וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שלישית בעולם בהתייקרות מחירי הנדל"ן

דפנה מאור

27.2.2011 / 13:50

כבוד מפוקפק: לפי דירוג גלובל פרופרטי גייד, הבוחן את עליות המחירים בשוק הנדל"ן למגורים, עולה כי ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בעליות המחירים בתחום. לפנינו, לטביה וסינגפור

שוק הנדל"ן למגורים בעולם, שעבר התאוששות בשני הרבעונים האמצעיים של 2010, נבלם במהלך הרבעון השלישי. בסיכום 2010, רק 15 מדינות מאלה שאתר גלובל פרופרטי גייד עוקב אחריהן רשמו עליות, בעוד ש-21 מדינות עברו לירידות במחירים.

18 מדינות רשמו שיפור בעליית המחירים, ואילו 16 נסוגו מהקצב של 2009. ישראל מככבת ברשימה במקום השלישי, עם עלייה נומינלית של 16.2% במחירי הבתים ב-2010, ועלייה ריאלית של 13.4%. לפניה מככבות לטביה (העיר ריגא) וסינגפור. במקומות האחרונים בדירוג נמצאות אירלנד ויוון, המדינות מוכות המשבר של האיחוד האירופי. דירוג גלובל פרופרטי גייד מבוסס על נתונים שמרכזות ממשלות במדינות.

ארה"ב ומדינות המערב ממשיכות להיות הנחשלות בשוק הנדל"ן העולמי. בארה"ב הנסיגה ב-2010 היתה חמורה באשר ב-2009: במונחים ריאליים (המנכים את האינפלציה) היתה ירידה של 5.3% במחירי הבתים לפי מדד קייס שילר, לעומת 3.8% ב-2009. הנתונים עשויים להסביר את האבטלה המתמשכת והדשדוש בצמיחת הצריכה הפרטית, שכן שוק הדיור המתייקר בשנים שקדמו למשבר פירנס אמריקאים רבים שהוציאו משכנתאות שניות על בתיהם.

באירופה תמונת המצב, שנדמה כי השתפרה ברבעון השלישי, חזרה להיות עגומה. הפריחה בסקנדינביה מאטה, ואילו בשוקי הפריפריה - יוון, ספרד ואירלנד, המדינות השקועות במשבר חובות, עדיין יש נסיגה חמורה במחירי הבתים. אירלנד סבלה מירידה של 11.6% במחירי הבתים במונחים ריאליים, יוון 9.8% וספרד כמעט 6%. ירידת מחירי הבתים מקשה על הבנקים שהעניקו הלוואות לקוני הבתים להתאושש, וממשלות המדינות נאלצות לתמוך בהם כדי שלא יתמוטטו. במדינות מזרח אירופה יש מגמה מעורבת. המדינות הבלטיות לטביה ואסטוניה רשמו התאוששות ניכרת, אם כי האטה בסוף השנה. בולגריה, הונגריה וקרואטיה היו מן הגרועות שבדירוג.

באסיה המשיכו המחירים לעלות, ורוב המדינות חתמו את השנה במגמה חיובית, אם כי מאמצי מדינות כמו סינגפור וסין לרסן את ההתייקרות בתחומן הניבו פרי ובסוף השנה ניכרת התמתנות. סין הודיעה בסוף השבוע כי יעד הצמיחה לשנה הקרובה הורד ל-7%, וכי החשש העיקרי לכלכלה הוא מאינפלציה. בחצי השנה האחרונה הטילו הרשויות מגבלות על אשראי באופן כללי, ואשראי לבנייה ודיור בפרט, כדי לרסן את ההתייקרות המהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully