וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוני הארץ: חברות הנדל"ן שנוסדו לפני קום המדינה ועדיין איתנו

19.4.2018 / 0:00

ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל פועלות במשק הישראלי כ-800 חברות שהוקמו לפני קום המדינה - כ-7% מהן מהוות חברות הנדל"ן והבנייה. במסגרת פרויקט מיוחד של וואלה! נדל"ן וחברת המידע העסקי CofaceBdi חזרנו לעבר והתחקנו אחר חברות הנדל"ן שהוקמו בתחילת המאה

פרויקט בנייה בעיר תל אביב. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל פועלות במשק הישראלי כ-800 חברות שהוקמו לפני קום המדינה, בחלקן הבעלות התחלפה במשך השנים. על פי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi, החברות שהוקמו לפני קום המדינה מעסיקות כיום מעל לחצי מיליון עובדים במשק הישראלי. 95% מהן הן חברות המאוגדות כחברות בע"מ והשאר עוסקים מורשים.

מהנתונים עולה עוד כי כרבע מהחברות הוותיקות שהוקמו לפני קום המדינה, הפעילות כיום במשק הישראלי, הן חברות מתחום המסחר. חברות פיננסים ובנקים מהוות 12% מסך החברות ואילו חברות מתחומי התעשייה הכבדה והשירותים מהוות 10%, כל אחת, מסך החברות הפעילות כיום. חברות מתחום הבנייה מהוות 2% וחברות מתחום הנדל"ן מהוות 5%.

"ענף קבלנות הבנייה נחשב אחד הענפים המסוכנים במשק", אומרת בשיחה עם וואלה! נדל"ן תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi. לדבריה, "חברות הבנייה והתשתית פועלות בסביבה עם הרבה מאוד אי-ודאות וסיכונים, ובשנים האחרונות היינו עדים לקריסה של עשרות חברות, חלקן חברות ותיקות. לכן חברות מהענף ששרדו 70 שנה ויותר בהחלט ראויות לציון - בעיקר כאשר מדובר בחברות פרטיות או בחברות משפחתיות ששרדו את חילופי הדורות".

חברות  נדל"ן שפעלו לפני קום המדינה. מערכת וואלה!
חברות הנדל"ן שהוקמו לפני קום המדינה/מערכת וואלה!

בדיקה שערכה CofaceBdi סקרה 7 חברות נדל"ן ותיקות שפועלות יותר מ-70 שנה בארץ, חלקן, כאמור, החליפו בעלים. "חברת רסקו, למשל, הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי הסוכנות היהודית - אך בשנות ה-80 עברה לבעלות פרטית", אומרת ינאי, "שיכון ובינוי הייתה בבעלות ההסתדרות ונמכרה בשנות ה-90 לידיים פרטיות (משפחת אריסון); ואפריקה ישראל אמנם הוקמה על ידי משקיעים יהודיים מדרום אפריקה ולא על ידי גוף ציבורי, אולם גם היא עברה מספר ידיים והצליחה לשרוד את המעברים".

לדבריה, "בשל חשיבות המותג בענף הבנייה והרצון של רוכשי הדירות לקנות דירה מחברה ידועה ומוכרת, אנו עדים לכך שלמרות חילופי הבעלויות, המותגים החזקים שרדו במשך שנים. גם חברה כמו אפריקה ישראל, המתמודדת כיום עם מצב פיננסי לא פשוט ומאבקי שליטה, עדיין נהנית ממותג חזק בתחום המגורים ומנאמנות רוכשים".

חברת הכשרת היישוב

הדמיה מתחם הכשרת היישוב בבני ברק. הכשרת היישוב,
מתחם של הכשרת היישוב בבני ברק/הכשרת היישוב

שנת הקמה: 1909

עיסוק: קבוצת הכשרת היישוב פועלת במספר תחומים, בהם השכרת נכסים מניבים בישראל ובחו"ל - קניונים ופארקים לוגיסטיים; ייזום פרויקטים במקרקעין בישראל ובחו"ל - דירות למגורים, משרדים, התחדשות עירונית ובתי חולים סיעודיים; וכן ניהול ותפעול של בתי מלון בישראל תחת המותג "רימונים".

מייסדים ובעלים כיום: הכשרת היישוב נוסדה על ידי יהושע חנקין. ב-1987 רכשה משפחת נמרודי את השליטה בחברה שהפכה לציבורית.

מילה מקבלן: "הכשרת הישוב, שהוקמה לפני לא פחות מ-109 שנים, מברכת את המדינה הצעירה במלאת 70 שנות עצמאות", אומר עופר נמרודי, בעל השליטה, "החברה הוקמה כדי לבנות וליישב את ארץ ישראל - והיום היא כאן כדי לחדש אותה".

seperator

חברת שיכון ובינוי (סולל בונה, שיכון עובדים)

שיכון ובינוי כביש 6. אלבטרוס,
כביש 6 שהקימה חברת שיכון ובינוי/אלבטרוס

שנת הקמה: 1924

עיסוק: חברת שיכון ובינוי בע"מ היא קבוצה עסקית בינלאומית, שבסיסה בישראל, הכוללת חברות תשתיות, נדל"ן, זכיינות, אנרגיה מתחדשת ומים. החברות הבנות שלה פועלות בכ-20 מדינות ברחבי העולם.

מייסדים ובעלים כיום: חברות הקבוצה הוותיקות, סולל בונה ושיכון ובינוי נדל"ן (בעבר שיכון עובדים), פועלות משנות ה-20 של המאה ה-20. סולל בונה פועלת תחת שם זה משנת 1924 ויסודותיה של "שיכון עובדים" הונחו עם הקמת השיכון ההסתדרותי הראשון בארץ.

חברת שיכון ובינוי אחזקות הוקמה ב-1989 על ידי ההסתדרות, כאיחוד של החברות ההסתדרותיות שיכון עובדים וסולל בונה במסגרת שינויים מבניים בהסתדרות, שנבעו מהמשבר הכלכלי שאליו נקלעה. בשנת 1996 נמכר חלקה של ההסתדרות בחברה לעובדי החברה ולחברת אריסון אחזקות (בבעלות תד אריסון, כיום בבעלות בתו שרי אריסון), במסגרת הפרטה רחבת היקף של נכסי ההסתדרות. חברת אריסון אחזקות נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

מילה מקבלן: לדברי תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, "אנו גאים להיות חתומים על מאות פרויקטים שהחברה הקימה במרוצת השנים. אני סבור ובטוח כי המשך בניית הארץ במגוון תחומים היא ציונות אמיתית - וכך נמשיך, נעשה ונבנה".

seperator

חברת גב ים

פרויקט TOHA תוהא תל אביב ת"א נכסים ובנין IDB אמות אלוני חץ נדלן נדל"ן. אדריכלים אבנר ישר ורון ארד,
פרויקט ToHa בתל אביב של חברת גב ים ואמות השקעות/אדריכלים אבנר ישר ורון ארד

שנת הקמה: 1928

עיסוק: חברת גב-ים, מקבוצת נכסים ובניין IDB היא מהגדולות והוותיקות בחברות הנדל"ן בישראל ומחזיקה במצבת נכסים מניבים בשטח כולל של כ-890 אלף מ"ר בתפוסה של כ-99%, הפרוסה ב-15 ערים וכוללת פארקי הייטק ומשרדים מובילים - כדוגמת פארק מת"ם בחיפה, 3 מרכזי הייטק בהרצליה, פארק גב ים-נגב בבאר שבע ועוד רבים. בפארקים אלה קבעו את משכנן חברות בינלאומיות כמו אפל, מיקרוסופט, גוגל, יאהו, פיליפס, אינטל, אלביט, IBM ועוד. לחברה עתודות קרקע זמינות בהיקף של 470 אלף מ"ר.

מייסדים ובעלים כיום: החברה נוסדה על ידי קבוצה של אמריקאים חובבי ציון, שביקשו לגאול את קרקעות ארץ ישראל. למעשה מדובר בחברה הכלכלית לא"י (PEC), שייסדה את גב ים כחברה ציבורית לפיתוח תשתיות לתעשייה. ב-1978 הפכה לחברה ציבורית וכיום היא מנוהלת על ידי אבי יעקובוביץ ונמצאת בשליטת קבוצת נכסים ובניין IDB.

seperator

רסקו חברה להתיישבות חקלאית ועירונית בע"מ

כתר דוד רסקו. רסקו,
פרויקט כתר דוד בירושלים של חברת רסקו/רסקו

שנת הקמה: 1934

עיסוק: קבלנות, ייזום ופיתוח מקרקעין.

מייסדים ובעלים כיום: החברה נוסדה על ידי הסוכנות היהודית על פי החלטת הקונגרס הציוני. היו"ר הראשון של החברה היה חיים וייצמן ועל ראשיה בשנותיה הראשונות נמנו מנחם אוסישקין, ארתור רופין ושמריהו לוין. כיום נמצאת החברה בבעלות ישרס חברה להשקעות - חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב.

מילה מקבלן: "מפעליה של רסקו שזורים בתולדות שיבת ציון לארצו", אומר שלמה איזנברג, יו"ר רסקו, "מזה כ-85 שנה הקימה רסקו ישובים, אזורי תעשייה ושכונות עירוניות הפרושות על מפת מדינת ישראל".

seperator

קבוצת אפריקה ישראל

הדמיית מגדלי סביון סיטי נתניה של אפריקה ישראל מגורים. בונסאי,
פרויקט מגדלי סביון סיטי בנתניה של אפריקה ישראל מגורים מקבוצת אפריקה ישראל/בונסאי

שנת הקמה: 1936

עיסוק: פעילות הליבה של קבוצת אפריקה ישראל מתמקדת בתחומי הנדל"ן, הבנייה, התשתיות והתעשייה.

מייסדים ובעלים כיום: קבוצת אפריקה ישראל הוקמה בשנת 1934 על ידי יהודים מדרום אפריקה, במטרה לסייע בפיתוח הישוב היהודי בארץ ישראל. בשנת 1973 הפכה לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה לניירות בתל אביב. ב-1996 רכש איש העסקים לב לבייב את גרעין השליטה בקבוצה, הפעילה ברחבי העולם בתחומי הנדל"ן, הבנייה והתשתיות, התעשייה והמלונאות. כיום מצויה הקבוצה בהסדר חוב והרכב הבעלות החדש יקבע בקרוב.

החברה-הבת אפריקה ישראל מגורים הוקמה ב-1960 והפכה לחברה ציבורית ביוני 2006. פעילותה מתמקדת בייזום והקמה של פרויקטים למגורים על כל שלביהם. חברת בת נוספת היא אפריקה ישראל נכסים, הנסחרת בבורסה מאז 2004, מחזיקה ומנהלת נכסים מניבים בישראל בהיקף של מאות אלפי מ"ר.

חברת הבת AFI Europe מרכזת את פעילות הקבוצה באירופה החל משנת 1998. בבעלותה נכסים קיימים ופרויקטים בפיתוח בתחומי המגורים, משרדים וקניונים ברומניה, צ'כיה, פולין, גרמניה, סרביה, בולגריה, הונגריה ולטביה. חברה נוספת היא דניה סיבוס, המשמשת זרוע הבנייה והתשתיות של הקבוצה ומתמחה בהקמת מבני מגורים, כבישים מהירים וגשרים, תשתית רכבות ועוד.

כמו כן, אפריקה ישראל תעשיות, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב מאז שנת 1981, פועלת בתחום הפלדה באמצעות פקר ברזל בניין המעבדת ומשווקת מוצרי פח ופלדה וברזל בניין. גם היא חברה בת של קבוצת אפריקה ישראל.

seperator

חברת משהב

פרויקט משהב מעלות. משהב,
פרויקט של משהב במעלות תרשיחא/משהב

שנת הקמה: 1936

עיסוק: ייזום וביצוע של פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית.

מייסדים ובעלים כיום: חברת משהב הוקמה על ידי הסתדרות הפועל המזרחי. כיום היא עדיין מוחזקת על ידי ההסתדרות באמצעות נאמנים ומנכ"ל מקצועי.

מילה מקבלן: "אני יהודי, ישראלי שחי ונושם את ארץ ישראל", אומר מנכ"ל משהב, עזרא ערוסי, "נכון שיש המון קשיים והמון חסמים בישראל. אבל אחרי ההיסטוריה של העם היהודי, אני שמח שנפל בחלקי לבנות דירות עבור משפחות שרוצות לחיות במדינה הזאת.

"עד היום החברה בנתה למעלה מ-100 אלף יחידות דיור. אני חושב ששוק הנדל"ן בישראל מוצלח יותר מארצות הנכר, וסטנדרט הבנייה שלנו טוב יותר מהרבה מדינות מערביות".

seperator

חברת ינושבסקי הנדסה ובניין

צבי ינושבסקי 1946. יח"צ,
צבי ינושבסקי 1946/יח"צ

שנת הקמה: 1944.

עיסוק: חברה קבלנית בסיווג ג' 5 (הסיווג הגבוה ביותר לקבלנים).

מייסדים ובעלים כיום: מייסד החברה הוא צבי ינושבסקי וכיום המנכ"ל הוא בנו אלי ינושבסקי. ניר ינושבסקי, נכדו של צבי, הוא סמנכ"ל החברה ואלינור ינושבסקי-רוזן מנהלת תחום התחדשות עירונית. נכדה נוספת, גילי ינושבסקי-כנעני, היא מנהלת השיווק. בחברה עובד גם עמוס רוזן, בעלה של אלינור, שמשמש כמנהל תחום בנייה ירוקה ופרויקטים.

מילה מקבלן: "מצד אחד, בשנים האחרונות אנו שותפים לבנייתם של יותר ויותר פרויקטי תשתית לאומיים ומורכבים, כמו לדוגמא בתחום האנרגיה המתחדשת והבנייה הביטחונית, והתחושה היא תחושה חלוצית של התחדשות וקידמה", אומר ניר ינושבסקי. "מצד שני, הטכנולוגיה בענף הבנייה כמעט ולא התפתחה עם השנים, ורק בשנה האחרונה רואים ניצנים ראשונים של שינוי מגמה.

"אני מאמין שהעשור הבא יהיה עשור של זינוק בפיתוח טכנולוגי בענף זה. דור המייסדים הולך ומפנה מקומו לדור השלישי, הנכדים, דור שחי ונושם טכנולוגיה ביומיום, ולכן אני מאמין שלזה תהיה השפעה מרחיקת לכת על התפתחות הענף. כבר היום מתחילה מהפכה בכל התחומים של הבניין - בבטיחות, באיכות, בהשפעה של הבניין על הסביבה ובטכנולוגיות הבנייה. הצורה בה נבנה בניין בעוד כמה שנים תהיה שונה לחלוטין מהצורה בה בנה אותו סבא שלי, ואפילו אבא שלי".

seperator

חברת אפקון

פרויקט טורבינות של אפקון בגלבוע. אסף לב,
פרויקט טורבינות רוח של חברת אפקון בגלבוע/אסף לב

שנת הקמה: 1945

עיסוק: תשתיות והנדסה.

מייסדים ובעלים כיום: החברה הוקמה על בסיסה של חברת פויכטונגר הוותיקה. ב-2003 נרכשה על ידי שלמה שמלצר ז"ל, בעליה של קבוצת שלמה. כיום מנהלים אותה אשתו עתליה שמלצר ו-3 ילדיהם - עפרה רייף, אסי שמלצר וטובי שמלצר. המשפחה מעסיקה 1,300 עובדים ומניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. היא מעסיקה כ-5,000 עובדים נוספים בעקיפין, ומחזיקה, בין היתר, במספנות ישראל, גולד בונד, חברות ליסינג והשכרה, חברת ביטוח, נכסי נדל"ן ועוד.

מילה מקבלן: "פעילותה של אפקון קשורה בקשר הדוק למדינת ישראל ולהתפתחותה", אומר יו"ר אפקון, ישראל רייף (בעלה של עפרה). לדבריו, "החברה מבצעת עבודות שונות בכל רחבי הארץ מאז הקמתה, ובכלל זאת לתחנות כוח, מבני ציבור ותעשייה שונים וחברות מוכרות כמו חברת החשמל ורכבת ישראל, לצד גופים ממשלתיים ועירוניים ומיזמים בינלאומיים.

"אפקון יזמה את הקמתן של חוות טורבינות רוח לייצור חשמל בסירין ובגלבוע - פרויקטים חלוציים בתחום אנרגיה ירוקה בהשקעה כוללת של 200 מיליון שקל, והשלימה את הקמתן לפני שנתיים כקבלן ראשי ומתחזקת אותן מאז".

seperator

חברת אלקטרה בע"מ

פרויקט מידטאון. אלקטרה בע"מ,
פרויקט מידטאון של חברת אלקטרה בתל אביב/אלקטרה בע"מ

שנת הקמה: 1945

עיסוק: הקבוצה פועלת כיום, באמצעות החברות הבנות שבבעלותה, ב-5 מגזרי פעילות: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל; פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל; שירות ואחזקה; פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום ומגזר הזכיינות. החברה מעסיקה כ-8,700 עובדים ופועלת ב-16 מדינות נוספות באירופה ובאפריקה.

מייסדים ובעלים כיום: חברת אלקטרה בע"מ נוסדה ב-1945 על ידי יהודה גזונדהייט ז"ל. בשנות ה-90 נמכרה לחברת אלקו שנוסדה על ידי משפחת זלקינד וכיום מנוהלת על ידי האחים דניאל ומיכאל זלקינד. מנכ"ל אלקטרה כיום הוא איתמר דויטשר.

מילה מקבלן: "אלקטרה מלווה את המדינה מיום הקמתה", אומר דויטשר, "ביחד צמחנו, גדלנו והתרחבנו מדן ועד אילת. השלמנו אלפי פרויקטים - במגורים ובמשרדים, בתעשייה, בתשתיות ובפרויקטים לאומיים - ואנו מצפים להמשיך ולתרום לפיתוח המדינה לפחות עוד 70 שנה קדימה".

seperator

חברת כלכלית ירושלים

גבעת שאול ירושלים. כלכלית ירושלים,
פרויקט של חברת כלכלית ירושלים בשכונת גבעת שאול בבירה/כלכלית ירושלים

שנת הקמה: 1948

עיסוק: הקמה והשכרת נכסי נדל"ן בתחומי משרדים, מסחר ותעשייה בישראל וכן הקמת דירות מגורים.

מייסדים ובעלים כיום: חברת כלכלית ירושלים הייתה חברה ממשלתית, עד שהופרטה לראשונה ב-1987 בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בשנת 1989 רכשה קבוצה בראשות אליעזר פישמן את יתרת מניותיה מידי הממשלה. כיום היא חברה ללא גרעין שליטה, כאשר כ-70% מהמניות מוחזקות על ידי גופים מוסדיים והציבור. מנכ"ל החברה משנת 2013 הוא דודו זבידה.

מילה מקבלן: "כלכלית ירושלים והחברה-הבת מבני תעשייה מהוות את אבן יסוד בבניית הארץ והן מחברות הנדל"ן הוותיקות ביותר, שמימשו את מדיניות ממשלות ישראל להקמת אזורי תעשייה ותעסוקה בכל רחבי הארץ", אומר זבידה. לדבריו, "החברה מנהלת ומשכירה כ-1.7 מיליון מ"ר של נכסי נדל"ן בכל הארץ ומשמשת כחברה מנהלת ומפתחת עבור רשות מקרקעי ישראל. היא אף מחדשת ובונה נכסי נדל"ן, תוך השבחת הנכסים הוותיקים שנבנו במהלך שנות פעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully