וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא במכירת דירות חדשות באוקטובר: המספר הגבוה זה 15 חודשים

עמירם ברקת

13.12.2018 / 13:00

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי באוקטובר נמכרו בישראל 2037 דירות חדשות, המספר הגבוה ביותר מאז יולי 2017. ייתכן שמדובר בקבלנים ש"ישבו על הגדר" ומוכנים כעת למכור, גם אם הדבר כרוך בהתפשרות על המחיר

משה כחלון. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

שיא במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוקטובר. מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בחודש הקודם נמכרו בישראל 2037 דירות חדשות, המספר הגבוה ביותר מאז יולי 2017. גם בניכוי עונתיות מספר הדירות שנמכרו באוקטובר הוא הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2017. הנתון הגבוה במכירת דירות חדשות עולה בקנה אחד עם מגמת גידול במכירת דירות שהלמ"ס מזהה: על-פי נתוני המגמה מספר הדירות גדל מאז חודש מארס השנה בקצב חודשי ממוצע של 1.9% לאחר שירד קודם לכן לשפל של שנים. הגידול במכירת דירות יכול להיות מוסבר בכך שבשוק שוררת תחושה כי עליות המחירים הגיעו לסיומן וקבלנים ש"ישבו על הגדר" בהמתנה לכיוון שבו ילך השוק מוכנים כעת למכור, גם אם הדבר כרוך בהתפשרות על המחיר. חשוב לציין כי הנתונים מתייחסים לתקופה שלפני החלטת העלאת הריבית של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל - החלטה שצפויה לחזק את המגמה, במיוחד משום שהיא מרמזת על העלאות ריבית נוספות בחודשים הקרובים.

על-פי הודעת הלמ"ס בשלושת החודשים אוגוסט-אוקטובר הכמות המבוקשת של דירות חדשות (דירות חדשות שנמכרו ודירות שלא למכירה שהחלה בנייתן) עמדה על כ-10,360 דירות, עלייה של 4.7% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2018). לאחר ניכוי העונתיות (נתונים מנוכי עונתיות מתקבלים לאחר ניכוי השפעת העונתיות והשפעת חגים וימי פעילות, מהנתונים המקוריים), מסתמנת בתקופה זו עלייה של 7.9% בכמות המבוקשת של דירות חדשות.

הכמות המבוקשת של דירות חדשות מורכבת מכ-51% דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב והיתרה, כ-49%, מדירות שלא למכירה שהחלה בנייתן. דירות שלא למכירה הן דירות לשימוש עצמי של היזם, קבוצות רכישה, דירות להשכרה ועוד. בשלושת החודשים אוגוסט-אוקטובר 2018 נמכרו כ-5,310 דירות חדשות, ירידה של 7.3% בהשוואה למספר הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2018), אך לאחר ניכוי העונתיות מסתמנת בתקופה זו עלייה של 3.8% לעומת התקופה הקודמת.

בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים עולה כי בשלושת החודשים אוגוסט-אוקטובר 2018 כ-28.5% מסך כל הכמות המבוקשת של דירות חדשות היו במחוז המרכז כ-26.1% היו במחוז תל-אביב, כ-12.9% היו במחוז הצפון , כ-10.7% היו במחוז הדרום, כ-10.4% היו במחוז חיפה וכ-7.1% במחוז ירושלים. הדירות שנמכרו מהוות כ-70.5% מהכמות המבוקשת של דירות חדשות במחוז מרכז, כ-60% ו-57% במחוזות חיפה וירושלים בהתאמה, וכ-47.5% במחוז הדרום. במחוז תל אביב הדירות שנמכרו מהוות 41.2% מהכמות המבוקשת ובמחוז הצפון מהוות הדירות שנמכרו 28% בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully