וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות היזמים של עצמכם: כך תבנו לבד את בית החלומות שלכם

גיל עזריה

12.2.2018 / 10:13

בניגוד למי שרוכש דירה מקבלן, מי שמעדיף לבנות בית פרטי בעצמו משמש כיזם וכמנהל הפרויקט - בלי ניסיון בתחום. צבירת ידע ושמירה על מספר כללים תעזור לתהליך לעבור בהצלחה. מדריך

מהנדס בניין. ShutterStock
בנייה/ShutterStock

בשעה טובה הגיע הרגע. צלחתם את האתגר הגדול של רכישת מגרש, ועתה תוכלו להשקיע את מירב מאמציכם בהקמת הבית שעליו תמיד חלמתם. חשוב לזכור שאמנם שלב גדול נמצא כבר מאחוריכם, אבל כעת אתם עומדים לפני פרויקט יזמי שבו אתם משמשים גם כיזמים וגם כמנהלי הפרויקט - ואת כל זה תיאלצו לעשות, ככל הנראה, בלי ניסיון קודם ובלי ידע מקצועי מתאים.

אספנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם לצלוח את הפרויקט תוך עמידה בתקציב, שמירה על איכות וטיב עבודה, עמידה בלוחות הזמנים ואולי אפילו להנות מהדרך.

1. בחירת צוות מתכננים ויועצים מנוסה שכבר עבד יחד בעבר

בחירת צוות מתכננים (אדריכל, מהנדס, מתכנן אינסטלציה ועוד) מוכר ומנוסה היא פעולה חשובה. ויותר מכך, יש למנות צוות יועצים שמנוסה בעבודה משותפת אחד עם השני, כזה שכבר ביצע יחד פרויקטים בהצלחה. בנוסף, מומלץ למנות אדריכל ומהנדס הקרובים פיזית למיקום הפרויקט ושיוכלו להיות זמינים לאורך כל שלבי התכנון והביצוע.

עוד באותו נושא

הקולנוע הנטוש בירושלים שב לחיים: יהפוך למלון לצעירים

לכתבה המלאה

2. שילוב המהנדס בתהליך כבר בשלב התכנון המוקדם

כדאי להכניס את המהנדס לתהליך הבנייה כמה שיותר מוקדם. שילוב המהנדס בתהליך כבר בשלב התכנון האדריכלי המוקדם יסייע להבהיר סוגיות שונות הקשורות לשלד המבנה, לייעל ולהוזיל את עלות הביסוס והפיתוח ולחסוך שינויים יקרים בשלבי תכנון מאוחרים והפתעות לא רצויות בשלב הביצוע.

3. הכל מתחיל בתכנון

הקדישו לתכנון את זמן ותשומת הלב מירביים. ככל שתהיו מעורבים ובקיאים יותר בהליך התכנוני, כך תצליחו לנהל את הפרויקט טוב יותר.

4. תכנון השבילים ורחבות הפיתוח העיקריות כחלק מרצפת המבנה

וודאו שהמהנדס והאדריכל מתכננים את השבילים ההיקפיים והרחבות העיקריות בהיקף המבנה כחלק בלתי נפרד מרצפת המבנה היצוקה. חיבור השבילים באופן זה ימנע את שקיעתם ויחסוך נזקים ארוכי טווח כגון נזקי רטיבות, שקיעות של שלד המבנה. חיבור כזה אף ירחיק את המים מיסודות המבנה באופן מיטבי.

5. יציקת מעקות בגג מבטון ושימוש בהם בתור קורות

בהתאם לדרישות הוועדות השונות אנו נדרשים בביצוע מעקות גבוהים בגג המבנה - גם לצורך הסתרת הדוד וגם מטעמי בטיחות. מומלץ לבצע את המעקות מבטון באופן מלא וכך לנצל אותם כקורות עליונות. באמצעות השימוש במעקות יצוקים מבטון ניתן למנוע סדיקה ופתיחה של תפרים במעקות הגג וכך גם לשפר את הבידוד התרמי במבנה.

6. יציקת העמודים לאחר בניית הקירות

לשיפור עמידות המבנה לסדיקה ומניעת תפרים בין הבטון לבלוקים, יש לבנות תחילה את קירות המבנה ורק לאחר מכן להשלים את יציקת העמודים. דרשו מהמתכנן לספק פרט ביצוע מתאים שיגדיר את השלבים ואופן הביצוע התיקני לכך.

7. מודד הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך

בנוסף למדידה הנדרשת במהלך הוצאת היתר הבניה, יש למנות מודד שילווה את העבודה. המודד צריך לסמן לקבלן בשטח את מיקומם המדויק של יסודות המבנה, קירות הגדר עם השכנים ואת מיקום המבנה במגרש.

8. למידת המונחים המקצועיים מול הקבלנים

סוג הבטון היצוק באתר מצוין על גבי התוכניות של יועץ הקונסטרוקציה (מתכנן השלד) ומציין את חוזק הלחיצה של הבטון בגיל 28 יום

אתם היזמים ומנהלי הפרויקט, לכן, חשוב מאד לדעת ולדבר עם הקבלנים בשפתם. הנה מספר מונחים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם מתחילים לבנות:

• סוג הבטון היצוק באתר: סוג הבטון היצוק באתר מצוין על גבי התוכניות של יועץ הקונסטרוקציה (מתכנן השלד) ומציין את חוזק הלחיצה של הבטון בגיל 28 יום. חוזקי הבטון הנפוצים בארץ הם: ב-30, ב-40, ב-50. ביום היציקה יש לוודא כי הוזמנה המעבדה ללקיחת דגימה מאצוות הבטון (המערבל). יש לקחת דגימה למעבדה מכל מערבל המגיע ליציקה ואת התוצאות להעביר למתכנן השלד. ודאו מאיזה מפעל בטון הוזמן הבטון ודרשו את תעודת המשלוח.

• דרגת חשיפה לבטון: מציינת את יעוד הבטון ואת שימושו במבנה. הדרגה מצוינת על גבי התוכניות של מתכנן השלד של המבנה. היא נקבעת על פי סוג הרכיב היצוק (פנים, חוץ), קרבה לים, תת קרקעי או עילי וכו'.

• אשפרה: מדובר בתהליך התחזקות הבטון המתרחש החל מיום לאחר היציקה. במהלך ימי האשפרה הראשונים הבטון, כחלק מתהליך ההתחזקות שלו, מתחמם ומגיע לטמפרטורות גבוהות אשר גורמות למים הנמצאים בתערובת להתאדות. אשפרה תקינה אורכת 7 ימים.

• מצעים (סוג א', סוג ב', סוג ג'): חומר מחצבה המוזמן בהתאם לדרישה המופיעה בתוכנית (לפי סוג) ומשמש להחלפת קרקע מתחת לבניין.

• פיקוח עליון: פיקוח המבוצע על ידי צוות המתכננים בפרויקט במספר נקודות בתהליך הבנייה על מנת לבדוק את עבודת הקבלן, התאמת הביצוע לתכנון, איכות העבודה וכו'. הבדיקות המבוצעות הן איכותיות בלבד ולא באות להחליף פיקוח צמוד. יש לדרוש מהמתכננים לפני תחילת הפרויקט תוכנית פיקוח עליון הכוללת את כל שלבי הביצוע בהם יש לזמנם. בגין כל ביקור יש לקבל דוח מפורט מהיועץ/המתכנן הכולל את עיקרי הביקור, את הליקויים שנמצאו ואופן תיקונם ואת אישור המשך העבודה.

הכותב הוא מהנדס מבנים ורישוי וחבר במרכז הבנייה הישראלי בדרום הארץ אשר עורך השבוע ועידה לבנייה פרטית לתושבי הדרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully