וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיבוצים זועמים: "אטיאס ייקח לנו קרקעות"

רנית נחום-הלוי

31.1.2011 / 13:30

ראש המטה להסדר הקיבוצים תוקף את שר השיכון אטיאס ואת המינהל בטענה כי הדרישה לשחרר קרקעות לבנייה תביא ל"אובדן הקיבוץ כמו שאנו מכירים"

עתידם של הקיבוצים בשנים הבאות לוט בערפל, ועננה כבדה רובצת מעל המשך פעילותם. זו המסקנה שעלתה היום (ב') מכנס המנהלים של המגזר הציבורי והתעשייה המתקיים בשיתוף התנועה הקיבוצית ופירמת רואי החשבון BDO זיו האפט. הסיבות לכך, לטענת הדוברים בכנס, מגוונות, אבל עיקרו לדברי ראש המטה להסדר הקיבוצים, ישראל עוז, נובע מאיבוד הקרקעות.

"ממשבר עמוק ושפל גדול, התנועה הקיבוצית יצאה לשינוי חיובי ומשמעותי, אבל עדיין עומדת בצומת", אמר עוז, "מה שאמר השר אטיאס, להעברת הקרקעות החקלאיות למדינה, זה על סדר היום, והוא ביחד עם מנהל מינהל מקרקעי ישראל ירון ביבי והיועצים המשפטיים ייקחו לכם את האדמה ויביאו לאובדן הקיבוץ כמו שאנו מכירים. על איזה נכס אתם מוותרים? על האדמה? הנכס החקלאי? הם המרוויחים העיקריים ויתבעו עליה בעלות בסופו של יום, ולא משנה כל התבלינים, והפלפולים שעושים".

עוז התכוון בדבריו להסכמים שהגיעה התנועה הקיבוצית בחודש האחרון עם משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל בסוגיית השכרת הדירות לזוגות צעירים כתנאי להוצאת היתרי בניה והרחבת הקיבוצים.

אטיאס: "החקלאים לא מאפשרים למדינה לשווק קרקעות"

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שנשא דברים לפני עוז, התייחס לפעילות שנקט המשרד בחודשים האחרונים נגד הקיבוצים. בתחילה הזכיר אטיאס את ההגבלות שהטיל מינהל מקרקעי ישראל על התנועה בכל הקשור להרחבת הקיבוצים, כאמור. כמו כן הזכיר השר הסוגיה הבעייתית מולה מתמודד היום המשרד - שחרור הקרקעות החקלאיות מידיהם של החקלאים, בני הקיבוצים והמושבים למיניהם.

"לאף אחד אין מונופול על קרקעות המדינה. מי שקיבל את הקרקע, עיבד אותה, שמר עליה, וסיים את תפקידו, צריך לפנותה", אמר השר אטיאס, "בבעלות המדינה קרקעות מאושרות לבנייה של 18 אלף דירות ברחבי הארץ, מהן כ-12 דירות באזורי ביקוש בין גדרה לחדרה. בחלקן מחזיקים החקלאים ולא מאפשרים למדינה לשווק את הקרקעות".

קיבוץ אלומות

"בישראל קיים מחסור של שנים בקרקעות זמינות לשיווק שאין בהן חסמים, יש זוגות צעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות. ראוי שהאינטרסים של המושבים והקיבוצים יהיו לטובת כלל האזרחים ולא לטובת קבוצה כזו או אחרת, לא יכול להיות שיהיה רק בן אחד מועדף. המשא ומתן עם החקלאים לא יימשך לנצח, לכן ניסחנו בחוק ההסדרים את החוק לסילוק פולשים. אני יודע שהחוק הזה מעורר קונוטציות שליליות אבל לבסוף צריך שהמשא ומתן מול החלקאים יסתיים. כנראה שעד שלא נפעיל את החוק הזה, הקיבוצים לא יבינו שאנחנו רציניים".

למרות הדברים הקשים ציין השר אטיאס כי למשרד הבינוי והשיכון ישנה כוונה לשמור על עצמאות הקיבוצים וייחודם. בהקשר זה ציין השר כי המשרד הגיע להסכם עם מספר קיבוצים לשיווק של כ-3,000 דירות בין גדרה לחדרה, שחלקן ישווקו בחודשים הקרובים.

"אני שמח שלפחות 3,000 דירות מתוך ה-12,000 יש הסכמה לחתום על הסכמים וחלק מדירות אלו ישווקו ברבע ראשון של 2011. יש לנו מטרה להקל על הרחבות הקיבוצים לבנים ממשיכים, ובכוונתנו לשחרר היתרי בניה בהליכים מזורזים", ציין אטיאס, "גם לגבי פעילות התעשיה והמפעלים אנחנו מתכוונים להגיע להסדר ולהיות יותר גמישים. כיום לא ניתן להמשיך במצב הקיים, שלוקחים שטחים ומקימים שם מפעלים".

"להחזיר את הניהול לקיבוצים"

בכנס שבא לסקור את פעילות הקיבוצים ל-100 השנים הבאות, נשמעו דברי ביקורת רבים על פעילות והתנהלות הקיבוצים. "בשנה האחרונה באזורים רבים בארץ נחרדתי משיעור האדמות שלא מעובדות על ידי הקיבוצים, אלא על ידי ראיסים וחברות שיווק גדולות וקטנות", אמר עוז, "לא מזמן הגעתי למקום בצפון הארץ. 15 שנה חלקאי לא דרך עליה, ומשפחה ערבית בדואית עבריינית מעבדת את האדמות. אנשים חותמים הסכמים מטורפים, מטומטמים, לא כלכליים, חושבים רק על הג'ובות שיקבלו, ולא על היום שאחרי".

"הניהול החיצוני שאפיין את התנועה הקיבוצית התאים לתקופה מסוימת, לתקופת המשבר", המשיך עוז, "בניהול כזה האינטרס היחיד הוא תזרים בלבד, המחפש שקט תעשייתי ולא חושב על צמיחה. הניהול הזה השתלט על התנועה הקיבוצית - בצד העסקי, הכלכלי והתעשייתי, והוא חייב להיפסק. יש להחזיר את הניהול לקיבוצים, אחרת לא תהיה צמיחה".

עו"ד אביתר קנולר שותף במשרד י. זלצמן, גילת, קנולר, גראוס, סלומון ושות' ציין כי "הקיבוץ מאבד עצמאותו כך שבתוך שנים מספר לא ניתן יהיה להחזירו". אחת הסיבות לכך, ציין עו"ד קנולר, נובעת מהתערבות המערכת המשפטית במערכת החברתית הקיבוצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully