ספטמבר אשתקד, הירידה הייתה מתונה יותר - של כ-6.5%. ירידה בהיקף המשכנתאות הינה תמונת ראי של שוק הדיור, אשר עובר עכשיו תקופה של ירידה בכמות העסקאות והתחלה של ירידה במחירים - בעיקר של הדירות החדשות", הוסיף. "נתוני המשכנתאות מהווים איתות הרגעה לבנק ישראל אשר פעל רבות השנה כדי לצנן את השוק".

"חשוב לציין שהרכב המשכנתאות השתנה לעומת המצב לפני שנה",הוסיף ז'בז'ינסקי. "אם לפני שנה כ-85% מהמשכנתאות היו בריבית משתנה, כעת ירד היקפן לכ-76%. עלייה בכמות המשכנתאות בריבית משתנה מקטינה את הסיכון ללווים, למרות שלעיתים הם משלמים ריבית יקרה יותר עבורן".

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully