וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירידה של 30% במכירת דירות חדשות"

טל לוי

27.1.2010 / 12:15

מסקירה שפרסם משרד האוצר, עולה כי הירידה החדה במכירת הדירות חלה בין אוגוסט לאוקטובר. הסבר אפשרי לירידה: הקבלנים העלו מחירים

בחודש דצמבר נרשם קיפאון ברמת הפעילות בשוק הנדל"ן המקומי, לאחר התאוששות זמנית במכירות בחודש הקודם. בולטת במיוחד הירידה המחודשת במכירת דירות חדשות בשיעור של כ-9% (לאחר גידול בשיעור של כ-7% בנובמבר וירידה חדה בשיעור של כ-30% בין אוגוסט לאוקטובר). כך עולה מנתונים משלימים לסקירת ענף הנדל"ן לשנת 2009 שמפרסם היום מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר.

רמת המכירות בדצמבר של דירות חדשות נמוכה בכ-20% בהשוואה לדצמבר 2007 ונמוכה בשיעור של כ-5% מהממוצע הרב שנתי לחודש זה בשנים 2007-2002. עם זאת, לצד הירידה במכירת דירות חדשות נרשם גידול בשיעור של כ-6% ברכישת דירות יד שנייה. ברכישת דירות להשקעה נרשמה יציבות, כאשר חלה ירידה ברכישת דירות להשקעה בבאר-שבע לצד גידול ברכישת דירות להשקעה באזור השרון וירושלים.

הסבר אפשרי לירידה ברכישת דירות חדשות בחודש דצמבר הינו העלאת מחירי הדירות החדשות בחודש זה על ידי הקבלנים (המחיר החציוני עלה בשיעור של כ-3%. המחיר הממוצע אמנם ירד ב-0.8% אולם הדבר נובע משינוי בתמהיל העסקות, כלומר ירידה במשקל דירות היוקרה). זאת, לאחר ירידה חדה יחסית במחירים בשיעור של קרוב ל-6% בחודש נובמבר (בו נרשם גידול במכירות) ועלייה מצטברת במחיר הדירות החדשות בשיעור נומינלי של כ-20% מתחילת השנה.

כך, אם עד חודש אוגוסט הגידול החד ברכישות נמשך חרף עלייה מתמדת של מחירי הדירות, וביטא בכך את הגידול בביקוש לדירות, הרי הירידה במכירות המסתמנת מספטמבר במקביל להמשך עליית המחירים (למעט נובמבר) יש בה כדי לבטא את בלימת הגידול בביקוש (ואולי אף ירידה) בין היתר על רקע העלאת הריבית וצפייה של הרוכשים הפוטנציאלים כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם. ביטוי נוסף לצפייה זו ניתן למצוא בגידול בקצב המימושים של משקיעים: קצב מכירת דירות ע"י משקיעים בדצמבר היה גבוה בכ-51% בהשוואה לנובמבר וגבוה בכ-90% בהשוואה לרבעון הראשון והשני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully