וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בועת נדל"ן - על מה הם מדברים?"

שלומית צור

31.7.2010 / 9:30

חיים קאופמן, בעל משרד התיווך קאופמן נכסים בתל אביב: "המתווכים מרגישים האטה בשוק". על פישר ועליית הריבית: "חשבתי שאני נמצא במדינה אחרת"

השבוע העלה נגיד בנק ישראל סטנלי פישר את הריבית במשק בעוד רבע אחוז, על בסיס נתונים לפיהם שוק הנדל"ן ממשיך להמריא. יום למחרת פירסם מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר נתונים לפיהם השוק דווקא ברגיעה. אותה מגמה נמשכה אתמול כאשר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה נתונים המצביעים על ירידה של עשרות אחוזים בביקושים ובמכירת דירות חדשות.

"כששמעתי את נימוקי בנק ישראל להעלאת הריבית, חשבתי שאני נמצא במדינה אחרת ולא בישראל", אומר חיים קאופמן, בעל משרד התיווך קאופמן נכסים בתל אביב. "האנליסטים בבנק מדברים על הסתערות של קונים על דירות ועל בועת נדל"ן, ואני פשוט נדהם. על מה הם מדברים?"

"משרדי התיווך הם הראשונים שמרגישים את תחילת המגמות בשוק, עוד לפני שהן קורות. מאז חודש אפריל ירדו הביקושים לדירות אצלנו ב-50%. המגמה היא לא רגעית או זמנית, אלא בהחלט מדובר בסממן מתמשך, שלצערי ימשיך להמחיש לנו שמדובר בהאטה בשוק.

"ההתעניינות של משקיעים ירדה בצורה דרסטית, ועוד לפניהם נעלמו תושבי החוץ ובעיקר צרפתים ואנגלים. היחידים שנשארו בשוק הם משפרי דיור, בעיקר משפחות, שחייבים לעבור לדירות גדולות יותר.

"ראיתי את הפרסומים הסותרים לפיהם בנק ישראל סבור מצד אחד שיש בועת נדל"ן ומשרד האוצר מצד שני מציג סטטיסטיקות שונות. הסתירה הזאת נובעת ככל הנראה מפוליטיקה פנימית ואינטריגות בין הגורמים השונים".

כיצד ייתכן שבנק ישראל מדווח על נתונים שאינם נכונים?

"מי שעורך את הניתוחים של בנק ישראל הם אנשי טבלאות וסטטיסטיקה. כבודם במקומם מונח, אבל המציאות בשטח היא שקובעת; אנחנו המתווכים חיים את השוק - ואנחנו רואים דברים אחרים לגמרי. אותם אנליסטים הם אולי אנשים משכילים מאוד, ואני מכבד אותם על כך, אך אין קשר בין הניתוחים שלהם למציאות בשטח".

האם הירידה במספר העסקות מתבטאת גם בירידת מחירים?

"התשובה היא כן ולא. אלה שלא חייבים למכור עדיין זורקים מחירים גבוהים ומנסים את מזלם. אלה שמוכרחים למכור והתחייבו לרכישה של דירה אחרת יורדים יותר ויותר במחיר. המחירים אמנם לא ירדו באופן גורף, אבל הגמישות במשא ומתן הרבה יותר גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully