וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 משכורות לקניית דירה: מדינת ת"א "מחסלת" את מדינת ישראל?

27.6.2018 / 12:18

בכנס נדל"ן בנושא התיישבות אמר מנכ"ל עמותת אור כי דירה בת"א עולה כ-3 מיליון שקל בממוצע, לעומת מיליון שקל בנגב ובגליל - והאוכלוסייה בפריפריה מוחלשת. יו"ר קק"ל: "הגיע הזמן להפסיק את ההשוואות - זה רק מעצים את הפערים"

בניינים בתל אביב. מרץ 2017. ראובן קסטרו
תל אביב/ראובן קסטרו

האם מדינת תל אביב מחסלת את מדינת ישראל? על השאלה הזו ניסו להשיב היום (רביעי) גורמים בשוק הנדל"ן וראשי רשויות מקומיות. בפאנל בנושא שנערך במסגרת הוועידה הארצית להתיישבות ולבנייה פרטית של מרכז הבנייה הישראלי, הזכיר מנכ"ל עמותת אור, רוני פלמר, כי בעוד דירה בתל אביב עולה כ-3 מיליון שקל בממוצע ומצריכה 300 משכורות, בנגב ובגליל המחיר הממוצע יורד למיליון שקל.

"80% מהאוכלוסייה במדינה שמסביב לתל אביב היא אוכלוסייה מחולשת", אמר, "במיוחד כאשר השכר חודשי הממוצע בתל אביב עומד על כ-10,000 שקל לעומת 7,000 שקל בממוצע בפריפריה. חייבים לתת אלטרנטיבה למדינה שהפכה להיות סופר תל אביבית והיא יכולה לכלול 3 מרכזים ולא רק מרכז אחד".

דני עטר, יו"ר קק"ל, התייחס לדברים וטען כי "הגיע הזמן להפסיק את השיטה של השוואת תל אביב לשאר המדינה - ולבחון מה טוב לנגב ולגליל. ההשוואות האלה רק מעצימות את הפערים". הוא הוסיף כי "ברור שאחת הבעיות הן בעיות מנהיגותיות, שלא קובעות מהם היעדים שלנו. בפריפריה יש יישובים שלא הוספו להם תושבים מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. בלי תכנון מסודר היישובים האלה לא יתפתחו, ואם הם לא יתפתחו - הם לא יהיו מסוגלים לספק לתושבים שלהם את השירותים הבסיסיים".

דני עטר, יו"ר קרן קיימת לישראל. תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
"הגיע הזמן להפסיק את השיטה של השוואת תל אביב לשאר המדינה - ולבחון מה טוב לנגב ולגליל". יו"ר קק"ל, דני עטר/מגד גוזני

"תל אביב היא עיר-מדינה וזה קורה בעולם"

"היום תושב רמת הגולן שרוצה לראות הצגה טובה צריך לקחת יומיים חופש, לנסוע לתל אביב, לקחת מלון ולשלם המון כסף"

עטר הוסיף כי "צריך לעודד צעירים לגור בגליל ובנגב, ולשם כך צריך לספק להם מקומות תעסוקה. אם לא יהיה תכנון והובלה של המדינה בתהליך זה - המצב לא ישתפר. היום תושב רמת הגולן שרוצה לראות הצגה טובה צריך לקחת יומיים חופש, לנסוע לתל אביב, לקחת מלון ולשלם המון כסף בשביל זה. צריך לשאוף להקמת עיר גדולה נוספת בנגב".

רון שני, ראש מועצת משגב שבצפון הארץ, הסביר כי "תל אביב היא עיר-מדינה וזה קורה בעולם. האם מדינת ישראל יכולה לייצר עוד מטרופולין כזה? זאת שאלה לא פשוטה. מטרופולין לא מייצרים, הוא נוצר". שני התייחס לסוגיית מקומות התעסוקה בפריפריה: "תמיד שאלתי את עצמי למה אנחנו לא מצליחים לייצר הייטק בצפון, הרי ההייטק התחיל בצפון ונדד למרכז. העניין הוא שבכל העולם ההייטק הולך לאיפה שהבנקאות נמצאת".

הוא הוסיף כי הדרך לגרום לאוכלוסייה בצפון לא לעבור לתל אביב, או למשוך אוכלוסייה לפריפריה נעוצה בחינוך. "הטבות מס לעובדים לא יעזרו, ההטבות לא העבירו תושבים מהמרכז החוצה, מקסימום עשו שינוי דיפרנציאלי באותו המקום. צריך חינוך ברמה הכי גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully