וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מטה הדיור לקבלנים: עשו מה שאפשר כדי לשמור על חיי הפועלים

18.10.2018 / 12:14

בכנס הנדל"ן של ארגון קבלני ת"א-בת ים אמר זאב בילסקי כי על הממשלה והקבלנים לעבוד ביחד כדי לפתור את משבר הדיור. על הבטיחות באתרי הבנייה: "האחריות - על כולנו"

יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי. איל יצהר, מערכת וואלה! NEWS
יו"ר מטה הדיור, זאב בילסקי/מערכת וואלה! NEWS, איל יצהר

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, זאב בילסקי, התייחס בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון קבלני ת"א-בת ים שנערך היום (חמישי) באילת לטענות הקבלנים נגד הממשלה והבטיח כי משרדו עומד לרשותם: "תכתבו את מספר הטלפון הנייד שלי", אמר על גבי בימת הכנס והוסיף: "אני רוצה שתדעו שאנחנו שותפים. בשותפות הזאת אנחנו כאן כדי לעזור ולקדם. אני מכיר את השר כחלון הרבה שנים, כשהוא פנה אלי מספר חודשים אחרי שהודעתי שלא אמשיך להתמודד לרשות רעננה. מה ששבה אותי זה שפעם ראשונה, ואני איש ציבור מעל 30 שנים, בא שר אוצר ולקח את נושא הדיור כנושא חשוב שמאוד קשה להצליח בו. אין שבוע שהוא לא עוסק בנושא הדיור".

בילסקי הסכים כי שוק הדיור בישראל נמצא בשעת חירום. לגבי תוכנית מחיר למשתכן סיפר: "במשך שנים ניסו להגיע לתוכנית ולא הגיעו להסכמה. שר האוצר באומץ אמר שכל מי שאין לו דירה נכנס לתוכנית. עד היום הוגרלו 60 אלף איש, חלקם כבר גרים בדירות שלהם, עוד 17 אלף דירות נמצאות בבנייה. מיטב החברות עובדות בתוכנית ובונות לצעירים דירות באותו סטנדרט שאותה חברה בונה מעבר לרחוב. למדנו את הבעיות , תיקנו, שיפרנו את הסטנדרט".

יו"ר מטה הדיור התייחס לנושא התאונות באתרי הבנייה. "בתחילת השבוע נהרגו 4 פועלים עם משפחות וילדים. אנשים שהלכו לעבוד כדי להביא את הפרנסה הביתה, חלקם באו מחוץ לישראל. כולם עסוקים בהטלת אחריות - אבל האחריות על כולנו", אמר. הוא פנה לקבלנים: "אתם הכי קרובים לפועלים האלו - תעשו מה שאפשר לשמור על חייהם".

את הדברים אמר בילסקי על רקע ההחרפה במצב הבטיחות באתרי הבנייה והעובדה כי ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, ארז מימון, הודיע על סיום תפקידו, לאחר 5 חודשים בלבד בתפקיד. נזכיר כי מתחילת השנה נהרגו באתרי בנייה 36 פועלים ו-2 עוברי אורח - יותר ממספר ההרוגים ב-2017 כולה. על רקע ריבוי התאונות בענף הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה והודיעה כי תשבית המשק בתחילת החודש הבא, אם לא ימולאו דרישותיה להגברת הבטיחות.

דלית זילבר. ניב קנטור,
מנהלת מנהל התכנון, דלית זילבר/ניב קנטור

מנהל התכנון: נגדיל את הצפיפות לאורך צירי הרכבת הקלה

"לא יבנו עוד מחלפים וכבישים אלא רק תחבורה ציבורית. עשינו את זה בירושלים וזה עובד"

השמאי הראשי של בנק הפועלים, יגאל סומך, הציג בכנס סקירת נדל"ן המבוססת על נתוני המדינה לגבי התחלות בנייה, שטח הבנייה וכן מכרזי מנהל שונים. סומך ניתח את שוק המשרדים וספציפית את הבנייה בתוואי הרכבת הקלה. לדבריו, "הבנייה בתוואי עומדת על כמיליון מ"ר, כאשר הביקוש השנתי לשטחי משרדים באזור עומד על 150-200 אלף, כלומר מדובר בבנייה שאמורה לענות על ביקוש של 5 שנים ומקבילה לבנייה של 300-400 אלף יחידות דיור לבנייה. אני לא יודע מה יהיה עם כל המיליון מ"ר, אבל הפעימה הראשונה של 300 אלף מ"ר כבר שוחררה לשוק, אוכלסה והושכרה כמעט במלואה", אמר.

מנהלת מנהל התכנון, דלית זילבר, התייחסה גם היא לתוכניות הבנייה בתוואי הרכבת הקלה וציינה כי ועדות התכנון מתכננות לאפשר צפיפות של יותר מפי 3 לאורך צירי הרכבת - מ-300% בנייה כיום לעד 1,000% בנייה עם סיום הקמתה. "האזור של תל אביב והמרכז יעבור מהפכה", אמרה, "לא יבנו עוד מחלפים וכבישים אלא רק תחבורה ציבורית. עשינו את זה בירושלים וזה עובד". היא התייחסה לתוכנית האסטרטגית לשנת 2040 וציינה כי המדינה תהיה אחראית על תוספת של 1.5 מיליון דירות ומספר התושבים יגיע ל-13.5 מיליון תושבים.

גלנט: "דגש על ההתחדשות עירונית"

"קרקע משלימה באותו היישוב לא נותנת מענה לבעיה. אנחנו ניתן ליזם קרקע משלימה ביישובים אחרים כמו רעננה או הרצליה, מקומות שבהם ערך הקרקע גבוה בהרבה"

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט הסביר בכנס את היוזמה האחרונה שלו למתן קרקע משלימה ביישובים מבוקשים כדרך להוביל התחדשות עירונית בפריפריה. "אנחנו עומדים להניח על שולחן הממשלה תוכנית להתחדשות עירונית במקומות המועדים לפורענות מבחינת רעידות אדמה ותקיפות אויב, בראש ובראשונה באזור השבר הסורי אפריקני הכולל יישובים כמו טבריה, בית שאן, מטולה, אילת וגם ראש פינה", אמר גלנט. לדבריו, "מדובר על אלפי יחידות דיור במקומות האלה והסיכוי להצליח בכך כשערכי הקרקע כל כך נמוכים שואף לאפס.

"קרקע משלימה באותו היישוב לא נותנת מענה לבעיה. אנחנו ניתן ליזם קרקע משלימה ביישובים אחרים כמו רעננה או הרצליה, מקומות שבהם ערך הקרקע גבוה בהרבה. זה יפתור בעיה אקוטית שכן כל מאה שנה מתרחשת רעידת אדמה משמעותית וצריך להיערך. אין סיבה שאנשים יחיו בתנאים קשים במקומות מרוחקים שהמדינה בנתה לפני 60 שנה, ותוכנית כזאת תיתן תנופה ליישובים האלה".

עוד הדגיש השר כי הנושא המרכזי שיש להתרכז בו בשנים הקרובות הוא ההתחדשות העירונית. "צריך יהיה לתת מענה ל-15 מיליון איש בשנת המאה למדינה. יש כיום שתי חלופות ואת שתיהן צריך להפעיל - האחת להימתח צפונה דרומה ומזרחה מגוש דן. לייצר מרכזים אורבניים משמעותיים. והדבר השני זה שאת כל האזורים המוזנחים במרכז הארץ צריך להפוך לאזורים פורחים. הקו האדום של הרכבת הקלה שייפתח תוך שנתיים מאפשר התחדשות עירונית לפחות ל-150 אלף יחידות דיור בטווח הליכה של 200-300 מטר לתחנת רכבת. זה פוטנציאל עצום. מי שישקיע היום במקומות שהם המוזנחים והצפופים ביותר במרכזי הערים, אם יש לו אורך נשימה ירוויח הרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully