וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הנדל"ן: ירידה של 16% ברבעון השני

רם עוזרי ואריק מירובסקי

28.8.2011 / 11:39

עוד לפני פריצת המחאה החברתית נרשמה ירידה בכמות מכירות הנדל"ן בשוק. במקביל ירדו גם מחירי הדירות אך בשיעור של פחות מ-3%

שוק הנדל"ן לא נזקק למחאת האוהלים, כדי לרשום ירידות. עוד לפני כן, ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה בשיעור של כ-16% הן בהשוואה לתקופה המקבילה והן בהשוואה לרבעון הקודם וזאת, בהמשך לירידה בשיעור של 11% במספר העסקות ברבעון הראשון של השנה (בהשוואה לרבעון הרביעי של 2010) - כך עולה מדו"ח מינהל הכנסות המדינה. מחירי הדירות החדשות, לעומת זאת, רשמו ירידה נומינלית של 2.9%.

את הירידה במספר העסקות הובילו המשקיעים, שרכשו ברבעון הזה 5,100 דירות, ירידה של 34% בהשוואה לרבעון השני של 2010 ושל 24% בהשוואה לרבעון הראשון. רכישת דירות למגורים רשמה ירידה של כ-13% בהשוואה לרבעון הקודם, זאת לאחר ירידה בשיעור של כ-4% ברבעון הראשון; בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בירידה בשיעור של כ-8%.

את התקררות שוק הנדל"ן מובילים המשקיעים, אשר היקף פעילותם בשוק ירדה בשיעור חד של 24% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הפעם האחרונה בה נרשמה רמת נמוכה כזו של פעילות משקיעים בשוק הנדל"ן היתה ברבעון האחרון של 2008, רבעון שעמד בצל קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, בו ירד סך מספר העסקות בשוק בשיעור של 40% בהשוואה לרבעון שלפניו. במקביל, נרשמה האצה בקצב מכירת דירות על ידי משקיעים, הבולטת במיוחד באזור ב"ש ובאזור ת"א.

לקראת סוף הרבעון השני, החלו להגיע מהשטח דיווחים על מבצעי מכירות ראשונים של קבלנים, שדמו באופיים למבצעים מתקופות המיתון. מדו"ח מינהל הכנסות המדינה ניתן להבין מה קרה: ברבעון זה נמכרו 4,800 דירות חדשות, הרמה הנמוכה ביותר מאז רמות השפל שנרשמו ברבעון האחרון של 2008.

למעשה, בהשוואה לרמת המכירות ברבעון השני בכל אחת מהשנים בעשור האחרון, נמצא כי זהו הרבעון הנמוך ביותר מאז שנת המיתון של 2003. כתוצאה מכך, רשמו מחירי הדירות החדשות ירידות נומינלי ממוצע של 2.9% בהשוואה לרבעון הראשון של השנה. הדוח לא בדק את מחירי הדירות יד שנייה.

גם בדירות יד שנייה נרשמה ירידה בכמות העסקות: ברבעון השני של השנה נרכשו כ-17,100 דירות יד שנייה, ירידה בשיעור של כ-17% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה בשיעור של כ-12% בהשוואה לרבעון הקודם. זאת לאחר שכבר ברבעון הראשון של השנה נרשמה ירידה במספר העסקות בשיעור של כ-9% לעומת הרבעון האחרון של 2010.

המקומות שבהם נרשמו הירידות הגדולות ביותר במספר העסקות היו ירושלים והשרון. בירושלים נרשמה ירידה של כ-20% במספר העסקות ברבעון השני לעומת הרבעון הקודם, כמעט כפליים משיעור הירידה הארצי, וזאת כאשר ברבעון הראשון של השנה ירד מספר העסקות באזור זה בשיעור מתון של פחות מ-6%. בשרון נרשמה ירידה בשיעור של כ-15% במספר העסקות, כמעט כפליים משיעור הירידה ברבעון הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully