וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההגבלות בדרך? פישר זימן את הבנקים הגדולים לפגישה

מיכאל רוכוורגר, מוטי בסוק

27.4.2011 / 11:31

נגיד בנק ישראל זימן בצעד חריג את המנכ"לים והיו"רים של הבנקים הגדולים לפגישה דחופה בנושא שוק הדיור. לפי הערכות, כבר בשעות הקרובות יפורסמו הגבלות בנק ישראל בתחום הנדל"ן

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, זימן הבוקר במפתיע את בכירי הבנקים המסחריים בישראל (לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי-טפחות ואגוד) לפגישה דחופה, שתיערך מחר בבוקר במשרדי בנק ישראל בתל אביב כדי להזהיר אותם מהסכנה של התפוצצות בועת נדל"ן בישראל.

בנק ישראל יפרסם, ככל הנראה, כבר בשעות הקרובות, את הצעדים המאקרו-כלכליים החדשים בתחום הדיור, עליהם החליט באחרונה במטרה לצנן את שוק המשכנתאות לדיור.

זימון מנכ"לי הבנקים המסחריים והיו"רים למחר בבוקר נחשב לצעד חריג. הפעם הקודמת שהנגיד ביצע מהלך כזה הייתה ב-2008, בשיאו של המשבר הכלכלי העולמי. אז ביקש הנגיד לשמוע מראשי הבנקים איך הם מתמודדים עם המשבר והציע להם שורה של מהלכים שרצוי לבצע.

הפגישה מחר תוקדש לנושא שוק הדיור. הנגיד יבקש לשמוע מראשי הבנקים איך הם מתמודדים עם מה שנראה כהתפתחות בועה בשוק הדיור בישראל. הנגיד יעמוד על הסיכונים המחריפים, לדעת בנק ישראל, בשוק הדיור. לדעת בנק ישראל השוק ממשיך לרתוח, חרף כל הצעדים שננקטו ע"י בנק ישראל והאוצר על מנת לצנן אותו.

הנגיד ידבר על בעיות העשויות להתפתח בשוק הנדל"ן והדיור בחודשים הקרובים לכיוונים לא רצויים. הנגיד ידבר על כיוונים רצויים לבלימת התפתחויות אלו ועל חשיבות שיתוף הפעולה בין בנק ישראל והבנקים המסחריים.

בדיון ריבית שהתקיים בבנק ישראל לפני כחמישה שבועות הובע חשש להתפתחות תנאים בישראל שמזכירים את מה שאירע בארה"ב, לפני ארבע שנים, בעת התפוצצות בועת הנדל"ן שם. החשש בבנק ישראל הוא כי לאחר העליות הגבוהות במחירי הדירות ולאחר העלאות הריבית של החודשים האחרונים, תחול מפולת במחירי הדירות, לוקחי משכנתאות לא יוכלו לעמוד בתנאי הריבית החדשים על המשכנתאות וגם יתקשו למכור את הדירות שרכשו במחירים יורדים.

הגבלות במשכנתאות

אתמול פורסם ב-TheMarker כי בנק ישראל צפוי להודיע השבוע על הגבלת גובה המשכנתאות בריבית פריים ל-40% משווי הדירה, במקום 60% כיום. לצעד זה צפויה להיות השפעה רוחבית על שוק המשכנתאות בכללותו.

בהחלטת הריבית שפירסם בנק ישראל ערב החג הוקדש מקום נכבד למחירי הדירות ולשוק המשכנתאות, כהכנה למהלך הצפוי השבוע. מחירי הדירות המשיכו לעלות בכל החודשים האחרונים, גם באפריל.

לפי סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - שנתוניו אינם נכללים במדד המחירים לצרכן - מחירי הדירות עלו בינואר ובפברואר בקצב חודשי של 1.7%. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה, וב-12 החודשים האחרונים הוא הסתכם ב-16.1%.

לעומת זאת, מדד מחירי הדיור, המתבסס בעיקר על חוזי שכירות מתחדשים ונכלל במדד המחירים לצרכן, עלה במארס ב-0.6%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד זה ב-6.4%. יתרת האשראי לדיור עלתה ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר ב-12.8%.

בבנק ישראל אומרים כי 48% מההלוואות לדיור שניתנו במארס היו לא צמודות בריבית משתנה. בסך הכול, כ-80% מההלוואות ניתנו במארס בריבית משתנה (צמודות ולא צמודות), בדומה לשיעורן בחודשים קודמים. היקף המשכנתאות שניתנו ב-12 החודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה, כ-50 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully